Europa wordt te klein voor de leasebranche

Floor Vink Floor Vink
Het executive panel (vlnr): Bart Beckers, Berno Kleinherenbrink, Tim Albertsen, Richard Schooling, Peter Derks en Steven Schoefs. (Foto: redactie Automotive)

Globalisering is een duidelijke trend in de internationale leasebranche. Een executive panel, bestaande uit directieleden van internationale leasemaatschappijen, liet zich over het onderwerp uit tijdens het Forum. “Wij zijn een paar weken geleden ook in Noorwegen gestart, omdat de klant het wilde”, zei Bart Beckers, chief commercial officer bij Arval. “Internationale bedrijven willen samenwerken met leasemaatschappijen die ze een mondiaal aanbod kunnen doen. Wat het volgende land is waar we ons vestigen? Dat hangt er vanaf wat er gevraagd wordt.”

De schaalgrootte is voor leasemaatschappijen nodig om efficiënt te kunnen blijven werken, stelde Tim Albertsen van ALD, die tijdens het event ook een plek in de International Fleet Hall of Fame van Fleet Europe verwierf. “Dan kun je ook goed inkopen en heb je meer investeringscapaciteit.” Dat laatste is ook de reden dat ALD dit jaar naar de beurs is gegaan.Juergen Freitag van Siemens is uitgeroepen tot Global Fleetmanager of the Year 2017.

Leaseplan shopt in Europa

Berno Kleinherenbrink vertrok vorig jaar van Leaseplan Nederland naar Leaseplan Corporation, als onderdeel van de centralisatie van de leasemaatschappij. Die centralisatie was volgens Erik Henstra, de opvolger van Kleinherenbrink in Nederland, weer nodig vanwege de globalisering van de leasemaatschappij, zo zei hij onlangs in een interview met Automotive. Toch ging de uitbreiding van Leaseplan naar Azië niet door. “We zijn wel van plan verder te kijken, maar we focussen nu eerst op Europa”, aldus Kleinherenbrink op het Fleet Europe event. “We kijken nu naar een aantal Europese landen waar wij nog niet aanwezig zijn. Ik kan helaas niet zeggen om welke landen het gaat.”

 

Wij gaan uitbreiden naar andere continenten.

Peter Derks, cco Athlon International

Alphabet zette dit jaar de eerste stappen op de Chinese markt. Richard Schooling, chief commercial officer van Alphabet International: “Voor ons is het belangrijk dat we de klant blijven volgen, ook buiten Europa.” En Peter Derks, sinds begin dit jaar de cco van Athlon International (hij volgde Frans Janssen op), meent zelfs dat elk leasebedrijf op termijn wereldwijd gevestigd moet zijn – zelf of via partnerships. “Maar wij gaan ook uitbreiden naar andere continenten”, aldus de nieuwe CCO.Lees hier het interview met Marchel Koops, directeur Athlon Nederland, over de overname door Daimler.

Mobiliteit is meer maatwerk

Opvallend is dat de bestuursleden van de grootste leasemaatschappijen in Europa weliswaar mondiaal willen uitbreiden, maar dat ze verwachten dat de invulling van diensten juist steeds lokaler wordt. “In het aanbieden van mobiliteit gaat het niet om het land. Een aanpak van het mobiliteitsprobleem in de ene stad kan heel anders zijn dan in een andere. Ieder gebied kampt met eigen knelpunten, regelgeving en vraagt om maatwerk.”

Vorig jaar draaide het tijdens het Fleet Europe Forum, toen in Barcelona gehouden, nog vooral om mobiliteitsoplossingen. Veel leasemaatschappijen sluiten samenwerkingsverbanden met start-ups om hun mobiliteitspropositie verder in te vullen. “Zij kijken heel anders naar onze branche dan traditionele spelers. Iets simpel maken is als groot bedrijf niet makkelijk. Een start-up kan vaak sneller schakelen. Helaas is het vaak lastig om een start-up op te schalen”, zegt Kleinherenbrink.

Europa wordt te klein voor de leasebranche | Automotive Online

Europa wordt te klein voor de leasebranche

Floor Vink Floor Vink
Het executive panel (vlnr): Bart Beckers, Berno Kleinherenbrink, Tim Albertsen, Richard Schooling, Peter Derks en Steven Schoefs. (Foto: redactie Automotive)

Globalisering is een duidelijke trend in de internationale leasebranche. Een executive panel, bestaande uit directieleden van internationale leasemaatschappijen, liet zich over het onderwerp uit tijdens het Forum. “Wij zijn een paar weken geleden ook in Noorwegen gestart, omdat de klant het wilde”, zei Bart Beckers, chief commercial officer bij Arval. “Internationale bedrijven willen samenwerken met leasemaatschappijen die ze een mondiaal aanbod kunnen doen. Wat het volgende land is waar we ons vestigen? Dat hangt er vanaf wat er gevraagd wordt.”

De schaalgrootte is voor leasemaatschappijen nodig om efficiënt te kunnen blijven werken, stelde Tim Albertsen van ALD, die tijdens het event ook een plek in de International Fleet Hall of Fame van Fleet Europe verwierf. “Dan kun je ook goed inkopen en heb je meer investeringscapaciteit.” Dat laatste is ook de reden dat ALD dit jaar naar de beurs is gegaan.Juergen Freitag van Siemens is uitgeroepen tot Global Fleetmanager of the Year 2017.

Leaseplan shopt in Europa

Berno Kleinherenbrink vertrok vorig jaar van Leaseplan Nederland naar Leaseplan Corporation, als onderdeel van de centralisatie van de leasemaatschappij. Die centralisatie was volgens Erik Henstra, de opvolger van Kleinherenbrink in Nederland, weer nodig vanwege de globalisering van de leasemaatschappij, zo zei hij onlangs in een interview met Automotive. Toch ging de uitbreiding van Leaseplan naar Azië niet door. “We zijn wel van plan verder te kijken, maar we focussen nu eerst op Europa”, aldus Kleinherenbrink op het Fleet Europe event. “We kijken nu naar een aantal Europese landen waar wij nog niet aanwezig zijn. Ik kan helaas niet zeggen om welke landen het gaat.”

 

Wij gaan uitbreiden naar andere continenten.

Peter Derks, cco Athlon International

Alphabet zette dit jaar de eerste stappen op de Chinese markt. Richard Schooling, chief commercial officer van Alphabet International: “Voor ons is het belangrijk dat we de klant blijven volgen, ook buiten Europa.” En Peter Derks, sinds begin dit jaar de cco van Athlon International (hij volgde Frans Janssen op), meent zelfs dat elk leasebedrijf op termijn wereldwijd gevestigd moet zijn – zelf of via partnerships. “Maar wij gaan ook uitbreiden naar andere continenten”, aldus de nieuwe CCO.Lees hier het interview met Marchel Koops, directeur Athlon Nederland, over de overname door Daimler.

Mobiliteit is meer maatwerk

Opvallend is dat de bestuursleden van de grootste leasemaatschappijen in Europa weliswaar mondiaal willen uitbreiden, maar dat ze verwachten dat de invulling van diensten juist steeds lokaler wordt. “In het aanbieden van mobiliteit gaat het niet om het land. Een aanpak van het mobiliteitsprobleem in de ene stad kan heel anders zijn dan in een andere. Ieder gebied kampt met eigen knelpunten, regelgeving en vraagt om maatwerk.”

Vorig jaar draaide het tijdens het Fleet Europe Forum, toen in Barcelona gehouden, nog vooral om mobiliteitsoplossingen. Veel leasemaatschappijen sluiten samenwerkingsverbanden met start-ups om hun mobiliteitspropositie verder in te vullen. “Zij kijken heel anders naar onze branche dan traditionele spelers. Iets simpel maken is als groot bedrijf niet makkelijk. Een start-up kan vaak sneller schakelen. Helaas is het vaak lastig om een start-up op te schalen”, zegt Kleinherenbrink.