Schuldenlast door private lease neemt toe
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.
Bent u al abonnee?
Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
Reacties
Jammer dat dit artikel de indruk wekt dat “we” de verkeerde kant op roeien met Private Lease.
In Groot Brittanië en de US zijn Private Leasecontracten ordinaire financieringen waarbij de klant de gehele aankoopsom per saldo dient te betalen, gelijk aan “Huurkoop” bij ons.
Het Nederlandse Private Lease is een vorm van huur-verhuur waarbij na afloop van de leaseperiode de auto teruggaat naar de leasemij. Kortom: onze vorm van private lease is een heel andere tak van sport met veel minder blessure-gevaar. Indien de leasemij een redelijke vergoeding verlangt bij voortijdige beëindiging is er weinig aan de hand.
Inderdaad is operational lease een andere vorm dan hierboven beschreven.
Als je ziet hoe goed het in Nederland geregeld is dan verwacht ik juist het tegenovergestelde van wat de ervaringen elders mogelijk zijn.
Waar wel gevaar in ka steken is de onwetenheid van de consument bij veranderingen tijdens het contractduur die mogelijk invloed kunnen hebben. Als men bijvoorbeeld het contract voortijdig wenst te beindigen en hiervoor een behoorlijke boete moet brralen en geen no claim meer heeft om gunstig een eigen gekochte auto te verzekeren.
Bovendien is een private lease nu voor een financiering te noemen door de bkr tegistratie van c.a. 65 % van de totale leaseprijs.
Feit blijft dat de markt verandert en men anders / bewuster naar mobiliteit kijkt.