Maserati kondigt offensief op zakelijke markt aan
Dat meldt Maserati.
Maserati wil zich ontwikkelen van een high-end sportwagenfabrikant naar een merk in het upper premium segment. In lijn met die ontwikkeling breidt de Italiaanse fabriek ook het modelportfolio en motorenpallet verder uit. De markt waarin Maserati met de Ghibli, Levante en Quattroporte in Nederland opereert, bestaat uit ongeveer vijfduizend auto’s per jaar, schat het bedrijf. Het merk verdubbelde dit jaar zijn afzet in Nederland naar zestig. Bekijk het hele verkoopoverzicht in de Automotive Kennisbank.
Een belangrijke reden voor Maserati om zich nu op de zakelijke markt te richten is de aanpassing van de bijtelling, die sinds dit jaar 22 procent is voor alle auto’s die niet 100 procent elektrisch zijn. Bijvoorbeeld de Porsche Cayenne en de Audi Q7 e-tron profiteerden afgelopen jaren van lagere tarieven. Door de gelijkschakeling op 22 procent ziet Maserati nu mogelijkheden op de Nederlandse markt.
Marktbewerking
Maserati heeft een uitgebreid programma ontwikkeld om de Nederlandse markt te bewerken. “Om een upper premium merk een positie te geven in deze volwassen markt, moet alles kloppen. Zaken zoals product management, data-feeding voor leasemaatschappijen, ROB- en aftersalesprogramma’s, garantieplanning, restwaarde-ontwikkeling en een professioneel used-car programma, zijn belangrijke qualifiers”, stelt Maik Dielissen, consultant corporate sales voor Maserati in Nederland. Hij benadrukt dat captive-leasemaatschappij FCA Capital concurrerende rentetarieven biedt (2,9%). Maserati gaat zich ook anders profileren. De nieuwe boodschap is dat een Maserati geen onbereikbare high-end sportscar is, maar auto die gewoon zakelijk gereden kan worden.
In Nederland wordt de import van Maserati-producten verzorgd door Maserati North Europe, vanuit het hoofdkantoor in het VK. In Nederland zijn vier dealers: Driessen in Eindhoven, Louwman in Utrecht, Munsterhuis in Hengelo (O) en sinds kort RAC in Rotterdam.