Justitie doet inval bij Athlon Car Lease
Dat blijkt uit onderzoek van Automotive en Follow the Money (FTM.nl).
Athlon-directeur Armand van Veen bevestigt de inval. Volgens hem zijn er geen mensen gearresteerd. Van Veen zegt nog geen formele aanklacht tegen Athlon gezien te hebben. Het onderzoek loopt nog, aldus Van Veen, die verder niet inhoudelijk in wil gaan op de zaak.
Bij het Openbaar Ministerie bevestigt men dat er een onderzoek loopt naar mogelijke strafbare feiten rond de aanbesteding van voertuigtenders bij het ministerie van Defensie en Justitie. Het OM denkt het onderzoek binnen een paar maanden af te kunnen ronden.
Vertrek topmensen
De inval heeft ook geleid tot een intern onderzoek bij de Rabobank (dat via dochter De Lage Landen eigenaar is van Athlon). Bij Athlon zijn in de periode na de inval in mei zowel Hans Blink, Richard Sikkel als Arjen van der Lugt vertrokken. Alledrie waren betrokken bij de bewuste tender. Hans Blink is momenteel verwikkeld in een juridisch conflict met Lage Landen en zegt daarom niet te kunnen reageren. Wel bevestigt hij dat dit conflict “onder andere” te maken heeft met het onderzoek.
Bronnen in en rond Athlon melden dat het vertrek van Blink, Sikkel en Van der Lugt te maken heeft met de bewuste tender. Overigens blijkt uit een intern document dat van Richard Sikkel al in oktober 2012 bekend was dat hij op 1 juni 2013 zou stoppen, namelijk na het opzetten van een nieuwe business unit. Het contract voor dit project liep in juni 2013 af. “Ik heb in 2012 al aangegeven me volledig op mijn eigen bedrijf Booming Industries te willen richten”, reageert Sikkel desgevraagd.
Ook bij Athlon-moeder De Lage Landen vertrok na mei topman Ronald Slaats. Volgens De Lage Landen houdt dit geen verband met de fraudezaak. Corrupte wagenparkbeheerder
Aanleiding van het strafrechtelijk onderzoek is een overheids-tender in 2010 waarin het wagenparkbeheer werd aanbesteed. Defensie had de regie in deze tender. Het ging om twee losse tenders, een grote en een kleine. Athlon won de kleine, Leaseplan de grote, die goed was voor het beheer van circa 2.500 duizend auto’s. Athlon was het met die gunning oneens en startte een kort geding.
In dat kort geding voerde het echter bewijsmateriaal aan waarover het geen beschikking had mogen hebben omdat dit vertrouwelijke informatie met betrekking tot de offerte van Leaseplan betrof (opgemerkt moet worden dat Athlon en Leaseplan tegelijkertijd hun offerte moesten indienen, dus pas na indiening kon informatie uit de offertes worden doorgespeeld).
Deze informatie zou doorgespeeld zijn vanuit het ministerie van Defensie. De wagenparkbeheerder van Defensie, Jacques Horsten, kwam in 2011 in opspraak. Hij wordt verdacht van tenderfraude rond de tender van 2010, maar ook rond een eerdere tender in 2007.
Politie-aanbesteding
Defensie liet het Openbaar Ministerie een onderzoek starten naar Horsten, die bij defensie een park van zo’n zesduizend voertuigen beheert. Dat onderzoek loopt nog. De zaak kwam aan het licht naar aanleiding van een onderzoek naar de tender bij politie, eveneens in 2010. Pon won deze tender. Uit het onderzoek bleek later dat de tender rechtmatig gewonnen was door Pon.
Wel werden de onderzoekers attent gemaakt op Horsten. Het OM heeft daarna bij verschillende leveranciers invallen gepleegd, waaronder bij enkele dealerbedrijven (zoals bij de VKV Groep, zie FTM) en importeurs. Vooralsnog heeft dat niet geleid tot vervolging.