Zakelijke rijder kan duizenden euro’s belasting besparen met een auto van vijftien jaar of ouder

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Peter

    Ik snap dit niet: bijtelling geldt toch alleen voor leaseauto’s? Er is toch geen leasemaatschappij te vinden die auto van 15+ wil leasen? Op papier een leuk verhaal, maar er klopt niks van. Toch?

  • Roelof

    Reactie op Peter: leasemaatschappijen zetten inderdaad liever nieuwe auto’s in, maar occasionlease komt mondjesmaat toch voor.
    Niet iedere zakelijk gereden auto is echter een lease-auto. Voor mijn eigen bedrijfje heb ik bijv. gekozen de auto op mijn prive naam te zetten en km-vergoeding te geven voor zakelijke kilometers, juist ter vermijding van de bijtelling. Als ik mijn huidige auto nog 10 jaar rijd zou dit interessant kunnen worden: verkoop ik hem aan de zaak, neem ik daar alle kosten en heb prive nog maar een hele lage bijtelling.

  • Ivar Volder NGV-Holland

    Een mooie regeling, hoe krom kan onze wetgeving zijn? Er is volgens dit verhaal belasting-voordeel te behalen door zakelijk met een oude, dus meer vervuilende auto te rijden in plaats van met een nieuwe, schone.
    Aan de andere kant: hoe langer een auto in gebruik blijft, des te minder snel hij via ARN tot afval verwerkt moet worden.
    Als afsluiting nog een quote van Gerard Maessen, een van de vroegere directeuren van Van Kalmthout: “Ik laat je niet in oud roest naar mijn klanten gaan.” En daar zit ook wat in.
    Als ik mag kiezen: doe mij maar een fris nieuw karretje, schoon, stil en met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen. Die heb je in het hedendaagse (spits-)verkeer hard nodig.

  • A. Ploegh

    Goedendag

    Wij hebben nog een Volvo 740 Estate Turbodiesel darkgreymetallic intercooler met overdrive staan in werkelijke nieuwstaat van 1988 maar dan ook werkelijk als nieuw voor slechts 3500.- waarvan dan de bijtelling dan ongeveer 400 euro per jaar zal bedragen.

    leuker kunnen we het niet maken, dus schaf aan en pak het voordeel en zet hem desnoods op de oprijlaan, schors hem en over 5 jaar is hij belastingvrij en dan helemaal aantrekkelijk, oh ja, nog even ter herinnering voor de snelle lezers onder ons …………….hij is werkelijk als “Nieuw”

    vr. groet A. Ploegh
    http://www.garageploegh.nl

Zakelijke rijder kan duizenden euro’s belasting besparen met een auto van vijftien jaar of ouder | Automotive Online

Zakelijke rijder kan duizenden euro’s belasting besparen met een auto van vijftien jaar of ouder

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Peter

    Ik snap dit niet: bijtelling geldt toch alleen voor leaseauto’s? Er is toch geen leasemaatschappij te vinden die auto van 15+ wil leasen? Op papier een leuk verhaal, maar er klopt niks van. Toch?

  • Roelof

    Reactie op Peter: leasemaatschappijen zetten inderdaad liever nieuwe auto’s in, maar occasionlease komt mondjesmaat toch voor.
    Niet iedere zakelijk gereden auto is echter een lease-auto. Voor mijn eigen bedrijfje heb ik bijv. gekozen de auto op mijn prive naam te zetten en km-vergoeding te geven voor zakelijke kilometers, juist ter vermijding van de bijtelling. Als ik mijn huidige auto nog 10 jaar rijd zou dit interessant kunnen worden: verkoop ik hem aan de zaak, neem ik daar alle kosten en heb prive nog maar een hele lage bijtelling.

  • Ivar Volder NGV-Holland

    Een mooie regeling, hoe krom kan onze wetgeving zijn? Er is volgens dit verhaal belasting-voordeel te behalen door zakelijk met een oude, dus meer vervuilende auto te rijden in plaats van met een nieuwe, schone.
    Aan de andere kant: hoe langer een auto in gebruik blijft, des te minder snel hij via ARN tot afval verwerkt moet worden.
    Als afsluiting nog een quote van Gerard Maessen, een van de vroegere directeuren van Van Kalmthout: “Ik laat je niet in oud roest naar mijn klanten gaan.” En daar zit ook wat in.
    Als ik mag kiezen: doe mij maar een fris nieuw karretje, schoon, stil en met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen. Die heb je in het hedendaagse (spits-)verkeer hard nodig.

  • A. Ploegh

    Goedendag

    Wij hebben nog een Volvo 740 Estate Turbodiesel darkgreymetallic intercooler met overdrive staan in werkelijke nieuwstaat van 1988 maar dan ook werkelijk als nieuw voor slechts 3500.- waarvan dan de bijtelling dan ongeveer 400 euro per jaar zal bedragen.

    leuker kunnen we het niet maken, dus schaf aan en pak het voordeel en zet hem desnoods op de oprijlaan, schors hem en over 5 jaar is hij belastingvrij en dan helemaal aantrekkelijk, oh ja, nog even ter herinnering voor de snelle lezers onder ons …………….hij is werkelijk als “Nieuw”

    vr. groet A. Ploegh
    http://www.garageploegh.nl