5 vragen aan Rob Hoppenbrouwers over de verkoop van zijn ABS-bedrijf aan collega Den Elzen

Hoppenbrouwers (ABS): ‘Ik wil andere mensen helpen’

5 vragen aan • Maar liefst drie ABS-bedrijven maakten vorige week bekend drie netwerkleden over te nemen. Rob Hoppenbrouwers verkocht zijn bedrijf aan Joost den Elzen, om het roer helemaal om te kunnen gooien. 
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Rob Hoppenbrouwers vertrekt uit de autobranche. (Foto: ABS Hoppenbrouwers)

Autoschade Gelderland naar Boekhorst, Snijders naar Kaspers en Lotte en Hoppenbrouwers naar Den Elzen: drie overnames binnen schadeketen ABS, die in dezelfde week bekend werden gemaakt. We spreken één van de ‘uittreders’, Rob Hoppenbrouwers, over zijn beslissing.

Dat is een opvallende stap: de verkoop van je familiebedrijf. Kwam dit voor velen als verrassing?

“Ik begrijp dat buitenstaanders het verrassend vinden. Maar voor mijn directe omgeving was het dat niet: ik was er natuurlijk al een tijd mee bezig. Ik zie mijn toekomst niet in de schadebranche, maar meer in de geestelijke gezondheidszorg: ik wil mensen helpen.”

Gezondheidszorg, dat is wel een heel andere tak van sport. Hoe kom je daarbij?

“Ik heb zelf ervaren dat gebeurtenissen in het verleden blokkades kunnen opwerken die je blikveld vertroebelen. Met PRI-therapie (Past Reality Integration, een vorm van psychotherapie, red.) heb ik die blokkades weg kunnen nemen. Je ziet de wereld soms gewoon niet zoals hij werkelijk is. Ik ben door deze therapie gegrepen en wil nu ook graag andere mensen helpen. Dat deed ik tot voor kort naast mijn werk als directeur bij Hoppenbrouwers, maar ik kon het niet langer combineren.”

Je bent de tweede generatie in het bedrijf: je vader is het gestart in 1967. Hoe reageerde hij toen je het wilde verkopen?

“Tja, het is toch echt nog zijn kindje – meer nog dan het mijne. Dus hij vindt het moeilijk om het los te laten. Dat begrijp ik ook. Ik heb in de overname wel bedongen dat de naam ook op de gevel blijft. En we wilden een overnamepartij die oog heeft voor de medewerkers. En dat heeft Joost.”

Mijn vader wilde wel dat de naam op de gevel blijft

Had de overname ook te maken met de verwachte toenemende investeringslast in de schadebranche, waar je tegenwoordig veel over hoort?

“Eigenlijk niet: het bedrijf draait als een tierelier. Het bedrijf is klaar voor die uitdagingen. De merkerkenningen, processen, mensen: alles is op orde. Medewerkers wilden eigenlijk ook niets van een verkoop weten.”

Je hebt je medewerkers bij je keuze betrokken?

“Ja, zowel mijn vader als ik hebben altijd de medewerkers voorop gesteld. Dus ik ben met ze in een kring gaan zitten en heb gezegd: mijn keuze staat vast, ik ga het bedrijf verkopen. Ik heb ook gezegd dat mijn voorkeur lag bij Joost als kopende partij, omdat ik weet dat we dezelfde filosofie hebben over werkgeverschap en hoe een schadebedrijf geleid moet worden. De medewerkers zeiden toen: als het dan toch moet, dan is Den Elzen de beste keuze. De overdracht zal nog tot midden januari of zo duren, maar met terugwerkende kracht is de overname per 1 januari. Ik ben erg blij met deze stap. Opgelucht? Dat is niet het goede woord, want ik geef een mooi bedrijf met fijne mensen uit handen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Hoppenbrouwers (ABS): ‘Ik wil andere mensen helpen’ | Automotive Online
5 vragen aan Rob Hoppenbrouwers over de verkoop van zijn ABS-bedrijf aan collega Den Elzen

Hoppenbrouwers (ABS): ‘Ik wil andere mensen helpen’

5 vragen aan • Maar liefst drie ABS-bedrijven maakten vorige week bekend drie netwerkleden over te nemen. Rob Hoppenbrouwers verkocht zijn bedrijf aan Joost den Elzen, om het roer helemaal om te kunnen gooien. 
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Rob Hoppenbrouwers vertrekt uit de autobranche. (Foto: ABS Hoppenbrouwers)

Autoschade Gelderland naar Boekhorst, Snijders naar Kaspers en Lotte en Hoppenbrouwers naar Den Elzen: drie overnames binnen schadeketen ABS, die in dezelfde week bekend werden gemaakt. We spreken één van de ‘uittreders’, Rob Hoppenbrouwers, over zijn beslissing.

Dat is een opvallende stap: de verkoop van je familiebedrijf. Kwam dit voor velen als verrassing?

“Ik begrijp dat buitenstaanders het verrassend vinden. Maar voor mijn directe omgeving was het dat niet: ik was er natuurlijk al een tijd mee bezig. Ik zie mijn toekomst niet in de schadebranche, maar meer in de geestelijke gezondheidszorg: ik wil mensen helpen.”

Gezondheidszorg, dat is wel een heel andere tak van sport. Hoe kom je daarbij?

“Ik heb zelf ervaren dat gebeurtenissen in het verleden blokkades kunnen opwerken die je blikveld vertroebelen. Met PRI-therapie (Past Reality Integration, een vorm van psychotherapie, red.) heb ik die blokkades weg kunnen nemen. Je ziet de wereld soms gewoon niet zoals hij werkelijk is. Ik ben door deze therapie gegrepen en wil nu ook graag andere mensen helpen. Dat deed ik tot voor kort naast mijn werk als directeur bij Hoppenbrouwers, maar ik kon het niet langer combineren.”

Je bent de tweede generatie in het bedrijf: je vader is het gestart in 1967. Hoe reageerde hij toen je het wilde verkopen?

“Tja, het is toch echt nog zijn kindje – meer nog dan het mijne. Dus hij vindt het moeilijk om het los te laten. Dat begrijp ik ook. Ik heb in de overname wel bedongen dat de naam ook op de gevel blijft. En we wilden een overnamepartij die oog heeft voor de medewerkers. En dat heeft Joost.”

Mijn vader wilde wel dat de naam op de gevel blijft

Had de overname ook te maken met de verwachte toenemende investeringslast in de schadebranche, waar je tegenwoordig veel over hoort?

“Eigenlijk niet: het bedrijf draait als een tierelier. Het bedrijf is klaar voor die uitdagingen. De merkerkenningen, processen, mensen: alles is op orde. Medewerkers wilden eigenlijk ook niets van een verkoop weten.”

Je hebt je medewerkers bij je keuze betrokken?

“Ja, zowel mijn vader als ik hebben altijd de medewerkers voorop gesteld. Dus ik ben met ze in een kring gaan zitten en heb gezegd: mijn keuze staat vast, ik ga het bedrijf verkopen. Ik heb ook gezegd dat mijn voorkeur lag bij Joost als kopende partij, omdat ik weet dat we dezelfde filosofie hebben over werkgeverschap en hoe een schadebedrijf geleid moet worden. De medewerkers zeiden toen: als het dan toch moet, dan is Den Elzen de beste keuze. De overdracht zal nog tot midden januari of zo duren, maar met terugwerkende kracht is de overname per 1 januari. Ik ben erg blij met deze stap. Opgelucht? Dat is niet het goede woord, want ik geef een mooi bedrijf met fijne mensen uit handen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.