Schadeketens ABS en ASN van Focwa naar Bovag

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Vorig jaar werd al besloten intensief te gaan samenwerken. (Foto: Shutterstock)

Dat bevestigen ABS en ASN aan Automotive. De organisaties treffen op dit moment de laatste voorbereidingen voor de overstap. Is er nog plaats voor Focwa als zelfstandige branchevereniging? Praat mee in onze Linkedin Groep.

Bovag richtte twee jaar geleden een eigen afdeling Schadeherstel op. Peter Niesink, algemeen directeur van Bovag, ziet de toetreding als belangrijke stap voor het succes van de nieuwe Bovag-tak, zo staat in het bericht dat later vandaag wordt uitgestuurd, te lezen. “Deze stap onderstreept de meerwaarde van de vereniging en onze strategie om ook de belangenbehartiging voor schadeherstelbedrijven op te pakken.”

Keurmerk

Als belangrijkste argument wordt genoemd dat “Bovag veel kennis en ervaring heeft in het specifieke automotive domein en beschikt over strategische slagkracht om ook op Europees niveau aandacht te vragen voor het complexe, universele schadedomein”, zegt ABS-directeur Nico Stolk. “Het speelveld van de universele schadehersteller en de merkgebonden ondernemers schuift steeds verder naar elkaar toe. Bovag heeft veel ervaring op beide vlakken.” Zowel de kwaliteitsnorm als het garantiestelsel komen inhoudelijk overeen met die van Focwa, meldt ABS, waardoor de kwaliteit ook voor opdrachtgevers geborgd blijft.

“Het draagvlak van de Focwa is bij onze ondernemers in de afgelopen jaren duidelijk afgenomen”, zegt Peter Hubregtse van ASN International. “Ik vind zeker dat het bestuurlijk sterk is verbeterd sinds de komst van Femke Teeling en Peter Brussel, maar toch denken we dat Bovag onder consumenten en bij de lobby er beter op staat. En die organisatie zit bestuurlijk zeer goed in elkaar.” Voor de klanten maakt de overstap weinig uit, zegt Hubregtse. “Het Focwa Keurmerk en Bovag Keurmerk zijn vrijwel identiek, en onze opdrachtgevers eisen niet specifiek het Focwa-keurmerk. Wel willen ze dat alle leden van een schadeketen lid zijn van één branchevereniging, om het overzichtelijk te houden en eenduidige afspraken op ketenniveau te kunnen maken. Maar dat lijkt me ook logisch.”

Gevoelige klap

ABS Autoherstel telt 77 vestigingen en ASN Groep 75. Bovag Schade had tot nu toe 131 leden; dat groeit nu dus naar 283 vanaf 1 jan 2018. Focwa Schade telt nu ruim 1.000 leden (waarvan 700 gecertificeerd volgens de standaard); dat zijn er na het afvallen van ABS en ASN dus nog 848. De ketens Schadenet (120 vestigingen), AAS (80 vestigingen) en AHG (50 vestigingen) hebben bevestigd volgend jaar bij Focwa te blijven.

Het vertrek van ABS en ASN moet een gevoelige klap zijn voor Focwa. Niet alleen omdat er minder ledeninkomsten zijn, maar ook omdat er nu een splitsing ontstaat in de achterban. De invloed van Focwa neemt hiermee verder af; Bovag is sinds kort ook actief in ruitherstel.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Schadeketens ABS en ASN van Focwa naar Bovag | Automotive Online

Schadeketens ABS en ASN van Focwa naar Bovag

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Vorig jaar werd al besloten intensief te gaan samenwerken. (Foto: Shutterstock)

Dat bevestigen ABS en ASN aan Automotive. De organisaties treffen op dit moment de laatste voorbereidingen voor de overstap. Is er nog plaats voor Focwa als zelfstandige branchevereniging? Praat mee in onze Linkedin Groep.

Bovag richtte twee jaar geleden een eigen afdeling Schadeherstel op. Peter Niesink, algemeen directeur van Bovag, ziet de toetreding als belangrijke stap voor het succes van de nieuwe Bovag-tak, zo staat in het bericht dat later vandaag wordt uitgestuurd, te lezen. “Deze stap onderstreept de meerwaarde van de vereniging en onze strategie om ook de belangenbehartiging voor schadeherstelbedrijven op te pakken.”

Keurmerk

Als belangrijkste argument wordt genoemd dat “Bovag veel kennis en ervaring heeft in het specifieke automotive domein en beschikt over strategische slagkracht om ook op Europees niveau aandacht te vragen voor het complexe, universele schadedomein”, zegt ABS-directeur Nico Stolk. “Het speelveld van de universele schadehersteller en de merkgebonden ondernemers schuift steeds verder naar elkaar toe. Bovag heeft veel ervaring op beide vlakken.” Zowel de kwaliteitsnorm als het garantiestelsel komen inhoudelijk overeen met die van Focwa, meldt ABS, waardoor de kwaliteit ook voor opdrachtgevers geborgd blijft.

“Het draagvlak van de Focwa is bij onze ondernemers in de afgelopen jaren duidelijk afgenomen”, zegt Peter Hubregtse van ASN International. “Ik vind zeker dat het bestuurlijk sterk is verbeterd sinds de komst van Femke Teeling en Peter Brussel, maar toch denken we dat Bovag onder consumenten en bij de lobby er beter op staat. En die organisatie zit bestuurlijk zeer goed in elkaar.” Voor de klanten maakt de overstap weinig uit, zegt Hubregtse. “Het Focwa Keurmerk en Bovag Keurmerk zijn vrijwel identiek, en onze opdrachtgevers eisen niet specifiek het Focwa-keurmerk. Wel willen ze dat alle leden van een schadeketen lid zijn van één branchevereniging, om het overzichtelijk te houden en eenduidige afspraken op ketenniveau te kunnen maken. Maar dat lijkt me ook logisch.”

Gevoelige klap

ABS Autoherstel telt 77 vestigingen en ASN Groep 75. Bovag Schade had tot nu toe 131 leden; dat groeit nu dus naar 283 vanaf 1 jan 2018. Focwa Schade telt nu ruim 1.000 leden (waarvan 700 gecertificeerd volgens de standaard); dat zijn er na het afvallen van ABS en ASN dus nog 848. De ketens Schadenet (120 vestigingen), AAS (80 vestigingen) en AHG (50 vestigingen) hebben bevestigd volgend jaar bij Focwa te blijven.

Het vertrek van ABS en ASN moet een gevoelige klap zijn voor Focwa. Niet alleen omdat er minder ledeninkomsten zijn, maar ook omdat er nu een splitsing ontstaat in de achterban. De invloed van Focwa neemt hiermee verder af; Bovag is sinds kort ook actief in ruitherstel.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.