Subsidie op e-bestelbussen moet invoering zero-emissie zones versnellen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Ondernemers kunnen vanaf 15 maart subsidie aanvragen op een nieuwe elektrische bestelwagen. (Foto: Ministerie van IenW)

Veertien gemeenten, de vervoerssector en staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur hebben gister een overeenkomst getekend over zero-emissie stadslogistiek. Ondernemers kunnen met subsidie overstappen op een schonere bestelbus of vrachtwagen waarmee de overheid de eerste stap zet naar zero emissiezones die steden vanaf 2025 kunnen invoeren. Dat maakt het Ministerie van IenW bekend.

Veertien steden, waaronder Utrecht, Amsterdam, Leiden en Rotterdam, hebben al aangekondigd in 2025 met die zero-emissie zones te starten, maar volgens Van Veldhoven zal dat aantal tegen de zomer oplopen tot zo’n 30 of 40 steden. “Het gaat er nu niet meer om of het gaat gebeuren, maar dat het gaat gebeuren”, aldus Van Veldhoven. “Ondernemers die nadenken over vervanging van hun bedrijfsauto moeten nu serieus overwegen of dit het moment is om op elektrisch over te stappen.” De zogenoemde emissiezones maken onderdeel uit van het Klimaatakkoord.

Laadinfrastructuur

Branchevereniging RAI is blij met de subsidie, maar vindt het jammer dat plug-in hybride bestellers uitgesloten zijn van de regeling. Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, vindt het belangrijk dat ondernemers en vervoerders hun werk in de steden goed kunnen blijven doen. Dat is één van de redenen dat de invoering van een emissiezone minimaal 4 jaar van te voren worden aangekondigd door gemeenten. Dan hebben alle partijen en bedrijven voldoende tijd om zich goed voor te bereiden, ook in verband met de aanleg van hubs aan de rand van de stad en voldoende laadinfrastructuur, aldus Van Veldhoven.

Tijdens de ondertekening gister bleek vooral de laadinfrastructuur nog een punt van aandacht, maar volgens de staatssecretaris biedt het juist ook nieuwe kansen. “Samen met de netbeheerders moeten we zorgvuldig bekijken wat waar nodig is”, denkt zij. “Er liggen namelijk ook genoeg kansen; bijvoorbeeld om de overgebleven energie opnieuw weer te benutten en daar slimmer en efficiënter mee om te gaan.”

Vorige week maakte Van Veldhoven ook bekend dat het subsidieloket voor schone vrachtwagens in maart opengaat. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Subsidie op e-bestelbussen moet invoering zero-emissie zones versnellen | Automotive Online

Subsidie op e-bestelbussen moet invoering zero-emissie zones versnellen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Ondernemers kunnen vanaf 15 maart subsidie aanvragen op een nieuwe elektrische bestelwagen. (Foto: Ministerie van IenW)

Veertien gemeenten, de vervoerssector en staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur hebben gister een overeenkomst getekend over zero-emissie stadslogistiek. Ondernemers kunnen met subsidie overstappen op een schonere bestelbus of vrachtwagen waarmee de overheid de eerste stap zet naar zero emissiezones die steden vanaf 2025 kunnen invoeren. Dat maakt het Ministerie van IenW bekend.

Veertien steden, waaronder Utrecht, Amsterdam, Leiden en Rotterdam, hebben al aangekondigd in 2025 met die zero-emissie zones te starten, maar volgens Van Veldhoven zal dat aantal tegen de zomer oplopen tot zo’n 30 of 40 steden. “Het gaat er nu niet meer om of het gaat gebeuren, maar dat het gaat gebeuren”, aldus Van Veldhoven. “Ondernemers die nadenken over vervanging van hun bedrijfsauto moeten nu serieus overwegen of dit het moment is om op elektrisch over te stappen.” De zogenoemde emissiezones maken onderdeel uit van het Klimaatakkoord.

Laadinfrastructuur

Branchevereniging RAI is blij met de subsidie, maar vindt het jammer dat plug-in hybride bestellers uitgesloten zijn van de regeling. Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, vindt het belangrijk dat ondernemers en vervoerders hun werk in de steden goed kunnen blijven doen. Dat is één van de redenen dat de invoering van een emissiezone minimaal 4 jaar van te voren worden aangekondigd door gemeenten. Dan hebben alle partijen en bedrijven voldoende tijd om zich goed voor te bereiden, ook in verband met de aanleg van hubs aan de rand van de stad en voldoende laadinfrastructuur, aldus Van Veldhoven.

Tijdens de ondertekening gister bleek vooral de laadinfrastructuur nog een punt van aandacht, maar volgens de staatssecretaris biedt het juist ook nieuwe kansen. “Samen met de netbeheerders moeten we zorgvuldig bekijken wat waar nodig is”, denkt zij. “Er liggen namelijk ook genoeg kansen; bijvoorbeeld om de overgebleven energie opnieuw weer te benutten en daar slimmer en efficiënter mee om te gaan.”

Vorige week maakte Van Veldhoven ook bekend dat het subsidieloket voor schone vrachtwagens in maart opengaat. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.