Subsidieregeling praktijkleren blijft tot 2023

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
SP Kamerlid Mahir Alkaya bracht een bezoek aan Autoschade Herstel WIBU in Den Haag. (Foto: Focwa)

De subsidieregeling praktijkleren (BBL) blijft in elk geval tot 2023 bestaan. Minister van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap maakte afgelopen zomer bekend dat zij deze regeling wilde inperken of afschaffen. In september werd een voorgenomen bezuiniging op de subsidieregeling voor 2019 al afgewend.

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen werd toen een motie aangenomen van Lodewijk Asscher (PvdA), mede ingediend door Lilian Marijnissen (SP), om van de voorziene korting van 19,5 miljoen euro af te zien. Vanaf dat moment was duidelijk dat tenminste tot en met 2019 de subsidieregeling zou blijven bestaan. Voor de jaren daarna was het voortbestaan van de BBL nog wel onzeker. Maar tijdens de begrotingsbehandelingen van het Ministerie van OCW gisteren in de Tweede Kamer is er een nieuwe motie aangenomen die ervoor zorgt dat de subsidieregeling nu tenminste tot 2023 ongewijzigd blijft bestaan.

Branchevereniging Focwa laat weten blij te zijn dat de subsidieregeling in ieder geval de komende vijf jaar blijft bestaan. “De afgelopen weken en maanden hebben we erg veel signalen van onze leden ontvangen om de noodzaak van de subsidieregeling praktijkleren te beklemtonen”, zegt Focwa-directeur Femke Teeling in een reactie. “Immers, het schadeherstelvak leer je niet op de schoolbanken, maar op de werkvloer en in de spuitcabine. Zeker in onze branche kennen we bovengemiddeld veel BBL-studenten. We hebben hier heel intensief voor gelobbyd, en met succes. Tenminste de komende 5 jaar bestaat er nu zekerheid voor onze ondernemers zodat zij BBL’ers kunnen opleiden. En dat is erg cruciaal om studenten voor een langere periode aan het bedrijf te binden en het vak van schadehersteller aan te leren.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Subsidieregeling praktijkleren blijft tot 2023 | Automotive Online

Subsidieregeling praktijkleren blijft tot 2023

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
SP Kamerlid Mahir Alkaya bracht een bezoek aan Autoschade Herstel WIBU in Den Haag. (Foto: Focwa)

De subsidieregeling praktijkleren (BBL) blijft in elk geval tot 2023 bestaan. Minister van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap maakte afgelopen zomer bekend dat zij deze regeling wilde inperken of afschaffen. In september werd een voorgenomen bezuiniging op de subsidieregeling voor 2019 al afgewend.

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen werd toen een motie aangenomen van Lodewijk Asscher (PvdA), mede ingediend door Lilian Marijnissen (SP), om van de voorziene korting van 19,5 miljoen euro af te zien. Vanaf dat moment was duidelijk dat tenminste tot en met 2019 de subsidieregeling zou blijven bestaan. Voor de jaren daarna was het voortbestaan van de BBL nog wel onzeker. Maar tijdens de begrotingsbehandelingen van het Ministerie van OCW gisteren in de Tweede Kamer is er een nieuwe motie aangenomen die ervoor zorgt dat de subsidieregeling nu tenminste tot 2023 ongewijzigd blijft bestaan.

Branchevereniging Focwa laat weten blij te zijn dat de subsidieregeling in ieder geval de komende vijf jaar blijft bestaan. “De afgelopen weken en maanden hebben we erg veel signalen van onze leden ontvangen om de noodzaak van de subsidieregeling praktijkleren te beklemtonen”, zegt Focwa-directeur Femke Teeling in een reactie. “Immers, het schadeherstelvak leer je niet op de schoolbanken, maar op de werkvloer en in de spuitcabine. Zeker in onze branche kennen we bovengemiddeld veel BBL-studenten. We hebben hier heel intensief voor gelobbyd, en met succes. Tenminste de komende 5 jaar bestaat er nu zekerheid voor onze ondernemers zodat zij BBL’ers kunnen opleiden. En dat is erg cruciaal om studenten voor een langere periode aan het bedrijf te binden en het vak van schadehersteller aan te leren.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.