Hiltermann ziet “beperkt effect” coronacrisis: aantal contracten naar 40 duizend

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Akerboom: Zolang er niet te veel faillissementen tegelijk komen, kunnen we ze goed verwerken. (Foto: Hiltermann)

Leasemaatschappij Hiltermann Groep heeft in juni de grens van 40 duizend contracten (36 duizend voertuigen, 4 duizend equipment) doorbroken. Dat meldt het bedrijf aan Automotive.

De groei werd vooral gerealiseerd door klanten die in deze tijd liever geen grote investeringen doen en daarom voor leasing kozen en door sale-and-leaseback constructies. Verder werd een deel van de contracten verlengd. “Wat minder zichtbaar maar wel belangrijk zijn de contracten die níet verloren zijn gegaan, door met name kleine zelfstandigen te ondersteunen”, zegt directeur Michel Akerboom.

Spannend

Volgens Akerboom waren de eerste maanden van de crisis behoorlijk spannend. “Ik was bang voor een golf aan storneringen. Wij zijn daarom al in februari volop in gesprek gegaan met onze klanten. Waar nodig hebben we afspraken gemaakt en regelingen getroffen. Het heeft weinig zin om bij een klant die niet kan betalen of zelfs failliet dreigt te gaan, je hakken in het zand te zetten.” Hiltermann Lease Groep staat op plek 9 in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Hiltermann is tijdens de crisis gewoon auto’s blijven bestellen en heeft klanten ook geadviseerd om onderhoud gewoon uit te laten voeren. “Wij krijgen veel leads binnen via dealerbedrijven dus we hebben daar een zeer nauwe relatie mee.” 

Het einde van de crisis is volgens Akerboom nog lang niet in zicht, maar zijn grootste zorg is voorbij. “Gelukkig hebben steeds meer sectoren weer de mogelijkheid om omzet te genereren, waardoor rekeningen weer betaald kunnen worden. Maar het zullen economische zware tijden worden en dat gaan wij merken. Ik verwacht dat het aantal faillissementen wel zal toenemen, maar zolang dat om kleine aantallen gaat kunnen wij dat goed verwerken.”

Meer omzet

Akerboom verwacht dat de omzet van het bedrijf – dat vorig jaar werd gekocht door investeringsgroep Elliott – dit jaar uitkomt boven de 200 miljoen euro (2019: 170 miljoen euro). De winst, die vorig jaar uitkwam op 16 miljoen euro, zal dit jaar stijgen tot boven de 18,5 miljoen euro. “Dat is lager dan begroot. We hebben vooral in maart en april wel wat minder resultaat gemaakt op onze restwaarden”, stelt Akerboom. De restwaarde-ontwikkeling in het begin van de crisis baarde hem grote zorgen. Maar inmiddels zijn de waarden weer bijna op het niveau van voor de crisis. “Alleen diesels met hoge kilometrages vormen nog een probleem zolang de export niet volledig op gang is gekomen.”

Komt Hiltermann Lease Groep als een winnaar uit deze crisis? “Nee, zeker niet”, stelt Akerboom. “De impact die Corona op ons én onze klanten heeft, is daarvoor veel te heftig. Maar deze groeicijfers onderstrepen wel dat we de juiste weg volgen. We willen er samen met al onze klanten zo goed mogelijk uitkomen. Ik ben er wel van overtuigd dat we daarmee relaties smeden die nog heel lang mee gaan.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Hiltermann ziet “beperkt effect” coronacrisis: aantal contracten naar 40 duizend | Automotive Online

Hiltermann ziet “beperkt effect” coronacrisis: aantal contracten naar 40 duizend

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Akerboom: Zolang er niet te veel faillissementen tegelijk komen, kunnen we ze goed verwerken. (Foto: Hiltermann)

Leasemaatschappij Hiltermann Groep heeft in juni de grens van 40 duizend contracten (36 duizend voertuigen, 4 duizend equipment) doorbroken. Dat meldt het bedrijf aan Automotive.

De groei werd vooral gerealiseerd door klanten die in deze tijd liever geen grote investeringen doen en daarom voor leasing kozen en door sale-and-leaseback constructies. Verder werd een deel van de contracten verlengd. “Wat minder zichtbaar maar wel belangrijk zijn de contracten die níet verloren zijn gegaan, door met name kleine zelfstandigen te ondersteunen”, zegt directeur Michel Akerboom.

Spannend

Volgens Akerboom waren de eerste maanden van de crisis behoorlijk spannend. “Ik was bang voor een golf aan storneringen. Wij zijn daarom al in februari volop in gesprek gegaan met onze klanten. Waar nodig hebben we afspraken gemaakt en regelingen getroffen. Het heeft weinig zin om bij een klant die niet kan betalen of zelfs failliet dreigt te gaan, je hakken in het zand te zetten.” Hiltermann Lease Groep staat op plek 9 in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Hiltermann is tijdens de crisis gewoon auto’s blijven bestellen en heeft klanten ook geadviseerd om onderhoud gewoon uit te laten voeren. “Wij krijgen veel leads binnen via dealerbedrijven dus we hebben daar een zeer nauwe relatie mee.” 

Het einde van de crisis is volgens Akerboom nog lang niet in zicht, maar zijn grootste zorg is voorbij. “Gelukkig hebben steeds meer sectoren weer de mogelijkheid om omzet te genereren, waardoor rekeningen weer betaald kunnen worden. Maar het zullen economische zware tijden worden en dat gaan wij merken. Ik verwacht dat het aantal faillissementen wel zal toenemen, maar zolang dat om kleine aantallen gaat kunnen wij dat goed verwerken.”

Meer omzet

Akerboom verwacht dat de omzet van het bedrijf – dat vorig jaar werd gekocht door investeringsgroep Elliott – dit jaar uitkomt boven de 200 miljoen euro (2019: 170 miljoen euro). De winst, die vorig jaar uitkwam op 16 miljoen euro, zal dit jaar stijgen tot boven de 18,5 miljoen euro. “Dat is lager dan begroot. We hebben vooral in maart en april wel wat minder resultaat gemaakt op onze restwaarden”, stelt Akerboom. De restwaarde-ontwikkeling in het begin van de crisis baarde hem grote zorgen. Maar inmiddels zijn de waarden weer bijna op het niveau van voor de crisis. “Alleen diesels met hoge kilometrages vormen nog een probleem zolang de export niet volledig op gang is gekomen.”

Komt Hiltermann Lease Groep als een winnaar uit deze crisis? “Nee, zeker niet”, stelt Akerboom. “De impact die Corona op ons én onze klanten heeft, is daarvoor veel te heftig. Maar deze groeicijfers onderstrepen wel dat we de juiste weg volgen. We willen er samen met al onze klanten zo goed mogelijk uitkomen. Ik ben er wel van overtuigd dat we daarmee relaties smeden die nog heel lang mee gaan.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.