Chinese EV Aiways wil Europese markt via lease veroveren

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De U5 is vanaf april voor jaar beschikbaar via leasing. (Foto: Shutterstock)

De elektrische auto van de Chinese fabrikant Aiways, de U5, moet vanaf april 2020 in Nederland worden geleverd. Die ambitie werd uitgesproken tijdens de officiële presentatie, afgelopen vrijdag in Ouderkerk aan de Amstel. De auto heeft er inmiddels al een reis op zitten van 13 duizend kilometer: de auto wordt via een roadshow van China naar Europa gepresenteerd in diverse landen. Eerder werden al onder meer Rusland, Kazachstan en de Scandinavische landen aangedaan en afgelopen vrijdag was het dus de beurt aan Nederland. De eindbestemming is de IAA in Frankfurt.

De prijs van de elektrische suv ligt rond de 35 duizend euro; de auto is alleen beschikbaar via een leasecontract. Met de verwachte prijs blijft de auto in ieder geval onder de bijtellingscap van 45.000 euro voor 2020. Tijdens de presentatie meldde Alexander Klose, vice president overseas operations bij Aiways, in gesprek te zijn met Leaseplan over de leaseopties. Laatstgenoemde wil de gesprekken nog niet bevestigen. De leasemaatschappij heeft een samenwerking met het Nederlandse Lightyear en lijkt dus wel open te staan voor nieuwe concepten.

u5 f20190830 19403222

“Wij hanteren niet het gebruikelijke verkoopmodel van de meeste OEM’s, die via een dealer de klanten benaderen. De klant bestelt de U5 online. Wel komen er een aantal pop-up stores om de auto te bekijken en een proefrit te kunnen maken”, aldus Klose. Vanaf begin volgend jaar kunnen Europese klanten de auto bestellen, in april moeten de eerste EV’s geleverd worden. De Duitse verzekeraar Allianz verzorgt de pechservice, en handelt de aftersales af, meldt Klose. Hoe dat er in de praktijk dan uit komt te zien, kon hij nog niet zeggen.

Zonder onderhoud

De service voor de klant bestaat voornamelijk uit ‘road side assistance’, ofwel incidentele pechhulp langs de weg. De fabrikant belooft namelijk dat de eerste 100 duizend kilometer geen onderhoud nodig is. Wel komt er een grote werkplaats in Europa voor grotere reparaties, waarschijnlijk bij het al bestaande R&D-centrum van Aiways bij Ingolstadt Duitsland. Daarnaast zullen er bij zo’n drie Europese havens opslagplaatsen voor onderdelen komen. De fabrikant richt eerst zijn pijlen op de thuismarkt (september dit jaar) en Europa. Pas na 2020 wordt gekeken naar het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Vanwege de handelsconflicten tussen China en de Verenigde Staten wacht de fabrikant ook met het benaderen van de VS.

Behalve Allianz en waarschijnlijk Leaseplan heeft de fabrikant een aantal belangrijke toeleveranciers als partner. Het batterijpakket – dat de fabrikant zelf in elkaar zet – bevat cellen van CATL. Het pakket heeft een capaciteit van 65 KWh, volgens de NEDC-testprocedure, genoeg voor een actieradius 503 kilometer. De verf wordt geleverd door Basf, elektronische onderdelen door Siemens en Bosch is voor een groot deel verantwoordelijk voor onderdelen van het chassis.

10 duizend stuks

Aiways is in 2017 opgericht door voormalig cfo van SAIC, Feng Gu, die nu ook cfo en ceo van Aiways is. Er is 4 miljard yuan (ongeveer 500 miljoen euro) geïnvesteerd in de fabriek in het Chinese Shangrao, waar inmiddels 200 exemplaren zijn gebouwd. De productiecapaciteit ligt rond de 150 duizend stuks per jaar. De verwachte verkoop in Europa ligt voor het eerste jaar op 10 duizend stuks.

Het Chinese automerk Lynk&Co komt in 2020 ook naar Europa toe en zegt winkels te openen in Amsterdam, Berlijn, Stockholm, Londen en Barcelona. De allereerste Chinese auto op de Europese markt, de Landwind, hield het mede vanwege de gebrekkige botsveiligheid niet lang uit.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Chinese EV Aiways wil Europese markt via lease veroveren | Automotive Online

Chinese EV Aiways wil Europese markt via lease veroveren

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De U5 is vanaf april voor jaar beschikbaar via leasing. (Foto: Shutterstock)

De elektrische auto van de Chinese fabrikant Aiways, de U5, moet vanaf april 2020 in Nederland worden geleverd. Die ambitie werd uitgesproken tijdens de officiële presentatie, afgelopen vrijdag in Ouderkerk aan de Amstel. De auto heeft er inmiddels al een reis op zitten van 13 duizend kilometer: de auto wordt via een roadshow van China naar Europa gepresenteerd in diverse landen. Eerder werden al onder meer Rusland, Kazachstan en de Scandinavische landen aangedaan en afgelopen vrijdag was het dus de beurt aan Nederland. De eindbestemming is de IAA in Frankfurt.

De prijs van de elektrische suv ligt rond de 35 duizend euro; de auto is alleen beschikbaar via een leasecontract. Met de verwachte prijs blijft de auto in ieder geval onder de bijtellingscap van 45.000 euro voor 2020. Tijdens de presentatie meldde Alexander Klose, vice president overseas operations bij Aiways, in gesprek te zijn met Leaseplan over de leaseopties. Laatstgenoemde wil de gesprekken nog niet bevestigen. De leasemaatschappij heeft een samenwerking met het Nederlandse Lightyear en lijkt dus wel open te staan voor nieuwe concepten.

u5 f20190830 19403222

“Wij hanteren niet het gebruikelijke verkoopmodel van de meeste OEM’s, die via een dealer de klanten benaderen. De klant bestelt de U5 online. Wel komen er een aantal pop-up stores om de auto te bekijken en een proefrit te kunnen maken”, aldus Klose. Vanaf begin volgend jaar kunnen Europese klanten de auto bestellen, in april moeten de eerste EV’s geleverd worden. De Duitse verzekeraar Allianz verzorgt de pechservice, en handelt de aftersales af, meldt Klose. Hoe dat er in de praktijk dan uit komt te zien, kon hij nog niet zeggen.

Zonder onderhoud

De service voor de klant bestaat voornamelijk uit ‘road side assistance’, ofwel incidentele pechhulp langs de weg. De fabrikant belooft namelijk dat de eerste 100 duizend kilometer geen onderhoud nodig is. Wel komt er een grote werkplaats in Europa voor grotere reparaties, waarschijnlijk bij het al bestaande R&D-centrum van Aiways bij Ingolstadt Duitsland. Daarnaast zullen er bij zo’n drie Europese havens opslagplaatsen voor onderdelen komen. De fabrikant richt eerst zijn pijlen op de thuismarkt (september dit jaar) en Europa. Pas na 2020 wordt gekeken naar het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Vanwege de handelsconflicten tussen China en de Verenigde Staten wacht de fabrikant ook met het benaderen van de VS.

Behalve Allianz en waarschijnlijk Leaseplan heeft de fabrikant een aantal belangrijke toeleveranciers als partner. Het batterijpakket – dat de fabrikant zelf in elkaar zet – bevat cellen van CATL. Het pakket heeft een capaciteit van 65 KWh, volgens de NEDC-testprocedure, genoeg voor een actieradius 503 kilometer. De verf wordt geleverd door Basf, elektronische onderdelen door Siemens en Bosch is voor een groot deel verantwoordelijk voor onderdelen van het chassis.

10 duizend stuks

Aiways is in 2017 opgericht door voormalig cfo van SAIC, Feng Gu, die nu ook cfo en ceo van Aiways is. Er is 4 miljard yuan (ongeveer 500 miljoen euro) geïnvesteerd in de fabriek in het Chinese Shangrao, waar inmiddels 200 exemplaren zijn gebouwd. De productiecapaciteit ligt rond de 150 duizend stuks per jaar. De verwachte verkoop in Europa ligt voor het eerste jaar op 10 duizend stuks.

Het Chinese automerk Lynk&Co komt in 2020 ook naar Europa toe en zegt winkels te openen in Amsterdam, Berlijn, Stockholm, Londen en Barcelona. De allereerste Chinese auto op de Europese markt, de Landwind, hield het mede vanwege de gebrekkige botsveiligheid niet lang uit.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.