‘Bosch zoekt groei in elektrische mobiliteit om dalende autoproductie op te vangen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Bosch-ceo Volkmar Denner ziet de auto-industrie de komende jaren niet verder groeien (foto: Bosch)

Bosch schat in dat de autoproductie tot 2025 niet verder groeit, zegt Bosch-chef Volkmar Denner in een interview met het Duitse vakblad Automobilwoche. “Wij verwachten dat de autoproductie dit jaar met 5 procent zal dalen. We zien zwakte in bijna alle markten, maar vooral in China en India. In China zijn wij de afgelopen jaren enorm succesvol geweest, dus de terugloop van de autoproductie raakt ons hard.”

Elektrisch rijden

Daarom zet Bosch verder in op innovatie en nieuwe technieken, vertelt Denner. Hij schat in dat Bosch op dat gebied nog steeds kan groeien. Vooral elektrische mobiliteit is een groeisector voor Bosch, die miljarden waard is. “Ons eerste strategische doel is om dezelfde dominante rol te spelen in elektrische mobiliteit die we spelen met de verbrandingsmotor. Dat is essentieel om onze toekomst veilig te stellen. En dan is er de markt voor rijhulpsystemen en robotaxi’s. Ook daar zal de groei sterk zijn.”

Batterijen

China is de grootste markt voor elektrische mobiliteit en Bosch is daar marktleider, vertelt Denner. “Maar natuurlijk komen er ook bestellingen uit Europa en de Verenigde Staten. Op het gebied van batterijen voorspelden we dat fabrikanten hun 48-volt batterijen zouden kopen, maar de hoog-voltage batterijen overwegend zelf zouden bouwen. Dat is precies wat er gebeurt. Bij elektromotoren hangt het ervan af of er even veel variaties zullen komen als bij verbrandingsmotoren. Als een leverancier meerdere fabrikanten uit één bouwpakket kan leveren, biedt dat een aanzienlijk voordeel op basis van schaalvoordelen.”

Bij de ontwikkeling van brandstofcellen profiteren we van onze expertise op het gebied van diesel.

Volkmar Denner, ceo van Bosch

Denner ziet de dieseltechniek, waar Bosch toonaangevend in is, teruglopen, maar hij verwacht veel van de brandstofcel. “Wat we op dat gebied doen is revolutionair. Bij de ontwikkeling profiteren we van onze expertise op het gebied van diesel. Om de perspectieven te verkennen zijn we gestart met proefnemingen voor zowel voor mobiele brandstofcellen als voor stationaire brandstofcellen.”Lees ook onze analyse: zwaar weer op komst voor toeleveranciers en fabrikanten.

Ontslagen

“Toch kunnen we niet volledig ontsnappen aan de dalende trend”, verklaart de ceo van Bosch. Vorig jaar vervielen er 600 banen bij het concern, ook nu staan er banen op de tocht. Maar Denner wil geen uitspraken doen over het aantal mensen dat het bedrijf moet verlaten. Duitse vakbonden vrezen voor duizend ontslagen, meldt Automobilwoche. .

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.