Faurecia en Microsoft gaan samen cockpit ontwikkelen
De Franse toeleverancier Faurecia gaat een samenwerking aan met softwarebedrijf Microsoft voor de ontwikkeling van netwerkdiensten in auto’s. Dat meldt Faurecia vandaag. Het gaat onder andere om digitale services in de cockpit, die werken op het Microsoft Connected Vehicle-platform. Voor cloudtoepassingen wordt gewerkt met Azure.
De bedrijven zeggen gezamenlijk de cockpit van de toekomst te willen ontwikkelen, waarbij de auto in verbinding staat met huis, kantoor en telefoon. “Consumenten verwachten een digitale continuïteit tussen huis, kantoor en auto”, aldus ceo Patrick Koller van Faurecia. “In samenwerking met Microsoft kunnen we aan deze behoefte voldoen.”
De nieuwe cockpit moet tijdens de eerstvolgende CES worden getoond, die van 7-10 januari 2020 in Las Vegas plaatsvindt.
Faurecia maakte vanmorgen ook zijn halfjaarcijfers bekend. Het bedrijf noteerde een omzet van 8,9 miljard euro: 0,2 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2018. De operating income kwam uit op 645 miljoen euro, een daling van 0,4 procent. Faurecia wijt dit vooral aan de tegenvallende Chinese automarkt.
Faurecia is onder andere leverancier van interieurdelen zoals stoelen. Autofabrikant PSA is met een belang van 46,3 procent de grootste aandeelhouder. Het bedrijf werkt op het gebied van autonome auto-technologie samen met ZF.