De nieuwe klantreis? Data wijst je de weg

Brandstory • Ontdek hoe data jouw Automotive marketingstrategie future-proof maakt. Mis het Automotive Marketing Event op 15 oktober niet!
Marina Rietman Marina Rietman
Foto: Joost Nieuwlaar (Datamotive)
Foto: Joost Nieuwlaar (Datamotive)

Je digitale basis staat: wat nu?
Veel Automotive marketeers hebben hun digitale marketingfundament al stevig staan. Hun websites zijn geoptimaliseerd voor SEO, campagnes draaien soepel, en de customer journey is in kaart gebracht. Maar als je de basis hebt gelegd, rijst de vraag: wat is de volgende stap?

Van optimalisatie naar innovatie
Joost, Digital Consultant bij Datamotive, werkt dagelijks met professionals in de Automotive die hun digitale basis stevig hebben staan. “Als je alles al netjes hebt ingericht, is het tijd om je te richten op het ontdekken van nieuwe kansen,” zegt Joost. “Dit kan betekenen dat je niet alleen kijkt naar de huidige prestaties, maar ook onderzoekt waar je nieuwe markten kunt aanboren of bestaande processen kunt verbeteren.”

Een voorbeeld hiervan is het inzetten van gepersonaliseerde marketing. “Personalisatie gaat verder dan alleen het gebruiken van de voornaam van een klant in een e-mail,” begint Joost. “Het gaat om het creĆ«ren van unieke ervaringen die specifiek inspelen op de behoeften en gedragingen van elke klant. Bij Datamotive hebben we bijvoorbeeld een gepersonaliseerd klantportaal ontwikkeld, dat op basis van klantdata precies die informatie en aanbiedingen toont die voor iedere individuele klant relevant zijn. Dit zorgt voor een hogere klantbetrokkenheid en een significante verhoging van de conversie.”

Een andere trend die steeds belangrijker wordt, is marketing automation. “Marketing automation helpt je om processen te stroomlijnen en te personaliseren, zonder dat dit ten koste gaat van de schaalbaarheid,” legt Joost uit. “Automatisering stelt je in staat om op het juiste moment de juiste boodschap te sturen, waardoor je klantbetrokkenheid en conversiepercentages stijgen.”

Data als jouw strategische kompas
Innovatie begint pas echt wanneer je jouw data gebruikt als kompas voor gerichte acties en verbeteringen.

Een concreet voorbeeld? “Stel, je merkt dat een groot aantal bezoekers je website verlaat op een bepaalde pagina,” zegt Joost. “Door data te analyseren, kunnen we nauwkeurig bepalen op welke punten klanten afhaken en waar ze juist converteren. Met deze inzichten kun je je website doelgericht optimaliseren door bijvoorbeeld de content te verbeteren, relevante aanbiedingen te integreren, of interactieve elementen zoals een proefrit- of online taxatiemodule toe te voegen. Zo kun je continu inspelen op klantgedrag en je conversies verhogen.”

Een ander veelvoorkomend probleem dat Joost bespreekt, zijn klanten die na een proefrit nooit meer van zich laten horen. “We zien dat bedrijven vaak niet precies weten wanneer en waarom de interesse afneemt,” legt Joost uit. “Met de juiste data-analyse kun je deze momenten identificeren en proactief inspelen op de behoeften van deze klanten. Dit kan variĆ«ren van een persoonlijke follow-up tot een gerichte e-mailcampagne, waardoor de kans aanzienlijk groter wordt dat deze klanten terugkeren naar je showroom.”

Wat je kunt verwachten op het Automotive Marketing Event
Op het Automotive Marketing Event op 15 oktober zal Joost deze en andere strategieƫn verder uitdiepen en hands-on inzichten bieden om nieuwe kansen te benutten.

Grijp deze kans en registreer je vandaag.

Meer lezen over Datamotive

De nieuwe klantreis? Data wijst je de weg | Automotive Online

De nieuwe klantreis? Data wijst je de weg

Brandstory • Ontdek hoe data jouw Automotive marketingstrategie future-proof maakt. Mis het Automotive Marketing Event op 15 oktober niet!
Marina Rietman Marina Rietman
Foto: Joost Nieuwlaar (Datamotive)
Foto: Joost Nieuwlaar (Datamotive)

Je digitale basis staat: wat nu?
Veel Automotive marketeers hebben hun digitale marketingfundament al stevig staan. Hun websites zijn geoptimaliseerd voor SEO, campagnes draaien soepel, en de customer journey is in kaart gebracht. Maar als je de basis hebt gelegd, rijst de vraag: wat is de volgende stap?

Van optimalisatie naar innovatie
Joost, Digital Consultant bij Datamotive, werkt dagelijks met professionals in de Automotive die hun digitale basis stevig hebben staan. “Als je alles al netjes hebt ingericht, is het tijd om je te richten op het ontdekken van nieuwe kansen,” zegt Joost. “Dit kan betekenen dat je niet alleen kijkt naar de huidige prestaties, maar ook onderzoekt waar je nieuwe markten kunt aanboren of bestaande processen kunt verbeteren.”

Een voorbeeld hiervan is het inzetten van gepersonaliseerde marketing. “Personalisatie gaat verder dan alleen het gebruiken van de voornaam van een klant in een e-mail,” begint Joost. “Het gaat om het creĆ«ren van unieke ervaringen die specifiek inspelen op de behoeften en gedragingen van elke klant. Bij Datamotive hebben we bijvoorbeeld een gepersonaliseerd klantportaal ontwikkeld, dat op basis van klantdata precies die informatie en aanbiedingen toont die voor iedere individuele klant relevant zijn. Dit zorgt voor een hogere klantbetrokkenheid en een significante verhoging van de conversie.”

Een andere trend die steeds belangrijker wordt, is marketing automation. “Marketing automation helpt je om processen te stroomlijnen en te personaliseren, zonder dat dit ten koste gaat van de schaalbaarheid,” legt Joost uit. “Automatisering stelt je in staat om op het juiste moment de juiste boodschap te sturen, waardoor je klantbetrokkenheid en conversiepercentages stijgen.”

Data als jouw strategische kompas
Innovatie begint pas echt wanneer je jouw data gebruikt als kompas voor gerichte acties en verbeteringen.

Een concreet voorbeeld? “Stel, je merkt dat een groot aantal bezoekers je website verlaat op een bepaalde pagina,” zegt Joost. “Door data te analyseren, kunnen we nauwkeurig bepalen op welke punten klanten afhaken en waar ze juist converteren. Met deze inzichten kun je je website doelgericht optimaliseren door bijvoorbeeld de content te verbeteren, relevante aanbiedingen te integreren, of interactieve elementen zoals een proefrit- of online taxatiemodule toe te voegen. Zo kun je continu inspelen op klantgedrag en je conversies verhogen.”

Een ander veelvoorkomend probleem dat Joost bespreekt, zijn klanten die na een proefrit nooit meer van zich laten horen. “We zien dat bedrijven vaak niet precies weten wanneer en waarom de interesse afneemt,” legt Joost uit. “Met de juiste data-analyse kun je deze momenten identificeren en proactief inspelen op de behoeften van deze klanten. Dit kan variĆ«ren van een persoonlijke follow-up tot een gerichte e-mailcampagne, waardoor de kans aanzienlijk groter wordt dat deze klanten terugkeren naar je showroom.”

Wat je kunt verwachten op het Automotive Marketing Event
Op het Automotive Marketing Event op 15 oktober zal Joost deze en andere strategieƫn verder uitdiepen en hands-on inzichten bieden om nieuwe kansen te benutten.

Grijp deze kans en registreer je vandaag.

Meer lezen over Datamotive