Automerk Lynk&Co verkiest reizend circus boven vestigingen

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
Het merk Lynk&Co maakt veel werk van zijn presentatie. (Foto: Lynk&Co)

In de branche trok menigeen een wenkbrauw op toen Geely Motors en Volvo twee jaar geleden een nieuwe automerk, Lynk & Co, aankondigden. Waren er al niet voldoende merken? En hoe zat het met het beloofde revolutionaire retailconcept? Zojuist maakte het merk bij monde van vice-president Alain Visser bekend hoe dat nieuwe concept eruit komt te zien. Per Europees land wordt er in de hoofdstad één offline dealervestiging geopend. Daarnaast is er een pop-upstore concept dat als een reizend circus door deze landen trekt, waarbij in de 20 Europese steden de store twee tot zeven dagen geopend blijft.Lees ook de column van Arjen de Jong over het submerk van Geely.

Amsterdam wordt de eerste Europese stad waar het merk begin 2020 met de verkoop begint. “Daar is voor Nederland dus het enige permanente fysieke steunpunt”, aldus Visser. “Aangevuld met een pop-upstore die twee tot zeven dagen in Nederland blijft en vervolgens verder door Europa trekt. De pop-up wordt aangepast als we iets nieuws te melden hebben.”

Met een headcount van 200 man personeel voor Europa wordt 10 procent op de totale distributiekosten bespaard, zegt hij. “Het distributieconcept is gebaseerd op de constatering dat moderne millenniums geen fysiek autobezit zoeken, maar wel – doorgaans tijdelijk – behoefte hebben aan mobiliteitsdiensten. Zo kunnen ze bij ons via internet een Lynk & Co model voor een maand mobiliteit huren, al dan niet met een abonnement. Met deze filosofie van deeltijd gebruik zijn we niet alleen concurrenten van traditionele OEM’s, maar ook van publieke mobiliteitaanbieders zoals Uber.”

Permanente communicatie

Dat verklaart de naam Lynk & Co – een permanente communicatie tussen klant, fabrikant en aanvullende dienstverleners. Volgens Visser is het denkbaar dat Volvo een vergelijkbaar distributieconcept ontwikkelt voor het submerk Polestar, dat alleen elektrische auto’s op de markt brengt. Microsoft, Mirror Link, Erissson en de Chinese internetspeler Alibaba zijn partners van Lynk & Co. De positionering van het merk is premium, maar dan voor de prijs van volumemerken. “Dat kan dankzij de genoemde lagere distributiekosten, maar ook omdat we ons gamma baseren op acht uitrustingsvarianten, zonder gecompliceerde en kostenverhogende accessoireopties,” zegt Visser. Lees hier de blauwdruk uit 2015 van de toekomstige autoretail in Nederland.

De premium relatie ontleent Lynk & Co aan de technische basis van het model 01 dat vorig jaar als SUV is gepresenteerd, en het nieuwe 02 type, een wat lagere crossover vergelijkbaar met een VW T-Roc. Beide modellen hebben de globale afmetingen en de techniek van de Volvo XC40 en zullen ook in de Volvo vestiging in Gent worden geproduceerd.  Volgens Visser komt de Lynk & Co alleen als hybride en stekker hybride in combinatie met benzinemotoren, op de markt. Het doel is om op jaarbasis 500 duizend auto’s van dit merk wereldwijd af te zetten, waarvan 125 duizend in Europa. De service vindt plaats in het netwerk van Volvo-dealers.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Automerk Lynk&Co verkiest reizend circus boven vestigingen | Automotive Online

Automerk Lynk&Co verkiest reizend circus boven vestigingen

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
Het merk Lynk&Co maakt veel werk van zijn presentatie. (Foto: Lynk&Co)

In de branche trok menigeen een wenkbrauw op toen Geely Motors en Volvo twee jaar geleden een nieuwe automerk, Lynk & Co, aankondigden. Waren er al niet voldoende merken? En hoe zat het met het beloofde revolutionaire retailconcept? Zojuist maakte het merk bij monde van vice-president Alain Visser bekend hoe dat nieuwe concept eruit komt te zien. Per Europees land wordt er in de hoofdstad één offline dealervestiging geopend. Daarnaast is er een pop-upstore concept dat als een reizend circus door deze landen trekt, waarbij in de 20 Europese steden de store twee tot zeven dagen geopend blijft.Lees ook de column van Arjen de Jong over het submerk van Geely.

Amsterdam wordt de eerste Europese stad waar het merk begin 2020 met de verkoop begint. “Daar is voor Nederland dus het enige permanente fysieke steunpunt”, aldus Visser. “Aangevuld met een pop-upstore die twee tot zeven dagen in Nederland blijft en vervolgens verder door Europa trekt. De pop-up wordt aangepast als we iets nieuws te melden hebben.”

Met een headcount van 200 man personeel voor Europa wordt 10 procent op de totale distributiekosten bespaard, zegt hij. “Het distributieconcept is gebaseerd op de constatering dat moderne millenniums geen fysiek autobezit zoeken, maar wel – doorgaans tijdelijk – behoefte hebben aan mobiliteitsdiensten. Zo kunnen ze bij ons via internet een Lynk & Co model voor een maand mobiliteit huren, al dan niet met een abonnement. Met deze filosofie van deeltijd gebruik zijn we niet alleen concurrenten van traditionele OEM’s, maar ook van publieke mobiliteitaanbieders zoals Uber.”

Permanente communicatie

Dat verklaart de naam Lynk & Co – een permanente communicatie tussen klant, fabrikant en aanvullende dienstverleners. Volgens Visser is het denkbaar dat Volvo een vergelijkbaar distributieconcept ontwikkelt voor het submerk Polestar, dat alleen elektrische auto’s op de markt brengt. Microsoft, Mirror Link, Erissson en de Chinese internetspeler Alibaba zijn partners van Lynk & Co. De positionering van het merk is premium, maar dan voor de prijs van volumemerken. “Dat kan dankzij de genoemde lagere distributiekosten, maar ook omdat we ons gamma baseren op acht uitrustingsvarianten, zonder gecompliceerde en kostenverhogende accessoireopties,” zegt Visser. Lees hier de blauwdruk uit 2015 van de toekomstige autoretail in Nederland.

De premium relatie ontleent Lynk & Co aan de technische basis van het model 01 dat vorig jaar als SUV is gepresenteerd, en het nieuwe 02 type, een wat lagere crossover vergelijkbaar met een VW T-Roc. Beide modellen hebben de globale afmetingen en de techniek van de Volvo XC40 en zullen ook in de Volvo vestiging in Gent worden geproduceerd.  Volgens Visser komt de Lynk & Co alleen als hybride en stekker hybride in combinatie met benzinemotoren, op de markt. Het doel is om op jaarbasis 500 duizend auto’s van dit merk wereldwijd af te zetten, waarvan 125 duizend in Europa. De service vindt plaats in het netwerk van Volvo-dealers.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.