Bovag: OTA-technologie risico voor onafhankelijk autobedrijf en merkdealer

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
OTA-technologie is een risico voor onafhankelijke bedrijven, maar ook voor merkdealers. (Foto: Shutterstock)

Over the air-technologie kan ertoe leiden dat de grens tussen merkdealers en onafhankelijke autobedrijven scherper wordt. Dealers kunnen immers profijt hebben van de relatie met hun fabrikant. Zo luidt de conclusie van het onderzoek van Bovag, dat VMS Insight uitvoerde naar de invloed van over the air-technologie op het verdienmodel van autobedrijven.

Volgens het onderzoek moeten retailers meer dan ooit zelf grip zien te houden op voertuigen en klanten om onderdeel te zijn van een gestuurde reparatie- en onderhoudsstroom en om toegang te waarborgen tot merkspecifieke kennis en software. Niet alleen kan de grens tussen merkdealers en onafhankelijke bedrijven scherper worden, ook voor de dealer is er een risico dat zijn meerwaarde afneemt en de relatie met de klant op het spel staat. De autofabrikant kan immers via OTA rechtstreeks met de berijder communiceren. De technologie biedt autofabrikanten de mogelijkheid om zonder tussenkomst van een monteur uptdates uit te voeren of een nieuwe functionaliteit toe te voegen. Met betrekking tot aftersales sturing lijkt vooralsnog weinig te zijn geregeld in de contracten tussen fabrikanten en dealers, laat staan met het onafhankelijke kanaal, aldus het onderzoek.

Vitale software

Europese wetgeving moet gaan bepalen welke partijen in welke mate en onder welke voorwaarden toegang krijgen tot data, software en klanten. Voor ondernemers betekent dit in elk geval om snel te handelen en keuzes te maken, benadrukt Bovag in het onderzoek. Tijdens het laatste Bovag jaarcongres voor onafhankelijke autobedrijven benadrukte de branchevereniging ook al het grote belang van data.

Ter illustratie: in 2025 hebben meer dan 350 miljoen voertuigen wereldwijd een vorm van OTA, bij een derde van alle in 2025 geproduceerde auto’s kan op afstand vitale software worden geüpload. Volgens het onderzoek maken veel fabrikanten nu nog niet volledig gebruik van OTA, mede omdat systemen nog niet volledig zijn doorontwikkeld of er niet voldoende veiligheid kan worden gewaarborgd.Ga naar de Automotive Kennisbank voor het volledige rapport van Bovag.

Met over the air-technologie (OTA) kunnen fabrikanten op afstand updates uitvoeren en daarmee de kosten en (veiligheids)risico’s reduceren. Het OTA-onderzoek is de afsluiting van een drieluik nadat ook de impact van EV’s en ADAS is onderzocht.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Bovag: OTA-technologie risico voor onafhankelijk autobedrijf en merkdealer | Automotive Online

Bovag: OTA-technologie risico voor onafhankelijk autobedrijf en merkdealer

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
OTA-technologie is een risico voor onafhankelijke bedrijven, maar ook voor merkdealers. (Foto: Shutterstock)

Over the air-technologie kan ertoe leiden dat de grens tussen merkdealers en onafhankelijke autobedrijven scherper wordt. Dealers kunnen immers profijt hebben van de relatie met hun fabrikant. Zo luidt de conclusie van het onderzoek van Bovag, dat VMS Insight uitvoerde naar de invloed van over the air-technologie op het verdienmodel van autobedrijven.

Volgens het onderzoek moeten retailers meer dan ooit zelf grip zien te houden op voertuigen en klanten om onderdeel te zijn van een gestuurde reparatie- en onderhoudsstroom en om toegang te waarborgen tot merkspecifieke kennis en software. Niet alleen kan de grens tussen merkdealers en onafhankelijke bedrijven scherper worden, ook voor de dealer is er een risico dat zijn meerwaarde afneemt en de relatie met de klant op het spel staat. De autofabrikant kan immers via OTA rechtstreeks met de berijder communiceren. De technologie biedt autofabrikanten de mogelijkheid om zonder tussenkomst van een monteur uptdates uit te voeren of een nieuwe functionaliteit toe te voegen. Met betrekking tot aftersales sturing lijkt vooralsnog weinig te zijn geregeld in de contracten tussen fabrikanten en dealers, laat staan met het onafhankelijke kanaal, aldus het onderzoek.

Vitale software

Europese wetgeving moet gaan bepalen welke partijen in welke mate en onder welke voorwaarden toegang krijgen tot data, software en klanten. Voor ondernemers betekent dit in elk geval om snel te handelen en keuzes te maken, benadrukt Bovag in het onderzoek. Tijdens het laatste Bovag jaarcongres voor onafhankelijke autobedrijven benadrukte de branchevereniging ook al het grote belang van data.

Ter illustratie: in 2025 hebben meer dan 350 miljoen voertuigen wereldwijd een vorm van OTA, bij een derde van alle in 2025 geproduceerde auto’s kan op afstand vitale software worden geüpload. Volgens het onderzoek maken veel fabrikanten nu nog niet volledig gebruik van OTA, mede omdat systemen nog niet volledig zijn doorontwikkeld of er niet voldoende veiligheid kan worden gewaarborgd.Ga naar de Automotive Kennisbank voor het volledige rapport van Bovag.

Met over the air-technologie (OTA) kunnen fabrikanten op afstand updates uitvoeren en daarmee de kosten en (veiligheids)risico’s reduceren. Het OTA-onderzoek is de afsluiting van een drieluik nadat ook de impact van EV’s en ADAS is onderzocht.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.