PSA lanceert aftermarketoffensief op Equip Auto

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

PSA lanceerde vorig jaar Distrigo, een nieuw aftermarket onderdelenmerk en bijbehorende distributiestrategie. Distrigo moet de onderdelenverkoop van PSA Groep in de komende jaren met 25 procent verhogen. In Nederland, waar Martin Kaspers vorig jaar is aangesteld als directeur PSA Retail, richt Distrigo zich vooralsnog alleen op de distributie van originele onderdelen voor de merken Peugeot, Citroën en DS.

In december werd gestart met een pilot onder een aantal dealers van de genoemde merken. De voorraad en distributie van onderdelen wordt in Nederland uitbesteed aan Gefco, de voormalige logistieke tak van PSA die in 2012 verkocht werd. Gefco opende speciaal voor PSA een logistiek centrum in Zaandam en gaat er nog twee inrichten, een in Hoogeveen en een in Waalwijk. Vanuit deze drie ‘Plaques‘ moeten volgens Gefco circa 400 dealers in Nederland beleverd gaan worden. Nu is de onderdelendistributie aan het universele kanaal nog in handen van dealers. 

Assortiment

In loop van dit jaar en waarschijnlijk in Parijs moet er meer duidelijk worden over de samenstelling van het assortiment multimerkonderdelen en de manier waarop autobranche en consument hier aan kunnen komen. Duidelijk is al wel dat naast Distrigo het onderdelen- en accessoiremerk Eurorepar ook blijft bestaan, maar er is een scheiding gemaakt tussen het garageconcept Euro Repar Car Service en het multimerk onderdelenlabel Eurorepar (aan elkaar geschreven).

Dan is er nog Forwelt, een 520 referenties tellende lijn verbruiksmaterialen voor het carrosseriebedrijf die afgelopen zomer in het leven werd geroepen, en Auto Butler. De laatste is een online offerteplatform waar PSA vorig jaar een meerderheidsbelang in kocht. Of ook PSA’s onderdelenwebshop Mister Auto aanwezig is in Parijs en welke rol deze gaat spelen in het aftermarket offensief is nog niet bekend.

De multimerk aftermarketstrategie is een van de peilers van PSA’s ‘Push to Pass’ herstelplan. Dit plan is er op gericht om wereldwijd te kunnen voorzien in alle aftersales behoeften van de klant ongeacht de inkoopkracht, merk en leeftijd van zijn auto.

Equip Auto wordt van 17 tot en met 21 oktober 2017 in Parijs.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

PSA lanceert aftermarketoffensief op Equip Auto | Automotive Online

PSA lanceert aftermarketoffensief op Equip Auto

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

PSA lanceerde vorig jaar Distrigo, een nieuw aftermarket onderdelenmerk en bijbehorende distributiestrategie. Distrigo moet de onderdelenverkoop van PSA Groep in de komende jaren met 25 procent verhogen. In Nederland, waar Martin Kaspers vorig jaar is aangesteld als directeur PSA Retail, richt Distrigo zich vooralsnog alleen op de distributie van originele onderdelen voor de merken Peugeot, Citroën en DS.

In december werd gestart met een pilot onder een aantal dealers van de genoemde merken. De voorraad en distributie van onderdelen wordt in Nederland uitbesteed aan Gefco, de voormalige logistieke tak van PSA die in 2012 verkocht werd. Gefco opende speciaal voor PSA een logistiek centrum in Zaandam en gaat er nog twee inrichten, een in Hoogeveen en een in Waalwijk. Vanuit deze drie ‘Plaques‘ moeten volgens Gefco circa 400 dealers in Nederland beleverd gaan worden. Nu is de onderdelendistributie aan het universele kanaal nog in handen van dealers. 

Assortiment

In loop van dit jaar en waarschijnlijk in Parijs moet er meer duidelijk worden over de samenstelling van het assortiment multimerkonderdelen en de manier waarop autobranche en consument hier aan kunnen komen. Duidelijk is al wel dat naast Distrigo het onderdelen- en accessoiremerk Eurorepar ook blijft bestaan, maar er is een scheiding gemaakt tussen het garageconcept Euro Repar Car Service en het multimerk onderdelenlabel Eurorepar (aan elkaar geschreven).

Dan is er nog Forwelt, een 520 referenties tellende lijn verbruiksmaterialen voor het carrosseriebedrijf die afgelopen zomer in het leven werd geroepen, en Auto Butler. De laatste is een online offerteplatform waar PSA vorig jaar een meerderheidsbelang in kocht. Of ook PSA’s onderdelenwebshop Mister Auto aanwezig is in Parijs en welke rol deze gaat spelen in het aftermarket offensief is nog niet bekend.

De multimerk aftermarketstrategie is een van de peilers van PSA’s ‘Push to Pass’ herstelplan. Dit plan is er op gericht om wereldwijd te kunnen voorzien in alle aftersales behoeften van de klant ongeacht de inkoopkracht, merk en leeftijd van zijn auto.

Equip Auto wordt van 17 tot en met 21 oktober 2017 in Parijs.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.