‘Duitsland vraagt versoepeling EU-verbod verbrandingsmotor’

Europa • Zowel minister als staatssecretaris willen dat er een duidelijk geformuleerde uitzondering komt voor verbrandingsmotoren die op e-fuels lopen.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Komt er in 2035 een eind aan de nieuwverkoop van auto's met verbrandingsmotor? Dat staat nu weer ter discussie. (foto: Shutterstock)

Duitsland vraagt de Europese Unie om toch een uitzondering te maken op het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor, dat in 2035 in moet gaan. Auto’s met verbrandingsmotoren die op CO2-neutrale e-fuels kunnen lopen moeten gewoon te koop blijven. Dit meldt Automotive News Europe.

Lidstaten hebben het  laatste woord

Het Europees Parlement bekrachtigde eerder deze maand dat er vanaf 2035 in de EU geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer mogen worden geregistreerd. Dat voorstel was oktober vorig jaar al door de Europese Commissie goedgekeurd. Het verbod geldt voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens. De regel moet nog door de lidstaten worden bekrachtigd; naar verwachting gaat dit komende maand gebeuren.

Waterstof

Op een bijeenkomst van EU-ministers in Zweden zei staatssecretaris van Transport Michael Theurer gisteren dat er, naast elektrisch rijden, ruimte moet zijn voor ontwikkeling van andere CO2-vrije technologieën. “We hebben waterstoftechnologie nodig en e-fuels, vooral in zware voertuigen”, zei hij. “De commissie zou met een voorstel moeten komen over het gebruik van e-brandstoffen. En hoe de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren die op klimaatneutrale brandstoffen draaien, kan worden georganiseerd.”

Negatieve verklaringen

Bondsminister van Transport Volker Wissing dreigt zelfs de steun aan het EU-voorstel in te trekken, zo zegt hij in een interview dat vandaag verscheen in Bild. Hij benadrukt dat de Europese Commissie een duidelijk mandaat heeft om het gebruik van klimaatneutrale e-fuels in auto’s mogelijk te maken. “Dat geldt zowel voor het bestaande wagenpark als voor verbrandingsmotoren die na 2035 nieuw geregistreerd gaan worden”, stelt Wissing. “Tot op heden hebben we geen voorstellen ontvangen, alleen negatieve verklaringen van gedeputeerde Frans Timmermans.”

Ook branchevereniging Clepa pleitte al voor het toestaan van meer technologieën, naast de elektrische auto op batterijen.