‘Groei Chinese autoverkopen neemt af’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Foto: Shutterstock

Autofabrikanten in China hebben in de eerste negen maanden van dit jaar een recordaantal van 1 miljoen voertuigen afgeleverd bij hun dealers. In september lag het aantal afleveringen zelfs 33 procent hoger dan vorig jaar. 

De verkoop aan consumenten steeg met 9 procent echter veel minder snel, wat betekent dat de voorraden bij dealers toenemen. Een trend die volgens de Chinese bank CMBI de verkoopcijfers van 2024 kan beïnvloeden. Ook Europese autofabrikanten kunnen hier last van krijgen, zoals Mercedes-Benz dat in het derde kwartaal 21 procent meer auto’s verkocht.

Verschil

De Chinese associatie van autofabrikanten rapporteert algemene verkoopcijfers, terwijl CMBI verzekeringsdata gebruikt om het verschil te duiden tussen retail en wholesale. 

Het verschil in leveringen aan dealers en de daadwerkelijke verkoopcijfers maakt CMBI zelfs ‘zeer bezorgd over de wholesale van autofabrikanten in 2023,’ aldus persbureau Reuters. “We verwachten dat in 2023 het aantal afgeleverde auto’s zal dalen, waarbij de grootste daling voor rekening zal komen van auto’s met een verbrandingsmotor.”

Concurrentie

Daarnaast denkt de CMBI dat Chinese autofabrikanten last gaan krijgen van toenemende concurrentie in de EV-sector, waardoor de groei in de verkoop van BEV’s en hybride-voertuigen wel eens ruim 50 procent lager kan worden in 2023. Ook het prijsbeleid staat onder druk. “We denken dat het in 2023 veel moeilijker wordt om de retailprijzen te verhogen en marges te behouden dan in 2022.”

Eerder meldde Jato nog dat Chinese fabrikanten veel sneller in staat zijn de prijzen van hun EV’s te verlagen, waardoor ze ook in Europa snel marktaandeel winnen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Groei Chinese autoverkopen neemt af’ | Automotive Online

‘Groei Chinese autoverkopen neemt af’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Foto: Shutterstock

Autofabrikanten in China hebben in de eerste negen maanden van dit jaar een recordaantal van 1 miljoen voertuigen afgeleverd bij hun dealers. In september lag het aantal afleveringen zelfs 33 procent hoger dan vorig jaar. 

De verkoop aan consumenten steeg met 9 procent echter veel minder snel, wat betekent dat de voorraden bij dealers toenemen. Een trend die volgens de Chinese bank CMBI de verkoopcijfers van 2024 kan beïnvloeden. Ook Europese autofabrikanten kunnen hier last van krijgen, zoals Mercedes-Benz dat in het derde kwartaal 21 procent meer auto’s verkocht.

Verschil

De Chinese associatie van autofabrikanten rapporteert algemene verkoopcijfers, terwijl CMBI verzekeringsdata gebruikt om het verschil te duiden tussen retail en wholesale. 

Het verschil in leveringen aan dealers en de daadwerkelijke verkoopcijfers maakt CMBI zelfs ‘zeer bezorgd over de wholesale van autofabrikanten in 2023,’ aldus persbureau Reuters. “We verwachten dat in 2023 het aantal afgeleverde auto’s zal dalen, waarbij de grootste daling voor rekening zal komen van auto’s met een verbrandingsmotor.”

Concurrentie

Daarnaast denkt de CMBI dat Chinese autofabrikanten last gaan krijgen van toenemende concurrentie in de EV-sector, waardoor de groei in de verkoop van BEV’s en hybride-voertuigen wel eens ruim 50 procent lager kan worden in 2023. Ook het prijsbeleid staat onder druk. “We denken dat het in 2023 veel moeilijker wordt om de retailprijzen te verhogen en marges te behouden dan in 2022.”

Eerder meldde Jato nog dat Chinese fabrikanten veel sneller in staat zijn de prijzen van hun EV’s te verlagen, waardoor ze ook in Europa snel marktaandeel winnen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.