Europese brancheorganisaties: Versnel investeringen in laadinfrastructuur

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Er zijn veel meer laadpalen nodig, aldus de coalitie. (Foto: Shutterstock)

Een coalitie van Europese brancheverenigingen roept de Europese Commissie en het Europees Parlement op om meer investeringen in laadinfrastructuur. Onder meer de brancheorganisaties van autofabrikanten (Acea) en toeleveranciers (Clepa) doen deze oproep. Individueel hebben de organisaties al meerdere keren opgeroepen tot extra Europese investeringen.

Het is naar eigen zeggen de eerste keer dat alle grote Europese brancheorganisaties gezamenlijk een oproep doen. Gisteren werd bekend dat Duitsland zijn verzet tegen het plan om in 2035 alleen nog emissieloze auto’s te verkopen heeft gestaakt. Ook Clepa uitte eerder grote twijfels over het Fit for 55-plan van de Europese Commissie.

Om de transitie naar emissieloos rijden te kunnen realiseren moeten de publieke investeringen omhoog, schrijft de coalitie. “In eerste instantie moet er meer geld naar oplaadinfrastructuur; de targets voor zowel publieke als private laadinfrastructuur moeten omhoog”, schrijft de coalitie.

Verplichte targets

Om waterstofstations commercieel rendabel te maken zijn er subsidies nodig, moet er geld naar publiek-private samenwerkingen en moeten er verplichte targets worden opgelegd aan de lidstaten. “Interventie is nu, voor een beperkte tijd, nodig. Dat geldt zeker voor de gebieden die achterblijven.” 

Ook roept de coalitie op tot beleid waarmee gebruiksvriendelijkheid wordt afgedwongen. EV-bezitters moeten in heel Europa kunnen laden, zonder daarbij op barrières te stuiten. De coalitie meldt niet hoeveel geld er dan nodig is.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.