Acea: Laadinfra schiet in veel Europese landen ernstig tekort

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
In veel landen staan de laadpalen te ver uit elkaar (foto: Shutterstock)

In tien landen in de Europese Unie loopt de laadinfrastructuur zo achter dat er niet één laadpaal per 100 kilometer beschikbaar is. Dat concludeert de Europese autofabrikantenvereniging Acea op basis van eigen data. Het bedrijf houdt de laadinfrastructuur in Europa bij en vindt dat de Europese overheden meer moeten doen om de laadinfrastructuur te verbeteren. In het onlangs gepresenteerde Europese klimaatakkoord Fit for 55 staat dat overheden er alles aan moeten doen om een toereikende laadinfrastructuur te creëren, waarbij er om de 60 kilometer een laadpunt beschikbaar moet zijn.acea laadinfra sept2021

In laadpaaldichtheid staat Nederland op 1, met 47,5 laadpalen per 100 kilometer, gevolgd door Luxemburg (34,5) en Duitsland (19,4). Onderaan bungelen Litouwen, Griekenland (beide 0,2 laadpalen per 100 kilometer) en Polen (0,4). Het marktaandeel van elektrische auto’s komt in deze landen dan ook niet boven de 3 procent uit.

“Als er onvoldoende laadcapaciteit is, kun je niet van burgers verwachten dat ze een elektrische auto aanschaffen”, aldus Acea-director Eric-Mark Huitema.  Op het Nationaal Automotive Congres, dat op 16 september plaatsvindt, geeft Huitema zijn visie op de manier waarop de autobranche verduurzaamt. Bekijk hier het volledige programma.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Acea: Laadinfra schiet in veel Europese landen ernstig tekort | Automotive Online

Acea: Laadinfra schiet in veel Europese landen ernstig tekort

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
In veel landen staan de laadpalen te ver uit elkaar (foto: Shutterstock)

In tien landen in de Europese Unie loopt de laadinfrastructuur zo achter dat er niet één laadpaal per 100 kilometer beschikbaar is. Dat concludeert de Europese autofabrikantenvereniging Acea op basis van eigen data. Het bedrijf houdt de laadinfrastructuur in Europa bij en vindt dat de Europese overheden meer moeten doen om de laadinfrastructuur te verbeteren. In het onlangs gepresenteerde Europese klimaatakkoord Fit for 55 staat dat overheden er alles aan moeten doen om een toereikende laadinfrastructuur te creëren, waarbij er om de 60 kilometer een laadpunt beschikbaar moet zijn.acea laadinfra sept2021

In laadpaaldichtheid staat Nederland op 1, met 47,5 laadpalen per 100 kilometer, gevolgd door Luxemburg (34,5) en Duitsland (19,4). Onderaan bungelen Litouwen, Griekenland (beide 0,2 laadpalen per 100 kilometer) en Polen (0,4). Het marktaandeel van elektrische auto’s komt in deze landen dan ook niet boven de 3 procent uit.

“Als er onvoldoende laadcapaciteit is, kun je niet van burgers verwachten dat ze een elektrische auto aanschaffen”, aldus Acea-director Eric-Mark Huitema.  Op het Nationaal Automotive Congres, dat op 16 september plaatsvindt, geeft Huitema zijn visie op de manier waarop de autobranche verduurzaamt. Bekijk hier het volledige programma.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.