Audi overtuigd van leidende rol in EV’s en optimistisch over 2021

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het management van Audi met ceo Markus Duesmann (r). (Foto: Audi Groep)

Audi is voorzichtig optimistisch over aankomend jaar, ondanks de coronacrisis, zo bleek vandaag tijdens de presentatie van de jaarcijfers. De top van het Duitse automerk, onder leiding van ceo Markus Duesmann, toonde zich in ieder geval zelfverzekerd als het gaat om de leidende rol van Audi in e-mobility. “De pandemie heeft er gelukkig niet voor gezorgd dat ons ontwikkeltempo in digitalisering en elektrificering is vertraagd”, aldus Duesmann.

Duesmann had eerder deze week al aangegeven dat Audi zich niet langer focust op benzine- en dieselauto’s. Volgens hem zijn het geld en de inspanning immers hard nodig voor de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s. Voor de zomer wil Audi beslissen wanneer met de productie van auto’s met een verbrandingsmotor wordt gestopt, zo werd vanochtend gemeld. Net als vele andere autofabrikanten, waaronder Volkswagen, heeft Audi door de coronacrisis last gehad van de moeizame aanlevering van halfgeleiders. “De gevolgen zijn duidelijk voelbaar. In dit lopende kwartaal kunnen we hierdoor ruim 10 duizend auto’s minder bouwen. Die aantallen halen we in de loop van het jaar wel weer in “, aldus Duesmann, die in april vorig jaar Bram Schot opvolgde bij Audi.

Synergie VW Groep

Dit jaar is voor het eerst meer dan de helft van de nieuwe modellen van Audi elektrisch. Dat begon vorig maand met de wereldpremière van de Audi e-tron GT, gevolgd door de Q4 e-tron later dit jaar, waarmee de fabrikant ook de EV-markt voor compacte auto’s wil bedienen. Volgens planning zal Audi in totaal zo’n twintig nieuwe elektrische modellen presenteren voor 2025. Het streven is dat een derde van de wereldwijde verkoop tegen 2025 elektrisch zal zijn, zo zei Duesmann vandaag.

Die ambities in e-mobility moeten mede mogelijk worden gemaakt door meer synergie binnen de VW Groep zodat de onderzoeks- en ontwikkelingskosten en budgetten kunnen worden gedeeld. Hier werd vorig jaar al een begin mee gemaakt met de oprichting van divisie Car.Software Organization, waarin alle technologische kennis samenkomt. Binnen dit kader valt ook het hightech project Artemis waarmee Audi werkt aan de verdere digitalisering en elektrificatie. Het streven is dat Artemis in 2024 zijn eerste concrete model zal presenteren en de know how hiervan ook beschikbaar komt voor de hele groep.

Voelbaar 

Wereldwijd heeft Audi vorig jaar 1,69 miljoen auto’s verkocht, een daling van 8 procent ten opzichte van 2019 toen dat aantal 1,84 miljoen bedroeg. Volgens Duesmann was vooral het eerste halfjaar van 2020 moeilijk, maar trok de verkoop vanaf Q3 weer aan, vooral toen de Chinese markt zich vanaf dat moment herstelde. Van de 1,69 miljoen Audi’s werden er vorig jaar 700 duizend in China verkocht. 

De omzet van Audi kwam vorig jaar uit op 49,973 miljard euro (55,680 miljard in 2019), terwijl de operationele winst daalde tot 2,739 miljard euro (4,509 miljard euro in 2019). Tot en met 2025 is Audi van plan om 17 miljard euro te investeren in research en development, waarvan 10 miljard voor elektrificatie en 3 miljard voor digitalisering.

Audi overtuigd van leidende rol in EV’s en optimistisch over 2021 | Automotive Online

Audi overtuigd van leidende rol in EV’s en optimistisch over 2021

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het management van Audi met ceo Markus Duesmann (r). (Foto: Audi Groep)

Audi is voorzichtig optimistisch over aankomend jaar, ondanks de coronacrisis, zo bleek vandaag tijdens de presentatie van de jaarcijfers. De top van het Duitse automerk, onder leiding van ceo Markus Duesmann, toonde zich in ieder geval zelfverzekerd als het gaat om de leidende rol van Audi in e-mobility. “De pandemie heeft er gelukkig niet voor gezorgd dat ons ontwikkeltempo in digitalisering en elektrificering is vertraagd”, aldus Duesmann.

Duesmann had eerder deze week al aangegeven dat Audi zich niet langer focust op benzine- en dieselauto’s. Volgens hem zijn het geld en de inspanning immers hard nodig voor de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s. Voor de zomer wil Audi beslissen wanneer met de productie van auto’s met een verbrandingsmotor wordt gestopt, zo werd vanochtend gemeld. Net als vele andere autofabrikanten, waaronder Volkswagen, heeft Audi door de coronacrisis last gehad van de moeizame aanlevering van halfgeleiders. “De gevolgen zijn duidelijk voelbaar. In dit lopende kwartaal kunnen we hierdoor ruim 10 duizend auto’s minder bouwen. Die aantallen halen we in de loop van het jaar wel weer in “, aldus Duesmann, die in april vorig jaar Bram Schot opvolgde bij Audi.

Synergie VW Groep

Dit jaar is voor het eerst meer dan de helft van de nieuwe modellen van Audi elektrisch. Dat begon vorig maand met de wereldpremière van de Audi e-tron GT, gevolgd door de Q4 e-tron later dit jaar, waarmee de fabrikant ook de EV-markt voor compacte auto’s wil bedienen. Volgens planning zal Audi in totaal zo’n twintig nieuwe elektrische modellen presenteren voor 2025. Het streven is dat een derde van de wereldwijde verkoop tegen 2025 elektrisch zal zijn, zo zei Duesmann vandaag.

Die ambities in e-mobility moeten mede mogelijk worden gemaakt door meer synergie binnen de VW Groep zodat de onderzoeks- en ontwikkelingskosten en budgetten kunnen worden gedeeld. Hier werd vorig jaar al een begin mee gemaakt met de oprichting van divisie Car.Software Organization, waarin alle technologische kennis samenkomt. Binnen dit kader valt ook het hightech project Artemis waarmee Audi werkt aan de verdere digitalisering en elektrificatie. Het streven is dat Artemis in 2024 zijn eerste concrete model zal presenteren en de know how hiervan ook beschikbaar komt voor de hele groep.

Voelbaar 

Wereldwijd heeft Audi vorig jaar 1,69 miljoen auto’s verkocht, een daling van 8 procent ten opzichte van 2019 toen dat aantal 1,84 miljoen bedroeg. Volgens Duesmann was vooral het eerste halfjaar van 2020 moeilijk, maar trok de verkoop vanaf Q3 weer aan, vooral toen de Chinese markt zich vanaf dat moment herstelde. Van de 1,69 miljoen Audi’s werden er vorig jaar 700 duizend in China verkocht. 

De omzet van Audi kwam vorig jaar uit op 49,973 miljard euro (55,680 miljard in 2019), terwijl de operationele winst daalde tot 2,739 miljard euro (4,509 miljard euro in 2019). Tot en met 2025 is Audi van plan om 17 miljard euro te investeren in research en development, waarvan 10 miljard voor elektrificatie en 3 miljard voor digitalisering.