Lobbyclub: ‘Fake electric cars’ helpen auto-industrie CO2-targets te halen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
In 2021 geldt dat alle fabrikanten per gram overschrijding 95 euro per verkochte auto moeten betalen. (Foto: Shutterstock)

Meer dan de helft van de in Europa actieve autofabrikanten voldoet al bijna of helemaal aan de Europese CO2-normen. Dat concludeert lobbyorganisatie Transport & Environment. De organisatie stelt dat de verkoop van (PH)EV’s snel stijgt, maar waarschuwt dat dit effect tijdelijk is als de uitstooteisen niet aangescherpt worden. Ook stelt T&E dat plug-ins te weinig opgeladen worden. 

De organisatie heeft op een rij gezet hoe de fabrikanten ervoor staan. PSA, Volvo, FCA (dat poolt met Tesla) en BMW voldoen al aan de eisen, terwijl Renault, Toyota (dat poolt met Mazda), Nissan en Ford bijna aan de eisen voldoen. Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank. Dat hebben de merken voor een belangrijk deel te danken aan de hogere verkoop van plug-ins en EV’s. In 2021 geldt dat alle fabrikanten per gram overschrijding 95 euro per verkochte auto moeten betalen. Daarbij wordt er dit jaar gekeken naar de (zuinigste) 95 procent van de totale verkoop. Iedere fabrikant heeft een eigen target, het gemiddelde van deze targets bedraagt 95 gram.

Strengere normen

Transport & Environment stelt dat dit jaar ongeveer 10 procent van de totale Europese verkoop bestaat uit auto’s met een stekker, waarvan iets meer dan de helft volledig elektrisch. Volgend jaar groeit dit percentage naar 15 procent. “De Europese auto-industrie is daarmee terug in de EV-race”, stelt Julia Poliscanova, senior director Clean Vehicles bij T&E. “Maar zonder strengere CO2-normen zal deze groei na 2021 snel afvlakken.”

carmakers co2 targets en

Poliscanova heeft nog wel meer zorgen, onder meer over het laadgedrag. Ze noemt plug-in hybrides ook wel ‘fake electric’ auto’s. “We zien dat deze auto’s vaak niet opgeladen worden, waardoor hun CO2-uitstoot twee tot vier keer hoger is dan de fabrieksopgave. Wij roepen de EU op na 2035 de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor, inclusief PHEV’s, te verbieden.” Autofabrikanten stellen op hun beurt er alles aan te doen om laden te stimuleren. Onder meer door in grote steden geofencing af te dwingen.

Ook wil Poliscanova dat de EU een maas in de wet repareert. “De verkoop van grote, zware suv’s maakt het voor fabrikanten eenvoudiger om de emissie-eisen te halen. Mede daardoor is het marktaandeel van suv’s dit jaar gestegen naar 39 procent.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Lobbyclub: ‘Fake electric cars’ helpen auto-industrie CO2-targets te halen’ | Automotive Online

Lobbyclub: ‘Fake electric cars’ helpen auto-industrie CO2-targets te halen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
In 2021 geldt dat alle fabrikanten per gram overschrijding 95 euro per verkochte auto moeten betalen. (Foto: Shutterstock)

Meer dan de helft van de in Europa actieve autofabrikanten voldoet al bijna of helemaal aan de Europese CO2-normen. Dat concludeert lobbyorganisatie Transport & Environment. De organisatie stelt dat de verkoop van (PH)EV’s snel stijgt, maar waarschuwt dat dit effect tijdelijk is als de uitstooteisen niet aangescherpt worden. Ook stelt T&E dat plug-ins te weinig opgeladen worden. 

De organisatie heeft op een rij gezet hoe de fabrikanten ervoor staan. PSA, Volvo, FCA (dat poolt met Tesla) en BMW voldoen al aan de eisen, terwijl Renault, Toyota (dat poolt met Mazda), Nissan en Ford bijna aan de eisen voldoen. Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank. Dat hebben de merken voor een belangrijk deel te danken aan de hogere verkoop van plug-ins en EV’s. In 2021 geldt dat alle fabrikanten per gram overschrijding 95 euro per verkochte auto moeten betalen. Daarbij wordt er dit jaar gekeken naar de (zuinigste) 95 procent van de totale verkoop. Iedere fabrikant heeft een eigen target, het gemiddelde van deze targets bedraagt 95 gram.

Strengere normen

Transport & Environment stelt dat dit jaar ongeveer 10 procent van de totale Europese verkoop bestaat uit auto’s met een stekker, waarvan iets meer dan de helft volledig elektrisch. Volgend jaar groeit dit percentage naar 15 procent. “De Europese auto-industrie is daarmee terug in de EV-race”, stelt Julia Poliscanova, senior director Clean Vehicles bij T&E. “Maar zonder strengere CO2-normen zal deze groei na 2021 snel afvlakken.”

carmakers co2 targets en

Poliscanova heeft nog wel meer zorgen, onder meer over het laadgedrag. Ze noemt plug-in hybrides ook wel ‘fake electric’ auto’s. “We zien dat deze auto’s vaak niet opgeladen worden, waardoor hun CO2-uitstoot twee tot vier keer hoger is dan de fabrieksopgave. Wij roepen de EU op na 2035 de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor, inclusief PHEV’s, te verbieden.” Autofabrikanten stellen op hun beurt er alles aan te doen om laden te stimuleren. Onder meer door in grote steden geofencing af te dwingen.

Ook wil Poliscanova dat de EU een maas in de wet repareert. “De verkoop van grote, zware suv’s maakt het voor fabrikanten eenvoudiger om de emissie-eisen te halen. Mede daardoor is het marktaandeel van suv’s dit jaar gestegen naar 39 procent.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.