BMW streeft naar 40 procent CO2-reductie in 2030

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
In de komende tien jaar wil de fabrikant meer dan zeven miljoen geëlektrificeerde voertuigen verkopen. (Foto: Shutterstock)

BMW Groep streeft ernaar om de komende tien jaar de uitstoot van zijn voertuigen met gemiddeld veertig procent te reduceren. De uitstoot met betrekking tot het bouwen van auto’s moet in deze periode met tachtig procent verminderen. Die doelstellingen zijn vandaag door de fabrikant gepresenteerd. Ook meldt de fabrikant dat het verwacht dit jaar al te voldoen aan de Europese CO2-doelstellingen.

In de komende tien jaar wil de fabrikant meer dan zeven miljoen geëlektrificeerde voertuigen verkopen waarvan ongeveer twee derde volledig elektrisch is. In 2023 heeft BMW 25 geëlektrificeerde modellen waarvan de helft verkrijgbaar is als een volledig elektrische auto.

60 miljard

BMW meldt dat het jaarlijks voor ongeveer 60 miljard euro inkoopt. Het bedrijf gaat CO2-doelstellingen formuleren waaraan leveranciers moeten voldoen. Dat is nodig omdat anders door de productie van meer EV’s de CO2-uitstoot met meer dan dertig procent zou toenemen. Binnen de hele keten, van inkoop van onderdelen tot de verkoop en onderhoud van voertuigen, moet de uitstoot in de komende tien jaar met minstens een derde verminderen.Lees hier een interview met BMW Nederland-directeur Stefanie Wurst uit juli 2019. ‘De geschiedenis heeft uitgewezen dat de groep die zich het beste organiseert en het beste communiceert, wint.’

Ook de beloning van het topmanagement wordt afhankelijk gemaakt van duurzaamheidsdoelstellingen. “Reductie van CO2-uitstoot moet worden gerealiseerd door samenwerking tussen fabrikanten en leveranciers. Om onze partners te kunnen overtuigen moeten wij als fabrikant fungeren als rolmodel. Ons streven is om de meest duurzame supply chain te creëren in de automotive”, meldt ceo Oliver Zipse. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

BMW streeft naar 40 procent CO2-reductie in 2030 | Automotive Online

BMW streeft naar 40 procent CO2-reductie in 2030

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
In de komende tien jaar wil de fabrikant meer dan zeven miljoen geëlektrificeerde voertuigen verkopen. (Foto: Shutterstock)

BMW Groep streeft ernaar om de komende tien jaar de uitstoot van zijn voertuigen met gemiddeld veertig procent te reduceren. De uitstoot met betrekking tot het bouwen van auto’s moet in deze periode met tachtig procent verminderen. Die doelstellingen zijn vandaag door de fabrikant gepresenteerd. Ook meldt de fabrikant dat het verwacht dit jaar al te voldoen aan de Europese CO2-doelstellingen.

In de komende tien jaar wil de fabrikant meer dan zeven miljoen geëlektrificeerde voertuigen verkopen waarvan ongeveer twee derde volledig elektrisch is. In 2023 heeft BMW 25 geëlektrificeerde modellen waarvan de helft verkrijgbaar is als een volledig elektrische auto.

60 miljard

BMW meldt dat het jaarlijks voor ongeveer 60 miljard euro inkoopt. Het bedrijf gaat CO2-doelstellingen formuleren waaraan leveranciers moeten voldoen. Dat is nodig omdat anders door de productie van meer EV’s de CO2-uitstoot met meer dan dertig procent zou toenemen. Binnen de hele keten, van inkoop van onderdelen tot de verkoop en onderhoud van voertuigen, moet de uitstoot in de komende tien jaar met minstens een derde verminderen.Lees hier een interview met BMW Nederland-directeur Stefanie Wurst uit juli 2019. ‘De geschiedenis heeft uitgewezen dat de groep die zich het beste organiseert en het beste communiceert, wint.’

Ook de beloning van het topmanagement wordt afhankelijk gemaakt van duurzaamheidsdoelstellingen. “Reductie van CO2-uitstoot moet worden gerealiseerd door samenwerking tussen fabrikanten en leveranciers. Om onze partners te kunnen overtuigen moeten wij als fabrikant fungeren als rolmodel. Ons streven is om de meest duurzame supply chain te creëren in de automotive”, meldt ceo Oliver Zipse. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.