Acea: Tariefvrije handel en open goederenstroom vereiste bij Brexit

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Export
Het verkeer van goederen is van belang bij het sluiten van een overeenkomst tussen EU en het Verenigd Koninkrijk, vindt Acea. (Foto: Shutterstock)

De Europese autofabrikanten zijn gebaat bij een tariefvrije handel en open stroom van goederen en diensten. Koepelorganisatie Acea vindt daarom dat een toekomstige Brexit-overeenkomst tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk een combinatie moet zijn van nultarieven en vereenvoudigde douanevoorschriften. Dit stelt directeur-generaal Eric-Mark Huitema van Acea vandaag. In februari maakte Acea bekend dat de Europese autoverkoop daalde met 7,4 procent.

Elk jaar worden er bijna 3 miljoen motorvoertuigen ter waarde van 54 miljard euro verhandeld tussen de EU en het VK. De handel in auto-onderdelen over het Kanaal is daarbij goed voor bijna 14 miljard euro. Met ongeveer 30 duizend onderdelen die bij de bouw van één auto worden gebruikt, is de auto-industrie sterk afhankelijk van just-in-time-fabricageschema’s. Het loskoppelen van Groot-Brittannië leidde al tot problemen bij autofabrikanten.

Aandacht

Daarnaast moet volgens Acea ook aandacht worden besteed aan de handel in accu’s voor geëlektrificeerde voertuigen. Dit vanwege het gebrek aan capaciteit voor de productie van batterijen in de EU of het VK. Huitema stelt dat de ontwikkeling en toepassing van accutechnologieën een uitdaging vormt voor de automobielindustrie. “De regels van de toekomstige handelsovereenkomst mogen de fabrikanten niet beperken in hun mogelijkheden om lage- en nul-emissietechnologieën op de markt te brengen”.

Een belangrijke belemmering voor de handel kan een uiteenlopende wetgeving worden in Europa. Hierdoor is het mogelijk dat fabrikanten gedwongen worden zich aan te passen of nieuwe technologieën te ontwikkelen om aan de verschillende eisen te voldoen. Huitema: “In hun gemeenschappelijk belang moeten de EU en het Verenigd Koninkrijk alle belangrijke wetgeving op het gebied van de automobielindustrie actief op één lijn houden”. Dit omvat de bestaande wetgeving inzake typegoedkeuring, veiligheid en milieuprestaties, alsmede het kader voor toekomstige technologieën zoals geautomatiseerde voertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Acea: Tariefvrije handel en open goederenstroom vereiste bij Brexit | Automotive Online

Acea: Tariefvrije handel en open goederenstroom vereiste bij Brexit

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Export
Het verkeer van goederen is van belang bij het sluiten van een overeenkomst tussen EU en het Verenigd Koninkrijk, vindt Acea. (Foto: Shutterstock)

De Europese autofabrikanten zijn gebaat bij een tariefvrije handel en open stroom van goederen en diensten. Koepelorganisatie Acea vindt daarom dat een toekomstige Brexit-overeenkomst tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk een combinatie moet zijn van nultarieven en vereenvoudigde douanevoorschriften. Dit stelt directeur-generaal Eric-Mark Huitema van Acea vandaag. In februari maakte Acea bekend dat de Europese autoverkoop daalde met 7,4 procent.

Elk jaar worden er bijna 3 miljoen motorvoertuigen ter waarde van 54 miljard euro verhandeld tussen de EU en het VK. De handel in auto-onderdelen over het Kanaal is daarbij goed voor bijna 14 miljard euro. Met ongeveer 30 duizend onderdelen die bij de bouw van één auto worden gebruikt, is de auto-industrie sterk afhankelijk van just-in-time-fabricageschema’s. Het loskoppelen van Groot-Brittannië leidde al tot problemen bij autofabrikanten.

Aandacht

Daarnaast moet volgens Acea ook aandacht worden besteed aan de handel in accu’s voor geëlektrificeerde voertuigen. Dit vanwege het gebrek aan capaciteit voor de productie van batterijen in de EU of het VK. Huitema stelt dat de ontwikkeling en toepassing van accutechnologieën een uitdaging vormt voor de automobielindustrie. “De regels van de toekomstige handelsovereenkomst mogen de fabrikanten niet beperken in hun mogelijkheden om lage- en nul-emissietechnologieën op de markt te brengen”.

Een belangrijke belemmering voor de handel kan een uiteenlopende wetgeving worden in Europa. Hierdoor is het mogelijk dat fabrikanten gedwongen worden zich aan te passen of nieuwe technologieën te ontwikkelen om aan de verschillende eisen te voldoen. Huitema: “In hun gemeenschappelijk belang moeten de EU en het Verenigd Koninkrijk alle belangrijke wetgeving op het gebied van de automobielindustrie actief op één lijn houden”. Dit omvat de bestaande wetgeving inzake typegoedkeuring, veiligheid en milieuprestaties, alsmede het kader voor toekomstige technologieën zoals geautomatiseerde voertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.