Plug-ins BMW schakelen in stad automatisch over op elektrisch

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Ook in Amsterdam gaat de hybride BMW automatisch elektrisch rijden. (Foto: BMW Group)

De plug-in hybride modellen van BMW schakelen vanaf 12 maart automatisch op de elektrische modus bij het binnenrijden van de binnenstad van Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Deze stap moet het elektrisch rijden met een hybride bevorderen. Dit maakt BMW Group bekend.

De hybride raakte uit de gratie toen bleek dat het verbruik fors hoger lag dan volgens opgaaf, omdat er nauwelijks elektrisch mee werd gereden. Toen de gunstige bijtelling voor hybrides in 2017 verviel, raakten ook de verkopen ervan in verval. Autofabrikanten stellen de hybride technologie echter nodig te hebben om de CO2-normen te kunnen halen.

BMW stelt nu dus en oplossing te hebben voor het probleem dat hybride voertuigen te weinig als zodanig worden gebruikt: de eDrive zones app. Deze app wordt automatisch naar de daarvoor geschikte BMW plug-in hybrides gestuurd en staat standaard op ‘aan’. De app signaleert op basis van gps-coördinaten wanneer de auto een zogeheten eDrive-zone binnenrijdt. Bij het binnenrijden van een eDrive zone schakelt de BMW automatisch over naar de volledig elektrische rijmodus. De bestuurder ontvangt een melding bij het passeren van een eDrive Zone grens, zowel bij binnenkomst als bij het verlaten ervan.

Overgangstechnologie

De grootte van de zone verschilt per stad, maar de diameter van het gebied ligt altijd tussen de 10 en 20 kilometer en omvat in elk geval de binnenstad waar zich knelpunten voor luchtkwaliteit kunnen bevinden. Rotterdam bepaalde in samenspraak met BMW Group de uiteindelijke vorm van de eDrive zone, waarbij de ringweg (A20, A16, A15 en A4) de afgrenzing vormt.

Stefanie Wurst, algemeen directeur van BMW Group Nederland licht toe hoe de eDrive technologie werkt: “Auto’s worden steeds intelligenter dankzij connectiviteit. Met eDrive zones worden onze plug-in hybrides onderdeel van een systeem. Ze communiceren met de stad en schakelen automatisch over naar de elektrische modus. De plug-in hybride is sowieso de ideale overgangstechnologie naar volledig elektrisch rijden.” In juli 2019 merkte topman Pieter Nota ook op dat hybride op de agenda gezet moet worden.

Electric City Pilot

Het idee van het automatisch elektrisch rijden in de binnensteden komt voort uit de Electric City Pilot van BMW in samenwerking met gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit. Hierbij is het doel om met behulp van eDrive technologie en digitalisering geruisloos en emissievrij rijden te bevorderen. De plug-in hybride kan volgens BMW door een grotere elektrische reikwijdte effectief bijdragen aan een schonere binnenstad. Zo hebben de plug-in hybrides van de Duitse autofabrikant een bereik van 90 kilometer op een acculading.

Naast Nederland zijn de eDrive zones ook te vinden in steden in Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Zwitserland. Vanaf juli 2020 introduceert BMW Group zogenaamde BMW points, die de bestuurder van de BMW plug-in hybride verzamelt met elke elektrisch afgelegde kilometer. Hierbij tellen de kilometers bínnen de eDrive zone extra. Deze punten kunnen vervolgens worden ingewisseld tegen bijvoorbeeld laadtegoed en andere vormen van beloning.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Plug-ins BMW schakelen in stad automatisch over op elektrisch | Automotive Online

Plug-ins BMW schakelen in stad automatisch over op elektrisch

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Ook in Amsterdam gaat de hybride BMW automatisch elektrisch rijden. (Foto: BMW Group)

De plug-in hybride modellen van BMW schakelen vanaf 12 maart automatisch op de elektrische modus bij het binnenrijden van de binnenstad van Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Deze stap moet het elektrisch rijden met een hybride bevorderen. Dit maakt BMW Group bekend.

De hybride raakte uit de gratie toen bleek dat het verbruik fors hoger lag dan volgens opgaaf, omdat er nauwelijks elektrisch mee werd gereden. Toen de gunstige bijtelling voor hybrides in 2017 verviel, raakten ook de verkopen ervan in verval. Autofabrikanten stellen de hybride technologie echter nodig te hebben om de CO2-normen te kunnen halen.

BMW stelt nu dus en oplossing te hebben voor het probleem dat hybride voertuigen te weinig als zodanig worden gebruikt: de eDrive zones app. Deze app wordt automatisch naar de daarvoor geschikte BMW plug-in hybrides gestuurd en staat standaard op ‘aan’. De app signaleert op basis van gps-coördinaten wanneer de auto een zogeheten eDrive-zone binnenrijdt. Bij het binnenrijden van een eDrive zone schakelt de BMW automatisch over naar de volledig elektrische rijmodus. De bestuurder ontvangt een melding bij het passeren van een eDrive Zone grens, zowel bij binnenkomst als bij het verlaten ervan.

Overgangstechnologie

De grootte van de zone verschilt per stad, maar de diameter van het gebied ligt altijd tussen de 10 en 20 kilometer en omvat in elk geval de binnenstad waar zich knelpunten voor luchtkwaliteit kunnen bevinden. Rotterdam bepaalde in samenspraak met BMW Group de uiteindelijke vorm van de eDrive zone, waarbij de ringweg (A20, A16, A15 en A4) de afgrenzing vormt.

Stefanie Wurst, algemeen directeur van BMW Group Nederland licht toe hoe de eDrive technologie werkt: “Auto’s worden steeds intelligenter dankzij connectiviteit. Met eDrive zones worden onze plug-in hybrides onderdeel van een systeem. Ze communiceren met de stad en schakelen automatisch over naar de elektrische modus. De plug-in hybride is sowieso de ideale overgangstechnologie naar volledig elektrisch rijden.” In juli 2019 merkte topman Pieter Nota ook op dat hybride op de agenda gezet moet worden.

Electric City Pilot

Het idee van het automatisch elektrisch rijden in de binnensteden komt voort uit de Electric City Pilot van BMW in samenwerking met gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit. Hierbij is het doel om met behulp van eDrive technologie en digitalisering geruisloos en emissievrij rijden te bevorderen. De plug-in hybride kan volgens BMW door een grotere elektrische reikwijdte effectief bijdragen aan een schonere binnenstad. Zo hebben de plug-in hybrides van de Duitse autofabrikant een bereik van 90 kilometer op een acculading.

Naast Nederland zijn de eDrive zones ook te vinden in steden in Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Zwitserland. Vanaf juli 2020 introduceert BMW Group zogenaamde BMW points, die de bestuurder van de BMW plug-in hybride verzamelt met elke elektrisch afgelegde kilometer. Hierbij tellen de kilometers bínnen de eDrive zone extra. Deze punten kunnen vervolgens worden ingewisseld tegen bijvoorbeeld laadtegoed en andere vormen van beloning.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.