Joint Venture Daimler en Geely moet Smart opnieuw op de kaart zetten

Jesse Busser Jesse Busser
De samenwerking moet helpen om Smart te elektrificeren. (Foto: Shutterstock)

Mercedes en Geely hebben de joint venture Smart Automobile opgericht voor de bouw en ontwikkeling van de Smart. Dat maken beide bedrijven vandaag bekend. De Duitse en Chinese automakers wachten alleen nog op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Mercedes houdt zich bezig met het design van de nieuwe modellen, terwijl in China de productie ligt.

Het totale geregistreerde kapitaal van de joint venture bedraagt 700 miljoen euro en is bedoeld om te kunnen investeren in de elektrificering van het merk. Beide partijen leggen 350 miljoen euro in; het deel van Mercedes bestaat hoofdzakelijk uit de inbreng van het merk Smart. Het hoofdkantoor staat in Hangzhou Bay in China, terwijl de dagelijkse bedrijfsvoering in zowel China als in Duitsland ligt.

Samenwerking

Geely is een van de grootaandeelhouder in Daimler. De bedrijven kondigden in maart vorig jaar al aan dat de Smart in een gezamenlijke bv zou worden gestopt. De bedrijven “We werken samen met Mercedes-Benz om Smart te transformeren tot een toonaangevende en wereldwijd opererende aanbieder van stedelijke elektrische auto’s om het potentieel van het merk verder uit te breiden,” aldus Li Shufu, de voorzitter van Geely, in een persbericht.

De raad van bestuur van de joint venture bestaat uit zes personen, met gelijke vertegenwoordiging van beide partijen. Geely levert wel de ceo, in de persoon van Tong Xiangbei.

Joint Venture Daimler en Geely moet Smart opnieuw op de kaart zetten | Automotive Online

Joint Venture Daimler en Geely moet Smart opnieuw op de kaart zetten

Jesse Busser Jesse Busser
De samenwerking moet helpen om Smart te elektrificeren. (Foto: Shutterstock)

Mercedes en Geely hebben de joint venture Smart Automobile opgericht voor de bouw en ontwikkeling van de Smart. Dat maken beide bedrijven vandaag bekend. De Duitse en Chinese automakers wachten alleen nog op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Mercedes houdt zich bezig met het design van de nieuwe modellen, terwijl in China de productie ligt.

Het totale geregistreerde kapitaal van de joint venture bedraagt 700 miljoen euro en is bedoeld om te kunnen investeren in de elektrificering van het merk. Beide partijen leggen 350 miljoen euro in; het deel van Mercedes bestaat hoofdzakelijk uit de inbreng van het merk Smart. Het hoofdkantoor staat in Hangzhou Bay in China, terwijl de dagelijkse bedrijfsvoering in zowel China als in Duitsland ligt.

Samenwerking

Geely is een van de grootaandeelhouder in Daimler. De bedrijven kondigden in maart vorig jaar al aan dat de Smart in een gezamenlijke bv zou worden gestopt. De bedrijven “We werken samen met Mercedes-Benz om Smart te transformeren tot een toonaangevende en wereldwijd opererende aanbieder van stedelijke elektrische auto’s om het potentieel van het merk verder uit te breiden,” aldus Li Shufu, de voorzitter van Geely, in een persbericht.

De raad van bestuur van de joint venture bestaat uit zes personen, met gelijke vertegenwoordiging van beide partijen. Geely levert wel de ceo, in de persoon van Tong Xiangbei.