Onderzoek wijst uit: Autopilot medeoorzaak Tesla-crash

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De berijder moet het stuur van de Tesla in handen houden. (Foto: Shutterstock)

Een onoplettende bestuurder en een falende autopilot van Tesla waren in 2018 de oorzaken van een crash op de Californische snelweg. Dit concludeert het federale verkeersveiligheidsbestuur NTSB. Een Model S reed met een snelheid van 50 kilometer per uur tegen een geparkeerde brandweerauto op een carpoolstrook. De brandweer stond daar vanwege een eerdere aanrijding. De Model S raakte daarbij flink beschadigd, maar de bestuurder was ongedeerd.

Nadat een auto voor de Tesla van rijstrook wisselde, bleef de Tesla in de carpoolstrook rijden, versnelde en knalde tegen de achterkant van de brandweerwagen met 50 kilometer per uur. Een botsingswaarschuwing vond 0,49 seconden voorafgaand aan de botsing plaats, maar het automatische noodremsysteem ging niet aan.

Het verkeersveiligheidsbestuur zei dat het ontwerp van het systeem “de bestuurder toestond zich los te maken van de rijtaak” en daardoor crashte. Volgens hen had de bestuurder een ’te grote afhankelijkheid van autonome functies’. De 47-jarige bestuurder van de Tesla vond de naam autopilot misleidend, omdat de auto niet in staat is volledig autonoom te rijden.

De gebruikershandleiding van de Tesla Model S bevat tal van waarschuwingen over de beperkingen van Traffic-Aware Cruise Control en waarschuwingen over Autosteer (automatisch sturen) en de noodzaak voor bestuurders om het stuur in handen te houden. De NTSB had eerder kritiek op Tesla’s rijhulpsysteem autopilot naar aanleiding van een fatale crash in 2016 in Florida. 

In Nederland heeft de rechter uitspraak gedaan dat de Tesla-bestuurder niet zelf mag bepalen of het gebruik van de autopilot veilig genoeg is om tijdens het rijden een telefoon vast te houden.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Onderzoek wijst uit: Autopilot medeoorzaak Tesla-crash | Automotive Online

Onderzoek wijst uit: Autopilot medeoorzaak Tesla-crash

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De berijder moet het stuur van de Tesla in handen houden. (Foto: Shutterstock)

Een onoplettende bestuurder en een falende autopilot van Tesla waren in 2018 de oorzaken van een crash op de Californische snelweg. Dit concludeert het federale verkeersveiligheidsbestuur NTSB. Een Model S reed met een snelheid van 50 kilometer per uur tegen een geparkeerde brandweerauto op een carpoolstrook. De brandweer stond daar vanwege een eerdere aanrijding. De Model S raakte daarbij flink beschadigd, maar de bestuurder was ongedeerd.

Nadat een auto voor de Tesla van rijstrook wisselde, bleef de Tesla in de carpoolstrook rijden, versnelde en knalde tegen de achterkant van de brandweerwagen met 50 kilometer per uur. Een botsingswaarschuwing vond 0,49 seconden voorafgaand aan de botsing plaats, maar het automatische noodremsysteem ging niet aan.

Het verkeersveiligheidsbestuur zei dat het ontwerp van het systeem “de bestuurder toestond zich los te maken van de rijtaak” en daardoor crashte. Volgens hen had de bestuurder een ’te grote afhankelijkheid van autonome functies’. De 47-jarige bestuurder van de Tesla vond de naam autopilot misleidend, omdat de auto niet in staat is volledig autonoom te rijden.

De gebruikershandleiding van de Tesla Model S bevat tal van waarschuwingen over de beperkingen van Traffic-Aware Cruise Control en waarschuwingen over Autosteer (automatisch sturen) en de noodzaak voor bestuurders om het stuur in handen te houden. De NTSB had eerder kritiek op Tesla’s rijhulpsysteem autopilot naar aanleiding van een fatale crash in 2016 in Florida. 

In Nederland heeft de rechter uitspraak gedaan dat de Tesla-bestuurder niet zelf mag bepalen of het gebruik van de autopilot veilig genoeg is om tijdens het rijden een telefoon vast te houden.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.