Koers van Tesla en Ferrari is aan hoge kant stellen analisten

Beursanalist tipt: BMW ondergewaardeerd, Tesla te duur

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beurs
Meerdere autofabrikanten zijn een belegging waard, vindt Morningstar. (Foto: Shutterstock)

Op verzoek van Automotive heeft beleggersplatform Morningstar de meest interessante beursontwikkelingen bij autofabrikanten op een rij gezet. Welke aandelen zijn te duur, welke te goedkoop en waarom is dat zo? 

Morningstar beoordeelt de aandelen van autofabrikanten op twee variabelen: Economic Moat en de verhouding tussen de reële waarde van een aandeel en de daadwerkelijke waarde. Voor Morningstar is Economic Moat, ofwel onderscheidend en concurrentievoordeel op langere termijn, een essentiële factor bij het vaststellen van het potentieel van een aandeel van een bedrijf. De auto-industrie kent nauwelijks spelers met concurrentievoordeel. De concurrentie is moordend, de inwisselbaarheid van veel modellen is groot en de klantentrouw is gering: de drempel om als consument over te stappen naar een ander merk ligt laag. Merkwaarde en technologische voorsprong leiden nauwelijks tot een langdurig concurrentievoordeel, aldus Morningstar. De Moat kan beperkt (narrow) zijn, hoog (wide) of ontbreken (none). Een tweede factor die van belang is voor Morningstar is het verschil tussen de fair value, de koers die het bedrijf reëel acht, en de actuele beurskoers. Is de fair value lager dan de koers, dan is er voor Morningstar sprake van een toeslag op de reële waarde. Als de koers lager is dan Morningstar reëel acht, dan is er sprake van een korting.

Kooptips: BMW, Tata, Volkswagen en General Motors

Er zijn een paar aandelen die Morningstar aanraadt. BMW, Volkswagen en General Motors zijn ‘underpriced’, stelt het platform.

BMW is naast Ferrari en Tata het enige autoconcern dat een (narrow) Moat heeft. BMW onderscheidt zich van concurrerende premiummerken als Mercedes-Benz en Audi omdat die laatste twee onderdeel van grote concerns met tal van andere activiteiten – bedrijfswagens en massamerken – waardoor de meerwaarde van het premiummerk verdwijnt in het grote geheel van het concern. Beleggers krijgen nu een korting van 21 procent. De onderwaardering komt volgens Morningstar-analist Richard Hilgert voort uit de angst bij beleggers dat de Amerikaanse automarkt over zijn hoogtepunt heen is en de komende jaren zal dalen. “Ook speelt mee dat er onzekerheid heerst over de snelheid, richting en kosten van de overgang naar elektrisch rijden. Die ontwikkeling gaat gevolgen hebben, maar is het is lastig in te schatten wat, wanneer en hoeveel investering dat vraagt. Voor een relatief kleine speler als BMW wegen die investeringen zwaarder dan voor concerns als Volkswagen groep of Daimler.”

Tata is volgens Morningstar ver ondergewaardeerd. Tata Motors heeft een narrow Moat dankzij zijn sterke en wereldwijd bekende automerken Jaguar en Land Rover. Hiervoor worden premiumprijzen gevraagd. Daar staan lage kosten door lage lonen en belastingvoordeel bij de Indiase activiteiten tegenover. Tata kende wel zware jaren, mede als gevolg van de slechte Britse ’thuis’markt, maar is inmiddels weer in de zwarte cijfers beland. Door de lage koers is er sprake van een hoge korting en daarom raadt Morningstar dit aandeel aan.

Volkswagen is momenteel gunstig geprijsd, stelt Morningstar. Het aandeel Volkswagen AG kent momenteel een discount van 26 procent ten opzichte van de Fair Value van 221 euro. Het aandeel is flink afgestraft vanwege het dieselschandaal. Volgens Hilgert is de narigheid in de VS voor VW wel zo’n beetje voorbij. Wel houdt de analist rekening met mogelijk nog 20 miljard euro aan nieuwe boetes in Europa. “Dat bedrag is gebaseerd op de Europese kartelwetgeving. Als VW dat gehele bedrag voor de kiezen zou krijgen, dan zal de Fair Value dalen naar 176 euro per aandeel.”

Er zijn nog enorme bedragen nodig om de groei van Tesla te financieren

Richard Hilgert, analist bij Morningstar

Hilgert maakt zich weinig zorgen om de stabiliteit van VW. “Opmerkelijk genoeg heeft het dieselschandaal de autoverkopen van het Volkswagen concern amper beïnvloed. Mede daardoor blijft de financiële situatie gezond, dat was al zo dankzij een forse hoeveelheid cash op de balans, en kan het bedrijf de boetes absorberen zonder dat er financiële nood ontstaat.”

General Motors is volgens Morningstar weer helemaal terug na de moeilijke jaren die het achter de rug heeft. Het huidige GM is echt een ander bedrijf dan het ‘Old GM’ van vóór het faillissement. “Beleggers zijn nog altijd wat afwachtend en dat maakt het aandeel ondergewaardeerd”, stelt Hilgert. “Want er zit meer in dan de huidige koers impliceert. GM heeft al een indrukwekkende vijf miljard dollar aan kosten weggesneden sinds 2014. De ontwikkeling en productie wordt vereenvoudigd door te snoeien in het aantal platforms en modelvarianten en door meer techniek te delen tussen modellen. Daardoor is het break-even punt bij een veel lager aantal verkochte auto’s komen te liggen, zodat GM ook dalende markten goed kan doorstaan. En GM loopt voorop bij de ontwikkeling van autonome auto’s, waar al uitgebreid mee getest wordt.” Bovendien is het modellenaanbod tegenwoordig beter toegesneden op de vraag vanuit de markt, met compactere suv’s en nieuwe pick-up trucks waar de Amerikaanse klanten zo gek op zijn. Hilgert: “Al met al staat er een gezond bedrijf dat zo’n vijf procent van zijn omzet investeert en een genereus en houdbaar dividend uitkeert.”

Aan de dure kant: Ferrari en Tesla

Ferrari heeft als enige autofabrikant Moat. De fabrikant moet wel waken voor overproductie en -verkoop. De exclusiviteit van het merk moet bewaakt worden. Ferrari, dat in 2015 naar de beurs ging, heeft een Wide Moat door zijn merkimago en businessmodel. Het draait niet alleen om auto’s, maar ook om merchandise. Daarbij zijn omzet en winstgevendheid niet afhankelijk van de conjunctuur, maar juist van productontwikkeling en beschikbaarheid. Hierdoor moet Ferrari ook op lange termijn winst kunnen blijven maken. Maar dat neemt niet weg dat Ferrari-aandelen momenteel aan de dure kant zijn, op ieder aandeel betaalt een koper een toeslag van 72 procent. 

Tesla onderscheidt zich niet van andere fabrikanten, alhoewel het bedrijf door de integratie met de Solar-tak van het bedrijf, wel op weg is naar een kleine mate van Moat. Twee jaar geleden vond Morningstar Tesla onderprijsd, nu moet er een forse toeslag betaald worden voor het aandeel. “De ontwikkelingen bij Tesla zien er op zich goed uit”, zegt Hilgert. “Vooral de sterk verbeterde cashflow heeft ons verrast, maar het is de vraag of Tesla kan blijven vertrouwen op de kapitaalmarkten: er zijn nog enorme bedragen nodig om de groei te financieren.” Morningstar gaat uit van een productie van 750 duizend voertuigen in 2020. “Onze zorgen nemen af als Tesla dit jaar winst weet te realiseren.”

Bekijk hieronder het hele overzicht.

Merk

Fair Value 2018 (reële koers volgens Morningstar)

Koers op 20-2-2018

Koers/Fair Value (wat is het percentage van de huidige koers ten opzichte van de fair value)

Moat (mate waarin het bedrijf unieke, niet-inwisselbare producten biedt)

BMW € 110 € 87

0,79

Narrow
Daimler

€ 83

€ 70

0,84

None

Dongfeng Motor Group

HKD 12

HKD 9,7

0,77

None

Ferrari

€ 59

€ 102

1,72

Wide

Fiat Chrysler Automobiles

€ 18

€ 17

0,99

None

Ford Motor Co

$ 15

$ 10

0,70

None

General Motors

$ 56

$ 41

0,73

None

Great Wall Motor Company

HKD 14

HKD 8,7

0,58

None

Groupe Peugeot € 11

€ 17

1,62

None

Honda Motor Company

$ 32

$ 35

1,11

None

Hyundai Motor Company

KRW 150.000

KRW 153.500

1,02

None

Nissan Motor Company

$ 26

$ 21

0,81

None

Renault

€ 79

€ 87

1,10

None

Tata Motors

$ 45

$ 28

0,64

Narrow

Tesla Motors

$ 204

$ 335

1,64

None

Toyota

$ 131

$ 136

1,03

None

Volkswagen

€ 221

164

0,74

None

         

€ = euro, $ = Amerikaanse dollar, HKD – Hong Kong dollar en KRW =  Koreaanse won
Bron: Morningstar, bewerking Automotive

Met medewerking van Morningstar-auteur Robert van de Oever.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Beursanalist tipt: BMW ondergewaardeerd, Tesla te duur | Automotive Online
Koers van Tesla en Ferrari is aan hoge kant stellen analisten

Beursanalist tipt: BMW ondergewaardeerd, Tesla te duur

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beurs
Meerdere autofabrikanten zijn een belegging waard, vindt Morningstar. (Foto: Shutterstock)

Op verzoek van Automotive heeft beleggersplatform Morningstar de meest interessante beursontwikkelingen bij autofabrikanten op een rij gezet. Welke aandelen zijn te duur, welke te goedkoop en waarom is dat zo? 

Morningstar beoordeelt de aandelen van autofabrikanten op twee variabelen: Economic Moat en de verhouding tussen de reële waarde van een aandeel en de daadwerkelijke waarde. Voor Morningstar is Economic Moat, ofwel onderscheidend en concurrentievoordeel op langere termijn, een essentiële factor bij het vaststellen van het potentieel van een aandeel van een bedrijf. De auto-industrie kent nauwelijks spelers met concurrentievoordeel. De concurrentie is moordend, de inwisselbaarheid van veel modellen is groot en de klantentrouw is gering: de drempel om als consument over te stappen naar een ander merk ligt laag. Merkwaarde en technologische voorsprong leiden nauwelijks tot een langdurig concurrentievoordeel, aldus Morningstar. De Moat kan beperkt (narrow) zijn, hoog (wide) of ontbreken (none). Een tweede factor die van belang is voor Morningstar is het verschil tussen de fair value, de koers die het bedrijf reëel acht, en de actuele beurskoers. Is de fair value lager dan de koers, dan is er voor Morningstar sprake van een toeslag op de reële waarde. Als de koers lager is dan Morningstar reëel acht, dan is er sprake van een korting.

Kooptips: BMW, Tata, Volkswagen en General Motors

Er zijn een paar aandelen die Morningstar aanraadt. BMW, Volkswagen en General Motors zijn ‘underpriced’, stelt het platform.

BMW is naast Ferrari en Tata het enige autoconcern dat een (narrow) Moat heeft. BMW onderscheidt zich van concurrerende premiummerken als Mercedes-Benz en Audi omdat die laatste twee onderdeel van grote concerns met tal van andere activiteiten – bedrijfswagens en massamerken – waardoor de meerwaarde van het premiummerk verdwijnt in het grote geheel van het concern. Beleggers krijgen nu een korting van 21 procent. De onderwaardering komt volgens Morningstar-analist Richard Hilgert voort uit de angst bij beleggers dat de Amerikaanse automarkt over zijn hoogtepunt heen is en de komende jaren zal dalen. “Ook speelt mee dat er onzekerheid heerst over de snelheid, richting en kosten van de overgang naar elektrisch rijden. Die ontwikkeling gaat gevolgen hebben, maar is het is lastig in te schatten wat, wanneer en hoeveel investering dat vraagt. Voor een relatief kleine speler als BMW wegen die investeringen zwaarder dan voor concerns als Volkswagen groep of Daimler.”

Tata is volgens Morningstar ver ondergewaardeerd. Tata Motors heeft een narrow Moat dankzij zijn sterke en wereldwijd bekende automerken Jaguar en Land Rover. Hiervoor worden premiumprijzen gevraagd. Daar staan lage kosten door lage lonen en belastingvoordeel bij de Indiase activiteiten tegenover. Tata kende wel zware jaren, mede als gevolg van de slechte Britse ’thuis’markt, maar is inmiddels weer in de zwarte cijfers beland. Door de lage koers is er sprake van een hoge korting en daarom raadt Morningstar dit aandeel aan.

Volkswagen is momenteel gunstig geprijsd, stelt Morningstar. Het aandeel Volkswagen AG kent momenteel een discount van 26 procent ten opzichte van de Fair Value van 221 euro. Het aandeel is flink afgestraft vanwege het dieselschandaal. Volgens Hilgert is de narigheid in de VS voor VW wel zo’n beetje voorbij. Wel houdt de analist rekening met mogelijk nog 20 miljard euro aan nieuwe boetes in Europa. “Dat bedrag is gebaseerd op de Europese kartelwetgeving. Als VW dat gehele bedrag voor de kiezen zou krijgen, dan zal de Fair Value dalen naar 176 euro per aandeel.”

Er zijn nog enorme bedragen nodig om de groei van Tesla te financieren

Richard Hilgert, analist bij Morningstar

Hilgert maakt zich weinig zorgen om de stabiliteit van VW. “Opmerkelijk genoeg heeft het dieselschandaal de autoverkopen van het Volkswagen concern amper beïnvloed. Mede daardoor blijft de financiële situatie gezond, dat was al zo dankzij een forse hoeveelheid cash op de balans, en kan het bedrijf de boetes absorberen zonder dat er financiële nood ontstaat.”

General Motors is volgens Morningstar weer helemaal terug na de moeilijke jaren die het achter de rug heeft. Het huidige GM is echt een ander bedrijf dan het ‘Old GM’ van vóór het faillissement. “Beleggers zijn nog altijd wat afwachtend en dat maakt het aandeel ondergewaardeerd”, stelt Hilgert. “Want er zit meer in dan de huidige koers impliceert. GM heeft al een indrukwekkende vijf miljard dollar aan kosten weggesneden sinds 2014. De ontwikkeling en productie wordt vereenvoudigd door te snoeien in het aantal platforms en modelvarianten en door meer techniek te delen tussen modellen. Daardoor is het break-even punt bij een veel lager aantal verkochte auto’s komen te liggen, zodat GM ook dalende markten goed kan doorstaan. En GM loopt voorop bij de ontwikkeling van autonome auto’s, waar al uitgebreid mee getest wordt.” Bovendien is het modellenaanbod tegenwoordig beter toegesneden op de vraag vanuit de markt, met compactere suv’s en nieuwe pick-up trucks waar de Amerikaanse klanten zo gek op zijn. Hilgert: “Al met al staat er een gezond bedrijf dat zo’n vijf procent van zijn omzet investeert en een genereus en houdbaar dividend uitkeert.”

Aan de dure kant: Ferrari en Tesla

Ferrari heeft als enige autofabrikant Moat. De fabrikant moet wel waken voor overproductie en -verkoop. De exclusiviteit van het merk moet bewaakt worden. Ferrari, dat in 2015 naar de beurs ging, heeft een Wide Moat door zijn merkimago en businessmodel. Het draait niet alleen om auto’s, maar ook om merchandise. Daarbij zijn omzet en winstgevendheid niet afhankelijk van de conjunctuur, maar juist van productontwikkeling en beschikbaarheid. Hierdoor moet Ferrari ook op lange termijn winst kunnen blijven maken. Maar dat neemt niet weg dat Ferrari-aandelen momenteel aan de dure kant zijn, op ieder aandeel betaalt een koper een toeslag van 72 procent. 

Tesla onderscheidt zich niet van andere fabrikanten, alhoewel het bedrijf door de integratie met de Solar-tak van het bedrijf, wel op weg is naar een kleine mate van Moat. Twee jaar geleden vond Morningstar Tesla onderprijsd, nu moet er een forse toeslag betaald worden voor het aandeel. “De ontwikkelingen bij Tesla zien er op zich goed uit”, zegt Hilgert. “Vooral de sterk verbeterde cashflow heeft ons verrast, maar het is de vraag of Tesla kan blijven vertrouwen op de kapitaalmarkten: er zijn nog enorme bedragen nodig om de groei te financieren.” Morningstar gaat uit van een productie van 750 duizend voertuigen in 2020. “Onze zorgen nemen af als Tesla dit jaar winst weet te realiseren.”

Bekijk hieronder het hele overzicht.

Merk

Fair Value 2018 (reële koers volgens Morningstar)

Koers op 20-2-2018

Koers/Fair Value (wat is het percentage van de huidige koers ten opzichte van de fair value)

Moat (mate waarin het bedrijf unieke, niet-inwisselbare producten biedt)

BMW € 110 € 87

0,79

Narrow
Daimler

€ 83

€ 70

0,84

None

Dongfeng Motor Group

HKD 12

HKD 9,7

0,77

None

Ferrari

€ 59

€ 102

1,72

Wide

Fiat Chrysler Automobiles

€ 18

€ 17

0,99

None

Ford Motor Co

$ 15

$ 10

0,70

None

General Motors

$ 56

$ 41

0,73

None

Great Wall Motor Company

HKD 14

HKD 8,7

0,58

None

Groupe Peugeot € 11

€ 17

1,62

None

Honda Motor Company

$ 32

$ 35

1,11

None

Hyundai Motor Company

KRW 150.000

KRW 153.500

1,02

None

Nissan Motor Company

$ 26

$ 21

0,81

None

Renault

€ 79

€ 87

1,10

None

Tata Motors

$ 45

$ 28

0,64

Narrow

Tesla Motors

$ 204

$ 335

1,64

None

Toyota

$ 131

$ 136

1,03

None

Volkswagen

€ 221

164

0,74

None

         

€ = euro, $ = Amerikaanse dollar, HKD – Hong Kong dollar en KRW =  Koreaanse won
Bron: Morningstar, bewerking Automotive

Met medewerking van Morningstar-auteur Robert van de Oever.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.