Duitse minister: Voorkomen dieselverboden prioriteit

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De populariteit van diesels loopt snel terug. (Foto: Shutterstock)

Gisteren bepaalde het gerechtshof van Leipzig dat steden een dieselverbod mogen invoeren. In Stuttgart en Düsseldorf worden niet Euro 6-diesels in delen van de stad geweerd. Euro 4-modellen worden vanaf januari volgend jaar geweerd en Euro 5-diesels vanaf september. “Mijn doel is om te voorkomen dat steden overgaan tot het implementeren van een dieselverbod. We kunnen ook op andere manieren de luchtkwaliteit verbeteren”, tekent Automotive News op uit de mond van Hendricks. Volgens de overheid is in veel steden de overschrijding van de Europese normen minimaal. Milieuclub DUH, dat de milieuzones heeft afgedwongen, eist van nog negentien Duitse steden dat ze overgaan tot een ban op diesels. In totaal zouden in zeventig steden de milieunormen worden overschreden.

Hendricks stelt dat een deel van de problematiek veroorzaakt wordt door de Duitse auto-industrie. Zij roept de industrie op om oude diesels schoner te maken. Vorig jaar lukte het de overheid en fabrikanten niet om afspraken te maken over vergaande aanpassingen aan het Duitse diesel-wagenpark. Hardware-aanpassingen aan uitsluitend Euro 5-diesels zouden al rond de 15 miljard euro gaan kosten, becijferden analisten van Evercore ISI. 

Lobby

De branchevereniging van fabrikanten, VDA, ziet ook positieve kanten aan de uitspraak. “Het hof dringt niet aan op milieuzones. Een verbod moet proportioneel zijn en alleen worden ingezet als er geen andere opties meer zijn”, zegt voorzitter Matthias Wissmann in een statement. Volgens Automotive-analist Wim Oude Weernink is er voor grote diesels nog voldoende toekomst.

Van de vijftien miljoen dieselauto’s in Duitsland voldoen er 2,7 miljoen aan de Euro 6-norm. Evercore ISI meldt aan Autonews Europe dat het verwacht dat tegen de tijd dat er in meerdere steden dieselbans worden ingevoerd de overheid en industrie een plan hebben waarbij een deel van de dieselvloot nieuwe hardware krijgt en dat via slooppremies het park in versneld tempo vernieuwd wordt.

In heel Europa neemt de verkoop van diesels snel terug, mede omdat fabrikanten stoppen met het op de markt brengen van dieseluitvoeringen. Vandaag maakte de stad Rome bekend vanaf 2024 diesels te weren uit het stadscentrum. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Duitse minister: Voorkomen dieselverboden prioriteit | Automotive Online

Duitse minister: Voorkomen dieselverboden prioriteit

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De populariteit van diesels loopt snel terug. (Foto: Shutterstock)

Gisteren bepaalde het gerechtshof van Leipzig dat steden een dieselverbod mogen invoeren. In Stuttgart en Düsseldorf worden niet Euro 6-diesels in delen van de stad geweerd. Euro 4-modellen worden vanaf januari volgend jaar geweerd en Euro 5-diesels vanaf september. “Mijn doel is om te voorkomen dat steden overgaan tot het implementeren van een dieselverbod. We kunnen ook op andere manieren de luchtkwaliteit verbeteren”, tekent Automotive News op uit de mond van Hendricks. Volgens de overheid is in veel steden de overschrijding van de Europese normen minimaal. Milieuclub DUH, dat de milieuzones heeft afgedwongen, eist van nog negentien Duitse steden dat ze overgaan tot een ban op diesels. In totaal zouden in zeventig steden de milieunormen worden overschreden.

Hendricks stelt dat een deel van de problematiek veroorzaakt wordt door de Duitse auto-industrie. Zij roept de industrie op om oude diesels schoner te maken. Vorig jaar lukte het de overheid en fabrikanten niet om afspraken te maken over vergaande aanpassingen aan het Duitse diesel-wagenpark. Hardware-aanpassingen aan uitsluitend Euro 5-diesels zouden al rond de 15 miljard euro gaan kosten, becijferden analisten van Evercore ISI. 

Lobby

De branchevereniging van fabrikanten, VDA, ziet ook positieve kanten aan de uitspraak. “Het hof dringt niet aan op milieuzones. Een verbod moet proportioneel zijn en alleen worden ingezet als er geen andere opties meer zijn”, zegt voorzitter Matthias Wissmann in een statement. Volgens Automotive-analist Wim Oude Weernink is er voor grote diesels nog voldoende toekomst.

Van de vijftien miljoen dieselauto’s in Duitsland voldoen er 2,7 miljoen aan de Euro 6-norm. Evercore ISI meldt aan Autonews Europe dat het verwacht dat tegen de tijd dat er in meerdere steden dieselbans worden ingevoerd de overheid en industrie een plan hebben waarbij een deel van de dieselvloot nieuwe hardware krijgt en dat via slooppremies het park in versneld tempo vernieuwd wordt.

In heel Europa neemt de verkoop van diesels snel terug, mede omdat fabrikanten stoppen met het op de markt brengen van dieseluitvoeringen. Vandaag maakte de stad Rome bekend vanaf 2024 diesels te weren uit het stadscentrum. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.