Handelsakkoord EU-Japan bouwt importheffingen auto’s af

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit melden diverse media.

Het akkoord, dat juristen nog in de juiste vorm moeten gieten, wordt ondertekend door premier Shinzo Abe en de leiders van de Europese instellingen. Daarmee geven zij kort voor de G20-top in Hamburg een politiek signaal tegen protectionisme, stelt het FD, als signaal gericht op de Amerikaanse president Trump, die juist weer richting Amerikaans protectionisme beweegt.

Overgangsperiode

Voor auto’s, het gevoeligste punt voor de EU, gaan de handelstarieven ook richting nul, meldt het ANP. Naar verwachting komt er een overgangsperiode van zeven jaar. Beide partijen zullen op het vlak van autoveiligheid en -onderdelen nauw samenwerken bij het ontwikkelen van nieuwe internationale standaarden. Ook sluiten ze hun databanken voor overheidsaanbestedingen op elkaar aan. Wanneer de verdragen in werking treden is nog onduidelijk.

Acea waarschuwt 

Europese fabrikantenorganisatie Acea waarschuwde al bij het begin van de onderhandelingen in 2012 dat het evenwicht in dit handelsakkoord ver te zoeken was. De EU-importheffing op Japanse personenauto’s bedraagt nu 10 procent, meldde Acea deze week. Bij commerciële voertuigen gaat het om 10-22 procent. Acea stelt dat Korea, ondanks het soortgelijke vrijhandelsakkoord uit 2011, nog steeds handelsbarrières heeft voor Europese auto’s. Secretaris-generaal Erik Jonnaert van Acea stelde in een verklaring dat het daarom van vitaal belang is dat de EU de afspraken met Japan op een robuuster manier vastlegt. Daarbij moet er ook een mogelijkheid komen om niet-naleving van de afspraken aan de orde te stellen. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.