GM ontkent gebruik sjoemelsoftware in trucks

Luberto van Buiten Luberto van Buiten

Bezitters en leaserijders van in totaal ongeveer 705 duizend Duramax-trucks hebben een rechtszaak tegen autofabrikant GM aangespannen bij de rechtbank in Detroit. Door het gebruik van de software zouden de Duramax-trucks tijdens testen twee tot vijf keer minder uitstoten dan in de praktijk. Na de val van Volkswagen in september 2015, zijn diverse fabrikanten aangeklaagd voor het gebruik van software om de uitstoot bij testen te manipuleren zodat ze worden goedgekeurd terwijl de uitstoot van schadelijke stoffen in de praktijk hoger is dan de norm. Onlangs werden ook FCA en Daimler in verband gebracht met dieselgate.

GM zegt in een statement dat de beschuldigingen ongegrond zijn en zich ertegen te zullen verweren. “These claims are baseless and we will vigorously defend ourselves. The Duramax Diesel Chevrolet Silverado and GMC Sierra comply with all U.S. EPA and CARB emissions regulations”, meldt het bedrijf.

GM is de zesde fabrikant die met sjoemelsoftware wordt geconfronteerd; eerdere deze week ontving ook Fiat Chrysler een dagvaarding. Bij GM zou het gaan om software in Duramax-truck geproduceerd tussen 2011 en 2016.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

GM ontkent gebruik sjoemelsoftware in trucks | Automotive Online

GM ontkent gebruik sjoemelsoftware in trucks

Luberto van Buiten Luberto van Buiten

Bezitters en leaserijders van in totaal ongeveer 705 duizend Duramax-trucks hebben een rechtszaak tegen autofabrikant GM aangespannen bij de rechtbank in Detroit. Door het gebruik van de software zouden de Duramax-trucks tijdens testen twee tot vijf keer minder uitstoten dan in de praktijk. Na de val van Volkswagen in september 2015, zijn diverse fabrikanten aangeklaagd voor het gebruik van software om de uitstoot bij testen te manipuleren zodat ze worden goedgekeurd terwijl de uitstoot van schadelijke stoffen in de praktijk hoger is dan de norm. Onlangs werden ook FCA en Daimler in verband gebracht met dieselgate.

GM zegt in een statement dat de beschuldigingen ongegrond zijn en zich ertegen te zullen verweren. “These claims are baseless and we will vigorously defend ourselves. The Duramax Diesel Chevrolet Silverado and GMC Sierra comply with all U.S. EPA and CARB emissions regulations”, meldt het bedrijf.

GM is de zesde fabrikant die met sjoemelsoftware wordt geconfronteerd; eerdere deze week ontving ook Fiat Chrysler een dagvaarding. Bij GM zou het gaan om software in Duramax-truck geproduceerd tussen 2011 en 2016.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.