Europese autoverkoop sluit 2016 dik in de plus

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Dat meldt Acea, de Europese fabrikantenorganisatie, vanochtend. 

In december bedroeg de groei drie procent. Nederland was in december de grote dissonant en kende veruit de grootste registratiedaling (-48%). Bekijk het hele verkoopoverzicht in onze Kennisbank.

Opvallend is dat Lancia, dat van de markt gehaald wordt, Alfa Romeo voor bleef (67 om 64 duizend registraties). Bij de kleinere fabrikanten presteerden Jaguar Land Rover (+22,8%) het beste. 

Het jaar was minder goed voor Volkswagen (-0,5%), Nissan (-0,8%), Citroën (-1,0%) en Mitsubishi (-14%). Volkswagen bleef wel met afstand het grootste merk, het verkocht 1,65 miljoen auto’s en realiseerde daarmee een marktaandeel van 11,3 procent. Renault volgt op de tweede plaats met een aandeel van 7,4 procent en Ford eindigde als derde met 7,0 procent.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Europese autoverkoop sluit 2016 dik in de plus | Automotive Online

Europese autoverkoop sluit 2016 dik in de plus

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Dat meldt Acea, de Europese fabrikantenorganisatie, vanochtend. 

In december bedroeg de groei drie procent. Nederland was in december de grote dissonant en kende veruit de grootste registratiedaling (-48%). Bekijk het hele verkoopoverzicht in onze Kennisbank.

Opvallend is dat Lancia, dat van de markt gehaald wordt, Alfa Romeo voor bleef (67 om 64 duizend registraties). Bij de kleinere fabrikanten presteerden Jaguar Land Rover (+22,8%) het beste. 

Het jaar was minder goed voor Volkswagen (-0,5%), Nissan (-0,8%), Citroën (-1,0%) en Mitsubishi (-14%). Volkswagen bleef wel met afstand het grootste merk, het verkocht 1,65 miljoen auto’s en realiseerde daarmee een marktaandeel van 11,3 procent. Renault volgt op de tweede plaats met een aandeel van 7,4 procent en Ford eindigde als derde met 7,0 procent.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.