Zero Points voor Renault, Suzuki, Hyundai in crashtest
Met de veiligheid van kinderen in de geteste auto’s was het iets beter gesteld, maar deze is nog steeds marginaal. De Maruti Suzuki Celerio kreeg op dit vlak één ster, en de overige geteste auto’s een schamele twee sterren.
In de Euro Ncap presteert alleen de Renault Twizy ondermaats, wat volgens Renault geen eerlijke vergelijking was omdat de driewieler als personenauto was getest.
In India zijn er geen voorschriften voor voertuigveiligheid. Vanaf oktober 2017 worden er verplichte crashtests ingevoerd. “Er is wetgeving nodig om een ondergrens aan berijdersveiligheid – zoals vastgesteld door de Verenigde Naties – te garanderen voor Indiase consumenten. Fabrikanten hoeven echter niet te wachten op wetgeving en we dringen er bij hen op aan om zo snel mogelijk alle nul sterren-auto’s uit productie te nemen”, zegt David Ward, secretaris generaal van Global Ncap.
Kwid laat het afweten
Global Ncap testte eerst een standaard versie van de Renault Kwid, zonder airbags. Deze kreeg nul sterren voor veiligheid van volwassenen en twee voor de veiligheid van kinderen. Het slechte resultaat werd veroorzaakt door het zwakke chassis van het voertuig, waardoor het compartiment aan bijrijderskant het begaf, en natuurlijk het gebrek aan airbags.
Daarop voerde Renault een aantal verbeteringen door en vroeg Global Ncap de nieuwe Kwid, die sinds vorige maand in productie is, te testen. Van deze auto werden een versie met en zonder airbag getest, maar in beide gevallen leverde dat geen beter eindresultaat op.
Het chassis van de nieuwe Kwids begaf het niet, maar was wel instabiel en kan volgens het testinstituut geen verdere belasting aan. Het chassis was alleen aan berijderskant verstevigd, maar niet aan passagierskant. Ook de Kwid met airbags scoorde ondermaats. Dit kwam doordat de borstkas van de dummy bij de crash onder grote druk kwam te staan.
Renault zegt verdere verbeteringen door te voeren op de Kwid om de veiligheid te verbeteren. “We verwelkomen Renaults inzet om de veiligheid te verbeteren en kijken ernaar uit een nieuwe versie, met airbags, te testen. Renault heeft een sterke staat van dienst in Europa op het gebied van veiligheid. Het merk zou dezelfde toewijding moeten bieden voor zijn klanten in India”, aldus Ward.
Overigens lag het zustermerk van Renault – Dacia – de afgelopen jaren onder vuur wegens tegenvallende resultaten in de Euro Ncap.