‘Auto-industrie hard getroffen bij Brexit’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van internationale kredietverzekeraar Euler Hermes. 

Als Groot-Brittanië uit de EU stapt (Brexit), zullen de importtarieven naar verwachting stijgen. Ook zullen er nieuwe standaarden in het leven worden geroepen (bijvoorbeeld over verpakkingen, labeling en hygiëne) die een drempel vormen waardoor handel minder aantrekkelijk wordt.

Uitwijken
Zonder een incentive vanuit Brussel zullen Europese autofabrikanten minder genegen zijn om in het VK auto’s te produceren. Ze zullen dan eerder uitwijken naar landen met een flexibelere arbeidsmarkt en gunstigere belastingen zoals Slowakije, Spanje, Frankrijk of Turkije, aldus Euler Hermes. 

Zestig procent van het Britse exportverlies is afkomstig van vier landen: Duitsland, Frankrijk, Ierland en Nederland. Na Duitsland (-6,1 procent) zou het grootste omzetverlies uit ons land vandaan komen. Het VK zou 4,3 procent minder omzet realiseren uit export naar ons land. 

De Britten mogen op 23 juni aanstaande stemmen over of zij in de EU willen blijven of niet. 

Automotive-abonnees kunnen het rapport van Euler Hermes (pdf) lezen in de rubriek Feiten & cijfers

Groot-Brittannië is een van de grootste automarkten van de EU. 

‘Auto-industrie hard getroffen bij Brexit’ | Automotive Online

‘Auto-industrie hard getroffen bij Brexit’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van internationale kredietverzekeraar Euler Hermes. 

Als Groot-Brittanië uit de EU stapt (Brexit), zullen de importtarieven naar verwachting stijgen. Ook zullen er nieuwe standaarden in het leven worden geroepen (bijvoorbeeld over verpakkingen, labeling en hygiëne) die een drempel vormen waardoor handel minder aantrekkelijk wordt.

Uitwijken
Zonder een incentive vanuit Brussel zullen Europese autofabrikanten minder genegen zijn om in het VK auto’s te produceren. Ze zullen dan eerder uitwijken naar landen met een flexibelere arbeidsmarkt en gunstigere belastingen zoals Slowakije, Spanje, Frankrijk of Turkije, aldus Euler Hermes. 

Zestig procent van het Britse exportverlies is afkomstig van vier landen: Duitsland, Frankrijk, Ierland en Nederland. Na Duitsland (-6,1 procent) zou het grootste omzetverlies uit ons land vandaan komen. Het VK zou 4,3 procent minder omzet realiseren uit export naar ons land. 

De Britten mogen op 23 juni aanstaande stemmen over of zij in de EU willen blijven of niet. 

Automotive-abonnees kunnen het rapport van Euler Hermes (pdf) lezen in de rubriek Feiten & cijfers

Groot-Brittannië is een van de grootste automarkten van de EU.