Column Oude Weernink | Genève had beter moeten weten

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Oude Weernink: ondanks alles blijft het gemiddelde motorvermogen stijgen.

Hoe de komende week verloopt op de Palexpo van Genève is nog de vraag maar interessant wordt het niet, laat staan gezellig. Het Covid-19 spook zal er zijn stempel drukken op de logistieke gang van zaken: medische controles, afgelaste persconferenties en geringere stand bemensing. Ik vrees dat de salon-organisatie dat als excuus gaat gebruiken om een sterk gereduceerd bezoekersaantal goed te praten.Lees alles over de uitbraak van het coronavirus in ons dossier.

Hadden ze hun tentoonstelling, de belangrijkste van Europa, maar afgeblazen. Vooral omdat juist Chinese startups zich zo ambitieus voor Genève hadden aangemeld en nu voor het dilemma zijn geplaatst hoe zich daar met alle door de virus-dreiging personele beperkingen te presenteren. Waarschijnlijk met videoconferenties op stands waar het geplande wereldnieuws fysiek ontbreekt.

En Carlos Tavares, de grote roerganger van de enkele jaren geleden herboren Groupe PSA, lacht in zijn vuistje.

Het Mobile World Congress in Barcelona had twee weken geleden nog wel de moed en toonde zich verantwoordelijk door de belangrijkste Europese elektronica beurs op grond van actuele ontwikkelingen in de wereld af te gelasten. De Beijing auto show werd ook al geannuleerd.

Ontgaan

Maar een gebrek een strategische visie van de Zwitserse beursorganisatie valt ze wellicht nog zwaarder aan te rekenen. Het ontbreken van steeds meer exposanten op de andere internationale autotentoonstellingen lijkt Genève kennelijk te zijn ontgaan. Vier jaar geleden lieten enkele merken al in Parijs verstek gaan, Detroit koos een andere datum voor haar op zich ook al leeglopende show omdat de Las Vegas Consumer Electronics Show veel aandacht wegsnoepte en vorig jaar september werd de Frankfurter IAA zo’n flop dat de organiserende VDA voor het eerst sinds de tweede wereldoorlog oorlog naar een publieksvriendelijker locatie op zoek is.

Alsof dat de oplossing is voor het falen van autobeurzen maar dit terzijde. Het ontbreken van maar liefst negen vooraanstaande merken in Genève – Nissan, Ford, Jaguar-Land Rover, Volvo, Mini, Opel, Citroën, Peugeot, Subaru en wie weet nog enkele last minute annuleringen (Fiat?) moet enkele weken, deels zelfs een paar maanden geleden een indicatie zijn geweest dat de publieke en publicitaire boodschap van de show op dood spoor zat.

Vraagtekens

Vakmedia hadden dat al enige tijd in de gaten getuige een groot aantal wegblijvende serieuze journalisten, volgens sommige exposanten dit jaar vele tientallen, wellicht nog meer. Die zetten al jaren vraagtekens bij een show waar persconferenties niet meer inhouden dan het voorlezen van statements, zonder mogelijkheid tot het stellen van vragen, en waarvan de teksten tegelijkertijd al op internet staan. Net zoals het fysieke nieuws zelf trouwens.

Volvo’s Lex Kerssemakers had drie jaar geleden al gelijk toen hij zei voor een fractie van een showinvestering geselecteerde journalisten op doelmatige locaties van de juiste informatie kon voorzien. En Carlos Tavares, de grote roerganger van de enkele jaren geleden herboren Groupe PSA, lacht in zijn vuistje. Hij haalde Peugeot, Opel en Citroën dit jaar van de Geneefse beurs maar kon aan de vooravond van wat toch het meest prestigieuze podium van de mondiale auto-industrie is een absolute recordwinst melden. Kostenbesparing heeft met het schrappen van peperdure deelname aan autoshows zonder duidelijke boodschap een nieuwe dimensie gekregen.

Genève, Frankfurt, Detroit en Parijs hebben iets om over na te denken.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.