Dealerholding Top 60 | Column de Jong: Ben sterk

Arjen de Jong Arjen de Jong

Door de schaalvergroting in de afgelopen tien jaar is de macht van dealers danig gegroeid. Met die macht hadden ze grotere rayons voor hun merken af moeten dwingen. Maar dat is veelal niet gebeurd. Het lijkt alsof groot zijn een doel op zich is geworden. De vraag is echter of er geen belangrijker succesfactoren zijn? Het antwoord daarop luidt: ja, die zijn er. Technische, economische en commerciële ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op.

In dit geweld moet de autoretailer snelle keuzes maken en weten waar de prioriteiten liggen van zijn leveranciers, klanten en bank. De fabrikant eist volume, de klant wil op zijn wenken bediend worden en de bank verlangt dat er een acceptabel rendement gemaakt wordt. De ondernemer moet hierin de juiste balans vinden.

Het gaat er niet om hoe groot je bent, maar hoe sterk

Heeft u uw merkenportfolio en leveranciers al beoordeeld op basis van een aantal kritische succesfactoren? Nee? Kijk dan als de wiedeweerga of uw leveranciers/fabrikanten wel duurzaam winst maken, na aftrek van een stevige investering in R&D. Is er sprake van stabiele groei en een innovatieve langetermijnvisie, met zowel productontwikkeling als digitalisering? Klopt de marktpositionering van uw merken? Is het antwoord nee, neem dan afscheid.

Maar kijk ook naar uw eigen bedrijf. Heeft uw onderneming de overheadkosten en het rendement op orde? Het gaat economisch snel slechter worden, dus snijden in onnodige en onrendabele bezigheden heeft prioriteit. Verlaag uw personeelsbestand, sluit kleine en minder rendabele vestigingen.

Onderzoek nieuwe en branchegerelateerde verdienmodellen. Investeer in jonge sales-georiënteerde online geniussen, die begrijpen hoe de internetkoper denkt en handelt. Versterk uw positie binnen uw bestaande merkenportfolio in uw verzorgingsgebieden. Heeft het MT recent kritisch naar zichzelf gekeken? Zijn alle MT leden oprecht gemotiveerd, loyaal en capabel? Liever autoboeren met poten in de klei dan een dommerandus die nog geen auto kan verkopen. Wees eventueel duidelijk en stel harde maatregelen niet uit.

Het gaat om duurzaam rendement, een sterk eigen vermogen en een cluster van topmerken binnen aaneengesloten regio’s. Heeft u het geprobeerd maar lukt het niet? Zet uzelf op afstand en stel een ervaren automan aan. Uiteindelijk doet het er niet toe hoe groot je bent, maar hoe sterk.

De Dealerholding Top 60 is te bestellen in de webshop van Automotive.

Dealerholding Top 60 | Column de Jong: Ben sterk | Automotive Online

Dealerholding Top 60 | Column de Jong: Ben sterk

Arjen de Jong Arjen de Jong

Door de schaalvergroting in de afgelopen tien jaar is de macht van dealers danig gegroeid. Met die macht hadden ze grotere rayons voor hun merken af moeten dwingen. Maar dat is veelal niet gebeurd. Het lijkt alsof groot zijn een doel op zich is geworden. De vraag is echter of er geen belangrijker succesfactoren zijn? Het antwoord daarop luidt: ja, die zijn er. Technische, economische en commerciële ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op.

In dit geweld moet de autoretailer snelle keuzes maken en weten waar de prioriteiten liggen van zijn leveranciers, klanten en bank. De fabrikant eist volume, de klant wil op zijn wenken bediend worden en de bank verlangt dat er een acceptabel rendement gemaakt wordt. De ondernemer moet hierin de juiste balans vinden.

Het gaat er niet om hoe groot je bent, maar hoe sterk

Heeft u uw merkenportfolio en leveranciers al beoordeeld op basis van een aantal kritische succesfactoren? Nee? Kijk dan als de wiedeweerga of uw leveranciers/fabrikanten wel duurzaam winst maken, na aftrek van een stevige investering in R&D. Is er sprake van stabiele groei en een innovatieve langetermijnvisie, met zowel productontwikkeling als digitalisering? Klopt de marktpositionering van uw merken? Is het antwoord nee, neem dan afscheid.

Maar kijk ook naar uw eigen bedrijf. Heeft uw onderneming de overheadkosten en het rendement op orde? Het gaat economisch snel slechter worden, dus snijden in onnodige en onrendabele bezigheden heeft prioriteit. Verlaag uw personeelsbestand, sluit kleine en minder rendabele vestigingen.

Onderzoek nieuwe en branchegerelateerde verdienmodellen. Investeer in jonge sales-georiënteerde online geniussen, die begrijpen hoe de internetkoper denkt en handelt. Versterk uw positie binnen uw bestaande merkenportfolio in uw verzorgingsgebieden. Heeft het MT recent kritisch naar zichzelf gekeken? Zijn alle MT leden oprecht gemotiveerd, loyaal en capabel? Liever autoboeren met poten in de klei dan een dommerandus die nog geen auto kan verkopen. Wees eventueel duidelijk en stel harde maatregelen niet uit.

Het gaat om duurzaam rendement, een sterk eigen vermogen en een cluster van topmerken binnen aaneengesloten regio’s. Heeft u het geprobeerd maar lukt het niet? Zet uzelf op afstand en stel een ervaren automan aan. Uiteindelijk doet het er niet toe hoe groot je bent, maar hoe sterk.

De Dealerholding Top 60 is te bestellen in de webshop van Automotive.