Schoonhovens blik | 2 x geel

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Voordat ik mijn mening kon geven, begonnen ze te vertellen. (Foto: Johan Schoonhoven).

Vorig jaar maakte ik u deelgenoot van het feit dat ik een rijgedragverzekering voor de hobby-auto had gesloten. Omdat ik benieuwd was naar de werking van zo’n polis, heb ik er destijds ook één voor de auto voor de zakelijke kilometers gesloten.

Voor de polis dient een dongel in de auto te worden geïnstalleerd, die op basis van GPS data en een G-krachtenmeter het rijgedrag beoordeelt en een score toekent. De score wordt bepaald door deelscores op optrekken, remmen, bochten en snelheid toe te kennen. Dit geheel kan leiden tot een premiekorting, bovenop de 10% standaard veilige rijderskorting of een toeslag als de score slecht is. In dat geval dient ook de 10% korting terugbetaald te worden.

Ondanks mijn keurige/saaie rijstijl krijg ik twee keer een ‘zwart’ bericht

Ik weet niet hoe die scores berekend worden, maar het is praktisch onmogelijk om op alles ‘groen’ te scoren. Ik heb het vele malen geprobeerd. Rustig optrekken, tijdig remmen, vloeiend een bocht nemen en netjes aan de snelheid houden, maar slechts zelden leverde dat een goede score op. ‘Freude am fahren’ is er met een dongel en de wil om goed te scoren niet meer bij en de € 4,- premiekorting per kwartaal (!) is veel te gering om dat te compenseren.

Ondanks mijn keurige/saaie rijstijl ontving ik twee keer een ‘zwart’ bericht van de verzekeraar per e-mail. Zo’n ‘zwart’ bericht ontvang je als de data uit de dongel ‘reden tot bezorgdheid’ geeft voor de verzekeraar. Omdat ik in beide gevallen niet zelf achter het stuur zat, maar de auto had uitgeleend aan mijn bloedjes van kinderen, kan ik niet beoordelen of de constateringen en aantijgingen exact juist waren, maar de e-mail van de verzekeraar loog er niet om:

‘Als u dit verzekeringsjaar een tweede zwart ‘zeer gevaarlijk’ bericht ontvangt, beëindigen wij uw verzekering. Vergeet niet dat u ook bij zes rode ‘gevaarlijke’ berichten een zwart bericht ontvangt.’!

De mail na het volgende vergrijp, gelukkig in het tweede verzekeringsjaar, had een beangstigende toevoeging:

‘Want dat betekent ook dat u uw auto de komende acht jaar niet meer bij ons kan verzekeren.’

Om te voorkomen dat 2 x geel rood wordt, is het tijd om de rijgedragverzekering in te ruilen voor een standaard autoverzekering. Ik loop namelijk het risico om geweigerd te worden door mijn eigen verzekeraar en dat levert bij het sluiten van een nieuwe autoverzekering weer problemen op. Voor je het weet ben je klant bij ‘de Vereende’, een mooie naam voor een verzekeraar die wij vroeger ‘Terminus’ noemden en zit ik vast een aan torenhoge premie.

Dertien schadevrije jaren, maar toch geroyeerd kunnen worden door je autoverzekeraar omdat de kans aanwezig is dat je schade rijdt. Voor de klanten met een rijgedragverzekering hoeft de verzekeraar in ieder geval geen schadeherstelnetwerk in de lucht te houden, want klanten die kans lopen op schade zijn al vertrokken en bij de blijvers is de kans op schade nihil.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | 2 x geel | Automotive Online

Schoonhovens blik | 2 x geel

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Voordat ik mijn mening kon geven, begonnen ze te vertellen. (Foto: Johan Schoonhoven).

Vorig jaar maakte ik u deelgenoot van het feit dat ik een rijgedragverzekering voor de hobby-auto had gesloten. Omdat ik benieuwd was naar de werking van zo’n polis, heb ik er destijds ook één voor de auto voor de zakelijke kilometers gesloten.

Voor de polis dient een dongel in de auto te worden geïnstalleerd, die op basis van GPS data en een G-krachtenmeter het rijgedrag beoordeelt en een score toekent. De score wordt bepaald door deelscores op optrekken, remmen, bochten en snelheid toe te kennen. Dit geheel kan leiden tot een premiekorting, bovenop de 10% standaard veilige rijderskorting of een toeslag als de score slecht is. In dat geval dient ook de 10% korting terugbetaald te worden.

Ondanks mijn keurige/saaie rijstijl krijg ik twee keer een ‘zwart’ bericht

Ik weet niet hoe die scores berekend worden, maar het is praktisch onmogelijk om op alles ‘groen’ te scoren. Ik heb het vele malen geprobeerd. Rustig optrekken, tijdig remmen, vloeiend een bocht nemen en netjes aan de snelheid houden, maar slechts zelden leverde dat een goede score op. ‘Freude am fahren’ is er met een dongel en de wil om goed te scoren niet meer bij en de € 4,- premiekorting per kwartaal (!) is veel te gering om dat te compenseren.

Ondanks mijn keurige/saaie rijstijl ontving ik twee keer een ‘zwart’ bericht van de verzekeraar per e-mail. Zo’n ‘zwart’ bericht ontvang je als de data uit de dongel ‘reden tot bezorgdheid’ geeft voor de verzekeraar. Omdat ik in beide gevallen niet zelf achter het stuur zat, maar de auto had uitgeleend aan mijn bloedjes van kinderen, kan ik niet beoordelen of de constateringen en aantijgingen exact juist waren, maar de e-mail van de verzekeraar loog er niet om:

‘Als u dit verzekeringsjaar een tweede zwart ‘zeer gevaarlijk’ bericht ontvangt, beëindigen wij uw verzekering. Vergeet niet dat u ook bij zes rode ‘gevaarlijke’ berichten een zwart bericht ontvangt.’!

De mail na het volgende vergrijp, gelukkig in het tweede verzekeringsjaar, had een beangstigende toevoeging:

‘Want dat betekent ook dat u uw auto de komende acht jaar niet meer bij ons kan verzekeren.’

Om te voorkomen dat 2 x geel rood wordt, is het tijd om de rijgedragverzekering in te ruilen voor een standaard autoverzekering. Ik loop namelijk het risico om geweigerd te worden door mijn eigen verzekeraar en dat levert bij het sluiten van een nieuwe autoverzekering weer problemen op. Voor je het weet ben je klant bij ‘de Vereende’, een mooie naam voor een verzekeraar die wij vroeger ‘Terminus’ noemden en zit ik vast een aan torenhoge premie.

Dertien schadevrije jaren, maar toch geroyeerd kunnen worden door je autoverzekeraar omdat de kans aanwezig is dat je schade rijdt. Voor de klanten met een rijgedragverzekering hoeft de verzekeraar in ieder geval geen schadeherstelnetwerk in de lucht te houden, want klanten die kans lopen op schade zijn al vertrokken en bij de blijvers is de kans op schade nihil.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.