Column Adriani | Sluipmoordenaar

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:
Hans Adriani.

Maar nee. Niet zelf nadenken. Niet je hersens gebruiken, maar veilig met de lemmingen mee de zee in. De zoveelste hype in de autobranche. Het zoveelste bewijs dat een verandering een doel op zich is. Niet het resultaat telt. En nu? We zijn een kleine drie jaar verder en private lease krijgt de kwalificatie sluipmoordenaar mee. Gek hè? Je zet auto’s in voor een idioot lage prijs. Neemt volop risico’s voor onderhoud – daarom alvast gestopt met de Fiat 500 acties? – en restwaarde en noemt dan private lease de sluipmoordenaar van de branche.

Nou, autodames en -heren. Er komt er nog een. Deelauto’s. Inmiddels omarmd door politieke nitwits. Uiteraard geen twijfel bij de fabrikanten. Makkelijk auto’s wegzetten. Zoals bij private lease. Stientje (onze D66-staatssecretaris) staat vooraan. En het CPB roept: ‘8 tot 13 procent minder CO2 uitstoot door deelauto’s!’. Zoals wij allen weten is CO2 een afkorting van subsidie. Zonder een flinke slok subsidie gaat het businessmodel niet werken. Dus uiteindelijk wordt het niks. Let op de beruchte afkorting TKV. Voor de jongeren onder ons: TKV betekent TerugKoopVerklaring.

Een fenomeen waarbij dealers zich opknopen aan restwaarden. Quote uit het FD van 5 oktober over deelauto’s: ‘Een voorwaarde is wel dat tegelijkertijd ook het autobezit wordt ontmoedigd’.

CO2 is een afkorting voor subsidie.

De oude communistische machthebbers in Rusland likken hun vingers af bij zulke uitspraken. Wat subsidie hier, ontmoedigen daar en doe er wat onbenullige automanagers bij. Zoek ze bij Mediamarkt en wat dealerholdings. Daar zitten er zat. De managers komen uit hun schuttersputjes, worden sluipschutters en klaar is het droomscenario voor de volgende sluipmoordenaar.

Hans Adriani, hans@dsolution.eu, Dealer bd.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Reacties

  • Herman van der Span

    Sta op het punt om met pensioen te gaan vestigingsmanager en moet helaas vaststellen dat Hans volkomen gelijk heeft. Het is en blijft schieten in eigen voet, maar vooral doorgaan tot je letterlijk niet meer op je benen kunt blijven staan. Te idioot voor woorden dat de autobranche zelf niet ingrijpt. Ik kan me er nog druk over maken.

Column Adriani | Sluipmoordenaar | Automotive Online

Column Adriani | Sluipmoordenaar

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:
Hans Adriani.

Maar nee. Niet zelf nadenken. Niet je hersens gebruiken, maar veilig met de lemmingen mee de zee in. De zoveelste hype in de autobranche. Het zoveelste bewijs dat een verandering een doel op zich is. Niet het resultaat telt. En nu? We zijn een kleine drie jaar verder en private lease krijgt de kwalificatie sluipmoordenaar mee. Gek hè? Je zet auto’s in voor een idioot lage prijs. Neemt volop risico’s voor onderhoud – daarom alvast gestopt met de Fiat 500 acties? – en restwaarde en noemt dan private lease de sluipmoordenaar van de branche.

Nou, autodames en -heren. Er komt er nog een. Deelauto’s. Inmiddels omarmd door politieke nitwits. Uiteraard geen twijfel bij de fabrikanten. Makkelijk auto’s wegzetten. Zoals bij private lease. Stientje (onze D66-staatssecretaris) staat vooraan. En het CPB roept: ‘8 tot 13 procent minder CO2 uitstoot door deelauto’s!’. Zoals wij allen weten is CO2 een afkorting van subsidie. Zonder een flinke slok subsidie gaat het businessmodel niet werken. Dus uiteindelijk wordt het niks. Let op de beruchte afkorting TKV. Voor de jongeren onder ons: TKV betekent TerugKoopVerklaring.

Een fenomeen waarbij dealers zich opknopen aan restwaarden. Quote uit het FD van 5 oktober over deelauto’s: ‘Een voorwaarde is wel dat tegelijkertijd ook het autobezit wordt ontmoedigd’.

CO2 is een afkorting voor subsidie.

De oude communistische machthebbers in Rusland likken hun vingers af bij zulke uitspraken. Wat subsidie hier, ontmoedigen daar en doe er wat onbenullige automanagers bij. Zoek ze bij Mediamarkt en wat dealerholdings. Daar zitten er zat. De managers komen uit hun schuttersputjes, worden sluipschutters en klaar is het droomscenario voor de volgende sluipmoordenaar.

Hans Adriani, hans@dsolution.eu, Dealer bd.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Reacties

  • Herman van der Span

    Sta op het punt om met pensioen te gaan vestigingsmanager en moet helaas vaststellen dat Hans volkomen gelijk heeft. Het is en blijft schieten in eigen voet, maar vooral doorgaan tot je letterlijk niet meer op je benen kunt blijven staan. Te idioot voor woorden dat de autobranche zelf niet ingrijpt. Ik kan me er nog druk over maken.