Column Adriani | Transparantie

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:
Hans Adriani.

Ik sloeg zijn raad in de wind. Vond economie mooier klinken. En Instituut voor Sociale Wetenschappen al helemaal. Zoals de meeste studies voor 70 procent onzin, zaken die je ook zonder studie, maar met je boerenverstand wel wist. Twee onderwerpen brandden erin. De eerste wet van Gossen – de wet van de afnemende meeropbrengsten. Vanaf een bepaald moment neemt, ondanks het toevoegen van productiefactoren, het grensnut af. Daar heb ik mijn reserves over schaalvergroting aan overgehouden. Wel moeilijk om het ‘bepaalde moment’ te bepalen. Mijn grafische kromme staat nu eenmaal anders dan die van Kroymans, Pouw of voor mijn part Van Mossel.Het andere highlight was de marktvorm van volkomen concurrentie: veel aanbieders, een identiek product en veel vragers. De prijs is volkomen doorzichtig. Een marktvorm waar je niet in wilt zitten.

Door de transpa­rantie-­tool wordt het verdienmodel 15 procent minder.

De ooit geweldige – want ondoorzichtige – occasionmarkt is voor 50 procent om zeep geholpen door internet. Maar geld verdienen lukt nog net. Als Autoscout24 zijn transparantietool online houdt, wordt het verdienmodel nog een procent of 15 minder interessant. Ik worstel met de businesscase. Het idee ontkent dat elke occasion verschillend is. Jouw topdeal is de mijne niet. Ik maak zelf wel uit wat ik te duur vind. Maar als de klant wat minder bomen in het bos wil zien op zoek naar een leuk wagentje, zijn filters wel erg handig. Maar ze zijn niet objectief. Dat zijn wél de filters van CoolBlue, Mediamarkt en Bol.com. Als ik een nieuwe LG Oled wil kopen zijn al die Oleds bij hun hetzelfde. Ik vergelijk met een Samsung en kan zo mijn verlanglijstje thuis klaarzetten. Prijstransparant. Product identiek. Dank u CoolBlue, voor het inzicht en de tool. Ik heb vervolgens geen zin om het ding zelf op te hangen, dus voor dezelfde prijs haal ik hem op bij de winkel op de hoek en betaal vijf tientjes voor het ophangen, aansluiten en uitleggen.

Dát is nog eens nuttige transparantie!

Hans Adriani, Dealer bd. hans@dsolution.eu

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | Transparantie | Automotive Online

Column Adriani | Transparantie

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:
Hans Adriani.

Ik sloeg zijn raad in de wind. Vond economie mooier klinken. En Instituut voor Sociale Wetenschappen al helemaal. Zoals de meeste studies voor 70 procent onzin, zaken die je ook zonder studie, maar met je boerenverstand wel wist. Twee onderwerpen brandden erin. De eerste wet van Gossen – de wet van de afnemende meeropbrengsten. Vanaf een bepaald moment neemt, ondanks het toevoegen van productiefactoren, het grensnut af. Daar heb ik mijn reserves over schaalvergroting aan overgehouden. Wel moeilijk om het ‘bepaalde moment’ te bepalen. Mijn grafische kromme staat nu eenmaal anders dan die van Kroymans, Pouw of voor mijn part Van Mossel.Het andere highlight was de marktvorm van volkomen concurrentie: veel aanbieders, een identiek product en veel vragers. De prijs is volkomen doorzichtig. Een marktvorm waar je niet in wilt zitten.

Door de transpa­rantie-­tool wordt het verdienmodel 15 procent minder.

De ooit geweldige – want ondoorzichtige – occasionmarkt is voor 50 procent om zeep geholpen door internet. Maar geld verdienen lukt nog net. Als Autoscout24 zijn transparantietool online houdt, wordt het verdienmodel nog een procent of 15 minder interessant. Ik worstel met de businesscase. Het idee ontkent dat elke occasion verschillend is. Jouw topdeal is de mijne niet. Ik maak zelf wel uit wat ik te duur vind. Maar als de klant wat minder bomen in het bos wil zien op zoek naar een leuk wagentje, zijn filters wel erg handig. Maar ze zijn niet objectief. Dat zijn wél de filters van CoolBlue, Mediamarkt en Bol.com. Als ik een nieuwe LG Oled wil kopen zijn al die Oleds bij hun hetzelfde. Ik vergelijk met een Samsung en kan zo mijn verlanglijstje thuis klaarzetten. Prijstransparant. Product identiek. Dank u CoolBlue, voor het inzicht en de tool. Ik heb vervolgens geen zin om het ding zelf op te hangen, dus voor dezelfde prijs haal ik hem op bij de winkel op de hoek en betaal vijf tientjes voor het ophangen, aansluiten en uitleggen.

Dát is nog eens nuttige transparantie!

Hans Adriani, Dealer bd. hans@dsolution.eu

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.