Wereld van de Jong | Wir leben verluste

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Adam Opel AG heeft in het nieuwe ­millennium cumulatief € 17 miljard verlies gedraaid. En de ­prognose voor de komende jaren is allerminst florissant. Mary Barra, ceo van moedermaatschappij GM, kon het aanhoudende verlies van Opel niet langer verkopen aan de Amerikaanse aandeelhouders. En toen klopte Carlos Tavares van PSA aan. Opel was juist weer op weg naar winst, maar kreeg te kampen met flinke tegen­vallers, zoals het instorten van de Russische markt en de vrije val van het Britse pond. Het management in Detroit verbood Opel ook nog eens om auto’s buiten Europa te ex­porteren. Daardoor werd meer dan 50 procent van het verkoopvolume in maar drie landen – Duitsland, Italië en Engeland – gerealiseerd.

GM heeft op het verkeerde paard gewed door in Europa te stoppen met Chevrolet/­Daewoo.

Sinds 2009 heeft Opel driemaal de titel Auto van het Jaar veroverd. Insignia, Ampera en Astra bewezen dat er voldoende know-how in Rüsselsheim zit. Met drie primeurs – Insignia Grand Sport, Sport Tourer en Crossland X – zou de Opel presentatie in Genève een feest worden. Temeer daar het verlies in 2016 tot €200 miljoen was terug geknuppeld. Maar het werd voor alle Opel-employees een teleurstelling: aan de vooravond van de Salon bevestigde GM de deal met PSA. 

In 2013 heeft GM op het verkeerde paard gewed door in Europa te stoppen met Chevrolet/Daewoo, de dealerorganisatie op te doeken en door te gaan met Opel. En nu is GM door het afstoten van Opel geen wereldspeler meer, tenzij het ­Chevrolet in Europa herintroduceert. Maar welke ondernemer – en welke autokoper – heeft nog ­vertrouwen in dit GM? Over­capaciteit, te veel medewerkers en meerdere ontwikkelingscentra: dat wordt nog een dingetje voor PSA. Wie bij Opel werkt moet maar eens met KLM-per­soneel gaan praten, over hoe Franse multinationals personele problemen oplossen. Hopelijk zijn de zakken van Tavares diep genoeg om alle af­vloeiingen te bekostigen. Anders wordt het snel Nous vivons des pertes.

Wereld van de Jong | Wir leben verluste | Automotive Online

Wereld van de Jong | Wir leben verluste

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Adam Opel AG heeft in het nieuwe ­millennium cumulatief € 17 miljard verlies gedraaid. En de ­prognose voor de komende jaren is allerminst florissant. Mary Barra, ceo van moedermaatschappij GM, kon het aanhoudende verlies van Opel niet langer verkopen aan de Amerikaanse aandeelhouders. En toen klopte Carlos Tavares van PSA aan. Opel was juist weer op weg naar winst, maar kreeg te kampen met flinke tegen­vallers, zoals het instorten van de Russische markt en de vrije val van het Britse pond. Het management in Detroit verbood Opel ook nog eens om auto’s buiten Europa te ex­porteren. Daardoor werd meer dan 50 procent van het verkoopvolume in maar drie landen – Duitsland, Italië en Engeland – gerealiseerd.

GM heeft op het verkeerde paard gewed door in Europa te stoppen met Chevrolet/­Daewoo.

Sinds 2009 heeft Opel driemaal de titel Auto van het Jaar veroverd. Insignia, Ampera en Astra bewezen dat er voldoende know-how in Rüsselsheim zit. Met drie primeurs – Insignia Grand Sport, Sport Tourer en Crossland X – zou de Opel presentatie in Genève een feest worden. Temeer daar het verlies in 2016 tot €200 miljoen was terug geknuppeld. Maar het werd voor alle Opel-employees een teleurstelling: aan de vooravond van de Salon bevestigde GM de deal met PSA. 

In 2013 heeft GM op het verkeerde paard gewed door in Europa te stoppen met Chevrolet/Daewoo, de dealerorganisatie op te doeken en door te gaan met Opel. En nu is GM door het afstoten van Opel geen wereldspeler meer, tenzij het ­Chevrolet in Europa herintroduceert. Maar welke ondernemer – en welke autokoper – heeft nog ­vertrouwen in dit GM? Over­capaciteit, te veel medewerkers en meerdere ontwikkelingscentra: dat wordt nog een dingetje voor PSA. Wie bij Opel werkt moet maar eens met KLM-per­soneel gaan praten, over hoe Franse multinationals personele problemen oplossen. Hopelijk zijn de zakken van Tavares diep genoeg om alle af­vloeiingen te bekostigen. Anders wordt het snel Nous vivons des pertes.