Column Adriani | RABO

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

In het rijtje handelsbanken heb ik ooit geloofd in het coöperatieve model van deze bank. Lekker dicht bij de klanten. Lokale beslissers en gevoel voor handel. Daarnaast zie ik ook steeds reclames op de televisie die mij vertellen dat het de RABO moet zijn die mij wereldwijd verder helpt. “Dat is het idee” zeggen ze steeds. Nou heb ik momenteel inderdaad een wereldwijd opererend IT bedrijf. Stelt temidden van de Accentures en Microsofts van deze wereld weliswaar helemaal niets voor, maar het is wel wereldwijd. Je mag volgens mij tussen Delhi en Brazilië wel wereldwijd noemen.

`Wij accepteren niet dat u drieduizend euro in het rood gaat en wij zullen de betalingen blokkeren.`

Ik heb een grote deal gesloten met een Amerikaans bedrijf en wij maken de Internet software. Maar ik moet een deel eerst maken en intussen gaan zij betalen. Vorige week zag ik aankomen dat er op de rekening waar een paar ton per jaar overheen gaat, gedurende een week een tekort zou ontstaan van  drieduizend euro. En er zit geen krediet faciliteit op die rekening. Ik belde pro actief met de bank en kreeg een vriendelijke jongen aan de telefoon. “Wat attent dat u ons hierover even belt! Ik ga even ruggenspraak houden en bel u terug.” Ik ging ervanuit dat het geregeld was. ’s Middags belde hij terug. “Wij accepteren niet dat u drieduizend euro in het rood gaat en wij zullen de betalingen blokkeren.” Ik was met stomheid geslagen. Dacht terug aan mijn dealertijd. Verkocht soms ineens veel nieuwe auto’s. Mooi natuurlijk, maar als je ze moest afleveren legde het een fors beslag op je liquiditeit. Je krijgt tenslotte een berg inruilers binnen die meer kosten dan de marge op de nieuwe. Dan belde ik Piet de Kievit, plaatselijke AMRO-directeur en legde het uit. Piet geloofde in mij. Ik bracht elke maand mijn cijfers en maakte winst. En ik kreeg er even een paar ton bij… En nu vertelt zo’n sukkel van een RABO-medewerker mij dat voor drieduizend euro de betalingen geblokkeerd worden.

`Befehl ist Befehl!`

”Bruinhemden!!” Riep mijn oom Harry toen hij het hoorde. Mijn oom Harry is nog uit de oorlogstijd en trekt graag vergelijkingen. “Toen waren er ook mannetjes die deden wat in het protocol stond. Befehl ist Befehl!!!”. “Ja maar”, bracht ik er tegenin, “de banken moeten toch werken aan een gezonde balans?”. Oom Harry begon te schelden en te tieren: “Heb je gvd de krant vandaag niet gelezen? Rabobank betaalt de top van vermogensbeheerder ROBECO 33 miljoen euro aan bonussen wegens de overname van het bedrijf door een Japanse investeringsmaatschappij! En dat op dezelfde dag dat ze jou niet toestaan om een beetje in het rood te staan! Bruinhemden met kaplaarzen!!”. Ik ben in het algemeen naïef positief, maar was het nu hartgrondig met hem eens.
De bankjongen droeg overigens, zonder het zich te realiseren, zelf de oplossing aan: “Automatische incasso’s worden wel uitgevoerd, zelfs al staat er niets meer op de rekening.” Ik heb zelf toen pro actief de rekening leeg gehaald zodat ik mijn crediteuren kon betalen. Door de automatische incasso’s schoot de rekening inderdaad door in het rood, maar voordat dat een probleem gaf kon ik alles weer aanvullen.

`Schud me wakker, knijp me in m’n arm, schop tegen m’n schenen.`

Wat moet u als lezer hiermee?

Buiten een feest van herkenning? Nou, het volgende. In 2011 flinke winst gemaakt, dus forse afdracht VPB. In 2012 compagnon uitgekocht en even minder leuk in de rode cijfers. Aanslag VPB 2011 flink dokken. Aanslag binnen 4 weken te betalen. Aangifte 2012 nog te verwerken, aardige teruggaaf te verrekenen. En fors te investeren in software.
Gebeld met Dhr. B.J. te L. van de Belastingdienst en uitgelegd. “Geen probleem meneer A. Ik zal u alvast uitstel verlenen voor het bedrag van 2012, zodat u dat kunt verrekenen met de aangifte 2011.” Schud me wakker, knijp me in m’n arm, schop tegen m’n schenen! Is dit de belastingdienst? Hadden we daar vroeger niet de handelsbanken voor? Vandaag timmer ik mijn kritiek op de deuren van deze handelsbanken. En maak ondertussen reclame maken voor de belastingdienst.. Bel mij voor de contactgegevens van Dhr.B.J. te L, maar wacht nog even tot ik zijn beschikking over 2012 binnen heb. Daarna met liefde….

Hans Adriani Dealer b.d. – hans@dsolution.eu 

Deze column verscheen eerder in Automotive nummer 8

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | RABO | Automotive Online

Column Adriani | RABO

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

In het rijtje handelsbanken heb ik ooit geloofd in het coöperatieve model van deze bank. Lekker dicht bij de klanten. Lokale beslissers en gevoel voor handel. Daarnaast zie ik ook steeds reclames op de televisie die mij vertellen dat het de RABO moet zijn die mij wereldwijd verder helpt. “Dat is het idee” zeggen ze steeds. Nou heb ik momenteel inderdaad een wereldwijd opererend IT bedrijf. Stelt temidden van de Accentures en Microsofts van deze wereld weliswaar helemaal niets voor, maar het is wel wereldwijd. Je mag volgens mij tussen Delhi en Brazilië wel wereldwijd noemen.

`Wij accepteren niet dat u drieduizend euro in het rood gaat en wij zullen de betalingen blokkeren.`

Ik heb een grote deal gesloten met een Amerikaans bedrijf en wij maken de Internet software. Maar ik moet een deel eerst maken en intussen gaan zij betalen. Vorige week zag ik aankomen dat er op de rekening waar een paar ton per jaar overheen gaat, gedurende een week een tekort zou ontstaan van  drieduizend euro. En er zit geen krediet faciliteit op die rekening. Ik belde pro actief met de bank en kreeg een vriendelijke jongen aan de telefoon. “Wat attent dat u ons hierover even belt! Ik ga even ruggenspraak houden en bel u terug.” Ik ging ervanuit dat het geregeld was. ’s Middags belde hij terug. “Wij accepteren niet dat u drieduizend euro in het rood gaat en wij zullen de betalingen blokkeren.” Ik was met stomheid geslagen. Dacht terug aan mijn dealertijd. Verkocht soms ineens veel nieuwe auto’s. Mooi natuurlijk, maar als je ze moest afleveren legde het een fors beslag op je liquiditeit. Je krijgt tenslotte een berg inruilers binnen die meer kosten dan de marge op de nieuwe. Dan belde ik Piet de Kievit, plaatselijke AMRO-directeur en legde het uit. Piet geloofde in mij. Ik bracht elke maand mijn cijfers en maakte winst. En ik kreeg er even een paar ton bij… En nu vertelt zo’n sukkel van een RABO-medewerker mij dat voor drieduizend euro de betalingen geblokkeerd worden.

`Befehl ist Befehl!`

”Bruinhemden!!” Riep mijn oom Harry toen hij het hoorde. Mijn oom Harry is nog uit de oorlogstijd en trekt graag vergelijkingen. “Toen waren er ook mannetjes die deden wat in het protocol stond. Befehl ist Befehl!!!”. “Ja maar”, bracht ik er tegenin, “de banken moeten toch werken aan een gezonde balans?”. Oom Harry begon te schelden en te tieren: “Heb je gvd de krant vandaag niet gelezen? Rabobank betaalt de top van vermogensbeheerder ROBECO 33 miljoen euro aan bonussen wegens de overname van het bedrijf door een Japanse investeringsmaatschappij! En dat op dezelfde dag dat ze jou niet toestaan om een beetje in het rood te staan! Bruinhemden met kaplaarzen!!”. Ik ben in het algemeen naïef positief, maar was het nu hartgrondig met hem eens.
De bankjongen droeg overigens, zonder het zich te realiseren, zelf de oplossing aan: “Automatische incasso’s worden wel uitgevoerd, zelfs al staat er niets meer op de rekening.” Ik heb zelf toen pro actief de rekening leeg gehaald zodat ik mijn crediteuren kon betalen. Door de automatische incasso’s schoot de rekening inderdaad door in het rood, maar voordat dat een probleem gaf kon ik alles weer aanvullen.

`Schud me wakker, knijp me in m’n arm, schop tegen m’n schenen.`

Wat moet u als lezer hiermee?

Buiten een feest van herkenning? Nou, het volgende. In 2011 flinke winst gemaakt, dus forse afdracht VPB. In 2012 compagnon uitgekocht en even minder leuk in de rode cijfers. Aanslag VPB 2011 flink dokken. Aanslag binnen 4 weken te betalen. Aangifte 2012 nog te verwerken, aardige teruggaaf te verrekenen. En fors te investeren in software.
Gebeld met Dhr. B.J. te L. van de Belastingdienst en uitgelegd. “Geen probleem meneer A. Ik zal u alvast uitstel verlenen voor het bedrag van 2012, zodat u dat kunt verrekenen met de aangifte 2011.” Schud me wakker, knijp me in m’n arm, schop tegen m’n schenen! Is dit de belastingdienst? Hadden we daar vroeger niet de handelsbanken voor? Vandaag timmer ik mijn kritiek op de deuren van deze handelsbanken. En maak ondertussen reclame maken voor de belastingdienst.. Bel mij voor de contactgegevens van Dhr.B.J. te L, maar wacht nog even tot ik zijn beschikking over 2012 binnen heb. Daarna met liefde….

Hans Adriani Dealer b.d. – hans@dsolution.eu 

Deze column verscheen eerder in Automotive nummer 8

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.