DCDW Podcast 323: Andrew Shields van INDICATA

DCDW • In deze DCDW podcast praten we met Andrew Shields. Andrew is de de Global Business Unit Director van Indicata en verantwoordelijk voor de verkoopactiviteiten in de dertien landen waarin ze actief zijn. Indicata breidt snel uit doordat er steeds vaker de noodzaak is, of wordt gezien, om de omloopsnelheid van de voorraad auto’s zo hoog mogelijk te houden. Met verzamelde data bepaalt Indicata onder andere een gemiddelde verkoopprijs van een bepaalde occasion maar bepaalt ook of de auto door de verkopende partij een aantrekkelijke auto is en snel weer zal verkopen voor de juiste prijs.
William Widjaja William Widjaja
Bron: DCDW

Indicata hoe werkt dat eigenlijk

“Ik ben Andy Shields en ben de Global Business Unit Director van Indicata en verantwoordelijk voor de verkoopactiviteiten in de dertien landen waarin we actief zijn op dit moment.” Vooral de Europese landen, maar we gaan ook naar Turkije, Brazilië en Scandinavië. Indicata verzamelt, verwerkt en analyseert 24 uur per dag realtime informatie van occasionportals, OEM-websites en dealerwebsites. Met deze data bepaalt Indicata onder andere een gemiddelde verkoopprijs van een bepaalde occasion maar bepaalt hiermee ook of de aan te kopen auto door de verkopende partij een aantrekkelijke auto is en snel weer zal verkopen en voor de juiste prijs. Indicata geeft dus advies in de vorm van data. De dealer kan dus op basis van deze data een beslissing nemen of de auto de juiste is, voor de juiste prijs. “

Voorraad beheer

Hoe lang moet een auto op voorraad staan bij een dealer? Er bestaan natuurlijk verschillende groepen auto’s, maar de maximale tijd dat een auto op voorraad zou moeten staan, is zo’n 90 dagen. Hoe korter, hoe beter natuurlijk en met prijsbeheer kun een hoop worden gedaan. Als een courante auto binnen 30 dagen wordt verkocht tegen 108 % van de marktwaarde, dan is dat fantastisch, maar naarmate de tijd verstrijkt en de auto langer op voorraad staat, zal moeten worden afgeprijsd naar 102, 100 of zelfs tot wel 90%, afhankelijk van het aantal dagen dat de auto er over doet om verkocht te worden. Prijs is echter niet altijd het belangrijkste voor de omzetsnelheid. Is de verkoopmanager capabel en evalueert hij de voorraad en de leads elke dag met de verkopers? Is de internetpresentatie wel de juiste? Is de marketing op de juiste doelgroep gericht? Alles bij elkaar genomen, bepaalt de omloopsnelheid en de winstmarge. Prijs is slechts een onderdeel van de mix.

Val van de EV’s

EV’s zijn momenteel 20% van de nieuw verkochte auto’s en 10 % van de gebruikte automarkt. Over de periode van een jaar, sinds oktober 2022, zijn de prijzen van elektrische auto’s met 20% gedaald en de voorraden met drie à vier keer toegenomen. In het Verenigd Koninkrijk zelfs met 40%. De vraag blijft achter bij het aanbod, wat door de enorme pieken van een paar jaar geleden goed te verklaren is. En de markt zal ook op korte termijn weer worden beïnvloed, onder meer door de onzekerheden ingegeven door het beleid van de overheid. Eerder verkocht Mitsubishi drie keer zoveel Outlanders als normaal door de aantrekkelijke belastingregels in Nederland, in 2019 was Tesla aan de beurt met de Model 3. Waar normaal gezien jaarlijks drie à vierduizend Model 3’s worden verkocht, verkocht Tesla er bijna 30.000 in drie maanden in Nederland. En die gaan allemaal tegelijk weer op de markt komen, na vier jaar in de lease te zijn geweest.

Indicata is makkelijk te bereiken via indicata.com of indicata.nl. Ook mijn eigen e-mailadressen staan erop en ik hou ervan om met klanten te praten, dus het is geen enkel probleem om contact met mij te zoeken.

Luister de volledige podcast hier: https://www.dcdw.nl/podcast/podcast-323-andrew-shields-van-indicata/

DCDW Podcast 323: Andrew Shields van INDICATA | Automotive Online

DCDW Podcast 323: Andrew Shields van INDICATA

DCDW • In deze DCDW podcast praten we met Andrew Shields. Andrew is de de Global Business Unit Director van Indicata en verantwoordelijk voor de verkoopactiviteiten in de dertien landen waarin ze actief zijn. Indicata breidt snel uit doordat er steeds vaker de noodzaak is, of wordt gezien, om de omloopsnelheid van de voorraad auto’s zo hoog mogelijk te houden. Met verzamelde data bepaalt Indicata onder andere een gemiddelde verkoopprijs van een bepaalde occasion maar bepaalt ook of de auto door de verkopende partij een aantrekkelijke auto is en snel weer zal verkopen voor de juiste prijs.
William Widjaja William Widjaja
Bron: DCDW

Indicata hoe werkt dat eigenlijk

“Ik ben Andy Shields en ben de Global Business Unit Director van Indicata en verantwoordelijk voor de verkoopactiviteiten in de dertien landen waarin we actief zijn op dit moment.” Vooral de Europese landen, maar we gaan ook naar Turkije, Brazilië en Scandinavië. Indicata verzamelt, verwerkt en analyseert 24 uur per dag realtime informatie van occasionportals, OEM-websites en dealerwebsites. Met deze data bepaalt Indicata onder andere een gemiddelde verkoopprijs van een bepaalde occasion maar bepaalt hiermee ook of de aan te kopen auto door de verkopende partij een aantrekkelijke auto is en snel weer zal verkopen en voor de juiste prijs. Indicata geeft dus advies in de vorm van data. De dealer kan dus op basis van deze data een beslissing nemen of de auto de juiste is, voor de juiste prijs. “

Voorraad beheer

Hoe lang moet een auto op voorraad staan bij een dealer? Er bestaan natuurlijk verschillende groepen auto’s, maar de maximale tijd dat een auto op voorraad zou moeten staan, is zo’n 90 dagen. Hoe korter, hoe beter natuurlijk en met prijsbeheer kun een hoop worden gedaan. Als een courante auto binnen 30 dagen wordt verkocht tegen 108 % van de marktwaarde, dan is dat fantastisch, maar naarmate de tijd verstrijkt en de auto langer op voorraad staat, zal moeten worden afgeprijsd naar 102, 100 of zelfs tot wel 90%, afhankelijk van het aantal dagen dat de auto er over doet om verkocht te worden. Prijs is echter niet altijd het belangrijkste voor de omzetsnelheid. Is de verkoopmanager capabel en evalueert hij de voorraad en de leads elke dag met de verkopers? Is de internetpresentatie wel de juiste? Is de marketing op de juiste doelgroep gericht? Alles bij elkaar genomen, bepaalt de omloopsnelheid en de winstmarge. Prijs is slechts een onderdeel van de mix.

Val van de EV’s

EV’s zijn momenteel 20% van de nieuw verkochte auto’s en 10 % van de gebruikte automarkt. Over de periode van een jaar, sinds oktober 2022, zijn de prijzen van elektrische auto’s met 20% gedaald en de voorraden met drie à vier keer toegenomen. In het Verenigd Koninkrijk zelfs met 40%. De vraag blijft achter bij het aanbod, wat door de enorme pieken van een paar jaar geleden goed te verklaren is. En de markt zal ook op korte termijn weer worden beïnvloed, onder meer door de onzekerheden ingegeven door het beleid van de overheid. Eerder verkocht Mitsubishi drie keer zoveel Outlanders als normaal door de aantrekkelijke belastingregels in Nederland, in 2019 was Tesla aan de beurt met de Model 3. Waar normaal gezien jaarlijks drie à vierduizend Model 3’s worden verkocht, verkocht Tesla er bijna 30.000 in drie maanden in Nederland. En die gaan allemaal tegelijk weer op de markt komen, na vier jaar in de lease te zijn geweest.

Indicata is makkelijk te bereiken via indicata.com of indicata.nl. Ook mijn eigen e-mailadressen staan erop en ik hou ervan om met klanten te praten, dus het is geen enkel probleem om contact met mij te zoeken.

Luister de volledige podcast hier: https://www.dcdw.nl/podcast/podcast-323-andrew-shields-van-indicata/