17% van de markt – Kun je deze kopers missen of niet?
Elke maand selecteert onderzoeksbureau Human8 een steeds wisselende groep van 700 Nederlanders in de leeftijdsgroep 18 tot 65 jaar. Die mensen krijgen vragen over de manier waarop zij auto’s kopen. “Steevast blijkt dat de naamsbekendheid van Marktplaats ongekend groot is”, vertelt Melvin Ester, Head of Automotive Sales NL bij Marktplaats. “Bij de open vraagstelling, waarbij dus nog geen namen van sites genoemd worden, denkt 64% van de mensen direct aan Marktplaats als ze online naar een auto gaan zoeken. Dit is bijna 4x meer dan de nummer 2 in de markt. Bij de geholpen vraagstelling is dat zelfs 90%: vrijwel iedereen weet dat je op Marktplaats auto’s kunt kopen of verkopen.”
Vraag naar dealeraanbod
Melvin Ester: “We zijn zo’n twee jaar geleden begonnen met campagnes om de consument er bewust van te maken dat je op Marktplaats heel veel jonge occasions vindt van betrouwbare bedrijven. We zien nu dat het aandeel mensen dat specifiek voor auto’s in het duurdere segment naar Marktplaats komt gestaag groeit. We zien ook dat ruim 47% van de ondervraagden specifiek naar Marktplaats komt om aanbod van dealers te zien. Dat aantal groeit nog steeds snel: in januari van dit jaar ging het nog maar om 40% van de mensen. Dat maakt dat steeds meer bedrijven uit de Dealer Top 100 voor Marktplaats kiezen om hun aanbod te plaatsen.”
Al met al is het automotive gedeelte van Marktplaats is flink aan het groeien, constateert Melvin Ester tevreden. “We werken er als organisatie ontzettend hard aan om dealers, ook die met meer premium aanbod, succesvol te maken op ons platform.”
Exclusieve doelgroep
Het meest opvallende uit het onderzoek is wel dat 17% van de ondervraagden alleen Marktplaats gebruikt in de zoektocht naar een andere auto. “Dat betekent dat dealers op Marktplaats een exclusieve doelgroep kunnen vinden, van mensen die alleen Marktplaats gebruiken. Je ziet momenteel dat het aantal stadagen van occasions oploopt. Kun je je dan veroorloven om 17% van de markt te laten liggen?”