DCDW 232: Joël van den Doel van Vibber: autobranche alleen innovatief op technologisch gebied

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:

Op dit moment ben ik mede-eigenaar van Vibber. Dat is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau waarbij we proberen om onder andere de autobranche beter te maken. Dat doen we op allerlei manieren. Dat kan op procesgebied zijn maar ook op het gebied van cultuur. Voordat ik bij Vibber betrokken raakte, ben ik ook nog automonteur geweest. Dat was best een mooie tijd, alleen in de werkplaats vond ik het qua sfeer verschrikkelijk. Daardoor heb ik een overstap gemaakt naar een tweede en derde bedrijf maar de sfeer werd er niet beter op. Als ik heel eerlijk ben, was het overal gewoon een grafsfeer. Ik dacht echt: “op deze manier kan ik niet oud worden, als mensen zo met elkaar omgaan.” Toen ben ik verder gaan studeren en in de consultancy terechtgekomen.

Carrière en huidige markt

Na het volgen van verschillende opleidingen/cursussen ben ik bij W&D consultants aan de slag gegaan. Hierbij hielp ik autobedrijven kritisch na te denken over hun eigen processen. Daarbij was ik iets meer aftersales dan op de sales gericht. Nu werk ik bij Vibber en ben ik nog steeds veel actief in de automotive sector. Bepaalde dingen vallen mij hier op. Ik zeg dan ook altijd: “heel veel mensen vinden de automotive erg innovatief maar dat is vooral op technologisch gebied, als we kijken naar de organisatievormen is alles nog mega traditioneel.” Dat past dan ook totaal niet bij onze gedachte die we bij Vibber hebben. Die houdbaarheidsdatum is echt verstreken.

Organisatiestructuur autobedrijf

Het belangrijkste in een autobedrijf is dat je de mensen en niet de producten centraal zet. Of dat nou een verkoper, iemand uit het magazijn of de schoonmaker is, dat maakt niet uit. Je moet kijken naar wat je wil zijn als bedrijf. Niet naar je product maar puur naar wat voor dna je als mens wil hebben waarmee je samen het team gaat vormen. Die mensen vormen het bedrijf aan gaan samen beslissingen maken. De directie is alleen maar faciliterend aan de zijkant. Zo zorg je ervoor dat je heel veel mensen in hun kracht gaat zetten, dat er veel meer talenten boven komen en mensen harder gaan werken (terwijl dat niet zo voelt door de intrinsieke motivatie). Dan zul je zien dat mensen ineens veel meer kunnen dan ze nu doen. Wij zien dat overal terugkomen ook bij verschillende pilots die wij al hebben gedaan.

https://www.dcdw.nl/podcast/joel-van-den-doel-van-vibber/

DCDW 232: Joël van den Doel van Vibber: autobranche alleen innovatief op technologisch gebied | Automotive Online

DCDW 232: Joël van den Doel van Vibber: autobranche alleen innovatief op technologisch gebied

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:

Op dit moment ben ik mede-eigenaar van Vibber. Dat is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau waarbij we proberen om onder andere de autobranche beter te maken. Dat doen we op allerlei manieren. Dat kan op procesgebied zijn maar ook op het gebied van cultuur. Voordat ik bij Vibber betrokken raakte, ben ik ook nog automonteur geweest. Dat was best een mooie tijd, alleen in de werkplaats vond ik het qua sfeer verschrikkelijk. Daardoor heb ik een overstap gemaakt naar een tweede en derde bedrijf maar de sfeer werd er niet beter op. Als ik heel eerlijk ben, was het overal gewoon een grafsfeer. Ik dacht echt: “op deze manier kan ik niet oud worden, als mensen zo met elkaar omgaan.” Toen ben ik verder gaan studeren en in de consultancy terechtgekomen.

Carrière en huidige markt

Na het volgen van verschillende opleidingen/cursussen ben ik bij W&D consultants aan de slag gegaan. Hierbij hielp ik autobedrijven kritisch na te denken over hun eigen processen. Daarbij was ik iets meer aftersales dan op de sales gericht. Nu werk ik bij Vibber en ben ik nog steeds veel actief in de automotive sector. Bepaalde dingen vallen mij hier op. Ik zeg dan ook altijd: “heel veel mensen vinden de automotive erg innovatief maar dat is vooral op technologisch gebied, als we kijken naar de organisatievormen is alles nog mega traditioneel.” Dat past dan ook totaal niet bij onze gedachte die we bij Vibber hebben. Die houdbaarheidsdatum is echt verstreken.

Organisatiestructuur autobedrijf

Het belangrijkste in een autobedrijf is dat je de mensen en niet de producten centraal zet. Of dat nou een verkoper, iemand uit het magazijn of de schoonmaker is, dat maakt niet uit. Je moet kijken naar wat je wil zijn als bedrijf. Niet naar je product maar puur naar wat voor dna je als mens wil hebben waarmee je samen het team gaat vormen. Die mensen vormen het bedrijf aan gaan samen beslissingen maken. De directie is alleen maar faciliterend aan de zijkant. Zo zorg je ervoor dat je heel veel mensen in hun kracht gaat zetten, dat er veel meer talenten boven komen en mensen harder gaan werken (terwijl dat niet zo voelt door de intrinsieke motivatie). Dan zul je zien dat mensen ineens veel meer kunnen dan ze nu doen. Wij zien dat overal terugkomen ook bij verschillende pilots die wij al hebben gedaan.

https://www.dcdw.nl/podcast/joel-van-den-doel-van-vibber/