Redactieblog | Uw model is failliet, maar geen paniek
`Als hoofdredacteur kom ik (helaas) nog maar weinig aan schrijven toe. Zo af en toe krijg ik de kans weer eens, meestal blijft mijn redactionele bijdrage beperkt tot het redigeren van berichten van andere redacteuren zodat ze passen binnen het Automotive-stramien. Dan bouw ik koppen als ‘Vier scenario’s volgens Bovag’ om tot ‘Onderzoek Bovag-RAI: huidig businessmodel dealers failliet’. U begrijpt al: het gaat hier om de scenario’s die Bovag en RAI lieten opstellen door onderzoekbureau Jester.
`Sommigen vinden dat we de bedrijven in een kwaad daglicht zetten.`
Sommigen vinden dat we met dit soort koppen mensen of bedrijven in een kwaad daglicht zetten. Dat is nooit de bedoeling, wel proberen we te prikkelen en mensen aan het denken te zetten – en daar is een scherpe toonzetting van een onafhankelijke redactie voor nodig.
Automanagers die hun (vak)media een beetje in de gaten houden, zullen ook niet geschrokken zijn van de studie zelf en/of onze berichtgeving erover. Nieuwe toetreders (in het onderzoek de ketenkapers genoemd, mooie vondst!) die tussen klant en autobedrijf in gaan staan, de invloed van telematica, de sturing door opdrachtgevers, de veranderende voorkeuren van de consument: het is allemaal bekend. Ook de genoemde scenario’s zijn redelijk voordehand liggend.
`Ook het huidig uitgeversmodel houdt niet tot het einde der tijden stand.`
Is het rapport daarmee overbodig? Geenszins. Het is goed om soms onder ogen te krijgen hoe de wereld verandert en welke posities er in die nieuwe wereld te kiezen zijn. Dat zal ook het doel van de brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging zijn geweest. Daarom is het wel opvallend dat de rol van de importeurs/fabrikanten onderbelicht is, evenals de invloed op de markt van het aantal faillissementen en daarmee krimpende servicenetwerk. Dat maakt dat de soep niet zo heet zal worden gegeten als dat hij wordt opgediend.
Autobedrijven die nu nog niet bezig zijn met de invloed van de nieuwe concurrentiekrachten op hun businessmodel, zijn eigenlijk al te laat. Elke dealer weet dat je niet tot het eind der tijden met de aftersales de nieuwverkoop kunt subsidiëren. Vanzelfsprekend is er dus een nieuw model nodig. Daar hoeven we niet panisch over te doen. Ook het huidige uitgeversmodel van uw vaktitel Automotive houdt niet eeuwig stand. Het traditionele uitgeefmodel is nog voornamelijk geënt op magazines en – in steeds grotere mate – op evenementen, maar (mobiel) internet zal in de komende jaren een grotere rol krijgen in de informatievoorziening aan abonnees. Zie de lancering vandaag van Blendle, een portal waarop gebruikers artikelen uit landelijke kranten en tijdschriften kunnen kopen.
`Een soort Spotify voor journalistieke producties dus.`
Lezers hoeven niet langer in één keer magazine of krant in zijn geheel aan te schaffen. Een soort Spotify voor journalistieke producties dus. Heel veel grote uitgeverijen experimenteren met betaalde content. Ook bij ons ziet u dikwijls ‘slotjes’ bij berichten die exclusief voor abonnees zijn. In de toekomst zal deze vorm van betaalde content toenemen. Daar werken wij nu al naartoe. Omdat wij vinden dat ons werk waarde heeft.
Ook wij willen ons niet laten overdonderden door een scenariostudio van – in ons geval – de branchevereniging voor journalistiek. Waarbij moet worden aangetekend dat `onze` branchevereniging een stuk minder actief is dan die van u, importeurs en retailers in de mobiliteitsbranche. Tel dus uw zegeningen, met deze scenariostudie.`