Redactieblog | Sigaar uit eigen doos

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Het is niet waar, stop de persen! Het wagenpark van jonge auto’s krimpt, garageformules bestormen de leasemarkt en de marges in de autobranche worden kleiner. Het is mei en de banken en consultants zijn uit hun winterslaap ontwaakt. Sectorprognoses en brancherapporten van banken en consultancykantoren `leren` ons wat er speelt in de markt, met als doel hun klanten te informeren en – bovenal – om voor zichzelf leads te genereren.

Een duidelijke sigaar uit eigen doos. Want de bron van deze rapporten, dat zijn in de meeste gevallen de vakmedia. Eigenlijk vragen deze partijen dus aan ons of wij ons eigen nieuws willen herkauwen, maar dan met hun naam als bron – en dat doen we liever niet.

Als journalisten bekijken wij deze rapporten natuurlijk om te zien of er voor u, onze lezer, iets in staat dat u nog niet weet of zou kunnen weten. U wilt natuurlijk weten hoe uw financiers, de banken, over uw rentabiliteit en die van de branche denken. Wij ook: wij zijn dol op het melden van cijfers en markttrends. Maar dan wel grondig onderbouwd met hoor en wederhoor en cijfers van relevante experts. Een goede onderbouwing is immers het halve werk. En juist in de rapportages van partijen die over veel marktinformatie beschikken – de financiers – ontbreekt het aan cijfers ter onderbouwing van het betoog.

`… Die moet ik even voor je opzoeken.`

Een voorbeeld: gisteren stuurde een bank zonder aandeelhouders – we noemen geen namen – een persbericht met bijbehorend sectorrapport, waarin stond te lezen: dealers staan ook dit jaar onder druk, er is een trend van bezit naar gebruik en de marges worden kleiner. Vol goede moed bellen we met een sectorspecialist voor de ontbrekende nuance.

Ik: “Meneer, op welke data hebben jullie deze trends gebaseerd?”
Meneer: “We hebben eigenlijk geen concrete getallen, maar we baseren ons op de media en gesprekken met klanten.”
Ik: “En die volumedaling van 2% in de verkopen en de omzetdaling van 10% in 2014 bij merkdealers, op basis van welke cijfers is die prognose gedaan?”
Meneer: “Dat is een inschatting om aan te geven dat we een lichte daling in de markt verwachten. We baseren ons op gesprekken met klanten.” 
Ik: “Mag ik dan een overzicht van jullie cijfers over het wagenpark van jonge auto’s ontvangen? Dat is immers in 7 jaar tijd met 12% gekrompen schrijven jullie.”
Meneer: “Dat moet ik even voor je opzoeken.” 

Ik wacht nog op die laatste cijfers, vandaar dat u nog geen doorwrochte sectorprognose van deze bank heeft gelezen op Automotive-online. Maar ik vroeg me wel af: ligt het aan mij? Vraag ik – of  wij – te veel?

`U begrijpt, een concreet antwoord kwam er niet.`

Maar gelukkig, vanmorgen hoorde ik een journalist van een zakenzender in gesprek met een bankmeneer over een soortgelijk rapport: voor de schadeherstelbranche. De presentator deed zijn best wat te maken van zijn nieuwsitem: “Dus er wordt steeds minder schade gereden en er worden minder schades gerepareerd. Wat moeten schadeherstelbedrijven doen om te overleven?” Bankmeneer: “Het wordt inderdaad moeilijk voor deze bedrijven om te overleven. De wegen worden steeds beter en auto’s worden veiliger, ook omdat ze meer elektronische hulpmiddelen hebben waardoor er minder aanrijdingen gebeuren. En dan nog iets…” U begrijpt: een concreet antwoord kwam er niet. Toch jammer, voor een sectoranalist.

Abonnees van Automotive kunnen de belangrijkste marktinformatie gelukkig gewoon vinden in de analyses op de site (zoals in de rubriek feiten&cijfers) en in ons maandelijkse magazine. Mét duiding. Kost aanzienlijk minder dan een financiering. Dan kunt u die sigaar uit eigen doos gewoon straks tijdens de vrijmibo oproken.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.