Wij openen de deur naar de leasemarkt

JAMES Autoservice verandert met de markt mee

Redactie Redactie
• Laatste update:

JAMES Autoservice is een werkplaatsformule die al vanaf 2003 bestaat en zich volop ontwikkelt. De veranderende markt is een grote uitdaging, vertelt Denis van Altena, directeur van de BV. “We zien de ontwikkeling van eigen autobezit naar lease, vooral naar private lease. Die trend zal alleen maar sterker worden. Wij hebben al jaren geleden contacten gelegd met leasemaatschappijen. Op dit moment werken we voor zo’n 90 procent van de leasebedrijven: bijna allemaal dus. Natuurlijk zijn onze bedrijven aangesloten op het ROB-systeem, maar dat is eigenlijk niet genoeg om de leasemaatschappijen echt van dienst te kunnen zijn. Daarom hebben we een eigen systeem, gebaseerd op OE-data en standaardprijzen, dat we in samenwerking met Sator hebben ontwikkeld. Dat systeem houdt rekening met alle factoren. Denk aan de SLA’s, maar ook aan de vraag of bepaalde onderdelen wel op voorraad zijn. We willen enkel beloven wat we kunnen waarmaken. Al die factoren worden gecomprimeerd tot ROB-codes, waarna we een goed onderbouwde aanvraag naar de leasemaatschappij kunnen sturen.”

Standaardprijzen

Zo zorgt JAMES ervoor dat een bepaalde servicebeurt in Heerlen exact hetzelfde kost als in Groningen: een grote wens van de leasemaatschappijen, maar niet vanzelfsprekend. “Bovendien verrijkt ons systeem de ROB-codes zodanig, dat we heel goed kunnen aantonen wat er bijvoorbeeld bij de 30.000 kilometerbeurt is gedaan.” Fijn voor de leasemaatschappijen, maar wat is het voordeel voor de garagebedrijven? “Die hebben een aanvraag die vrijwel altijd klopt. Er is dus veel minder discussie of irritatie over de prijzen. Er wordt gegarandeerd volgens de juiste gegevens gewerkt dus blijven alle waarborgen en garanties ook in stand”, licht Van Altena toe. 

Minstens zo belangrijk voor de aangesloten garagebedrijven is dat de facturering aan de leasemaatschappijen centraal vanaf het hoofdkantoor in Hilversum wordt geregeld. Het autobedrijf heeft geen gedoe met het innen van facturen: die worden binnen de juiste termijn door het hoofdkantoor voldaan. Geen rompslomp, geen incassobeheer. Ook voor de leasemaatschappijen is dit overzichtelijk: die hebben maar met één aanspreekpunt te maken. “Daarom doen onze bedrijven voor universele autobedrijven opmerkelijk veel zakelijk onderhoud”, constateert Van Altena. 

Met de opkomst van private lease verdringt de zakelijke markt gaandeweg de particuliere markt. Van Altena: “Mensen kopen hun auto bij de Mediamarkt, Albert Heijn of Hema. Maar die kunnen het onderhoud niet doen. Wij hebben de contacten met de leasemaatschappijen waardoor mensen die dat willen, hun private lease-auto bij een bedrijf van JAMES Autoservice in onderhoud kunnen brengen. Je ziet dat dat steeds meer gebeurt. Mensen die vroeger met hun eigen auto klant waren bij een bedrijf, vinden het prettig als ze met hun private lease-auto bij hetzelfde bedrijf terecht kunnen.”

Eigen private lease-label

Begin mei versterkt JAMES de focus op de particuliere markt nog verder met een eigen label voor private lease. Van Altena: “Dat biedt onze bedrijven de kans om zelf auto’s te leasen en daar een kleine provisie op te verdienen. Belangrijker is dat je op deze manier je eigen klant houdt, en ervan verzekerd bent dat die auto bij je eigen bedrijf in onderhoud blijft. We hebben dit al een jaar in voorbereiding en zijn er helemaal klaar voor. Het concept wordt uitgerold in samenwerking met een grote leasemaatschappij en de consument wordt beschermd door het Keurmerk Private Lease. Reken er maar op dat we meerdere malen per jaar met een heel aantrekkelijke aanbieding komen. Daar kunnen de aangesloten bedrijven mee aankomen bij hun klanten. Zo willen we die particuliere klant nog beter bedienen.” In de loop van 2018 introduceert JAMES Autoservice een nieuwe corporate identity. JAMES is met name in de zakelijke markt een bekende formule. Deze frisse nieuwe stijl maakt het makkelijker om ook aansluiting te vinden bij de particuliere markt. De bekende groene kleur blijft, maar de nieuwe stijl is strakker en moderner dan de bestaande huisstijl. “En zeker ook kostenbewust”, benadrukt Van Altena. “We willen dat bedrijven zich sterker kunnen profileren met ons label, maar de investeringen in signing moeten beperkt blijven. Daar zijn we ons zeer van bewust.”

Met de nieuwe corporate identity wordt ook de marketing geïntensiveerd. Voortaan komen er twee grote landelijke campagnes per jaar, in mei en oktober. De betrouwbaarheid, deskundigheid en service waar JAMES bekend om staat in de zakelijke markt, is voor particuliere klanten immers van even groot belang.

Centrale inkoop

De aangesloten bedrijven maken gebruik van de centrale inkoop van onderdelen, olie, banden, opleidingen en automatisering. “Daarmee kunnen veel kosten worden bespaard en daar doen ondernemers hun voordeel mee”, vat Van Altena samen. Het hele overzicht van diensten en producten is beschikbaar via een eigen online systeem, waar alle bedrijven op zijn aangesloten. “Hierdoor is het aantrekkelijk om aan te sluiten bij JAMES Autoservice.” 

JAMES Autoservice

67 Franchisevestigingen 
Entreefee: 1.000 euro + 2.000 euro lokale marketingkosten
Franchisefee: 6.000 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier: 40.000 euro per monteur
Voorkeursleverancier: Fource grossier

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

JAMES Autoservice verandert met de markt mee | Automotive Online
Wij openen de deur naar de leasemarkt

JAMES Autoservice verandert met de markt mee

Redactie Redactie
• Laatste update:

JAMES Autoservice is een werkplaatsformule die al vanaf 2003 bestaat en zich volop ontwikkelt. De veranderende markt is een grote uitdaging, vertelt Denis van Altena, directeur van de BV. “We zien de ontwikkeling van eigen autobezit naar lease, vooral naar private lease. Die trend zal alleen maar sterker worden. Wij hebben al jaren geleden contacten gelegd met leasemaatschappijen. Op dit moment werken we voor zo’n 90 procent van de leasebedrijven: bijna allemaal dus. Natuurlijk zijn onze bedrijven aangesloten op het ROB-systeem, maar dat is eigenlijk niet genoeg om de leasemaatschappijen echt van dienst te kunnen zijn. Daarom hebben we een eigen systeem, gebaseerd op OE-data en standaardprijzen, dat we in samenwerking met Sator hebben ontwikkeld. Dat systeem houdt rekening met alle factoren. Denk aan de SLA’s, maar ook aan de vraag of bepaalde onderdelen wel op voorraad zijn. We willen enkel beloven wat we kunnen waarmaken. Al die factoren worden gecomprimeerd tot ROB-codes, waarna we een goed onderbouwde aanvraag naar de leasemaatschappij kunnen sturen.”

Standaardprijzen

Zo zorgt JAMES ervoor dat een bepaalde servicebeurt in Heerlen exact hetzelfde kost als in Groningen: een grote wens van de leasemaatschappijen, maar niet vanzelfsprekend. “Bovendien verrijkt ons systeem de ROB-codes zodanig, dat we heel goed kunnen aantonen wat er bijvoorbeeld bij de 30.000 kilometerbeurt is gedaan.” Fijn voor de leasemaatschappijen, maar wat is het voordeel voor de garagebedrijven? “Die hebben een aanvraag die vrijwel altijd klopt. Er is dus veel minder discussie of irritatie over de prijzen. Er wordt gegarandeerd volgens de juiste gegevens gewerkt dus blijven alle waarborgen en garanties ook in stand”, licht Van Altena toe. 

Minstens zo belangrijk voor de aangesloten garagebedrijven is dat de facturering aan de leasemaatschappijen centraal vanaf het hoofdkantoor in Hilversum wordt geregeld. Het autobedrijf heeft geen gedoe met het innen van facturen: die worden binnen de juiste termijn door het hoofdkantoor voldaan. Geen rompslomp, geen incassobeheer. Ook voor de leasemaatschappijen is dit overzichtelijk: die hebben maar met één aanspreekpunt te maken. “Daarom doen onze bedrijven voor universele autobedrijven opmerkelijk veel zakelijk onderhoud”, constateert Van Altena. 

Met de opkomst van private lease verdringt de zakelijke markt gaandeweg de particuliere markt. Van Altena: “Mensen kopen hun auto bij de Mediamarkt, Albert Heijn of Hema. Maar die kunnen het onderhoud niet doen. Wij hebben de contacten met de leasemaatschappijen waardoor mensen die dat willen, hun private lease-auto bij een bedrijf van JAMES Autoservice in onderhoud kunnen brengen. Je ziet dat dat steeds meer gebeurt. Mensen die vroeger met hun eigen auto klant waren bij een bedrijf, vinden het prettig als ze met hun private lease-auto bij hetzelfde bedrijf terecht kunnen.”

Eigen private lease-label

Begin mei versterkt JAMES de focus op de particuliere markt nog verder met een eigen label voor private lease. Van Altena: “Dat biedt onze bedrijven de kans om zelf auto’s te leasen en daar een kleine provisie op te verdienen. Belangrijker is dat je op deze manier je eigen klant houdt, en ervan verzekerd bent dat die auto bij je eigen bedrijf in onderhoud blijft. We hebben dit al een jaar in voorbereiding en zijn er helemaal klaar voor. Het concept wordt uitgerold in samenwerking met een grote leasemaatschappij en de consument wordt beschermd door het Keurmerk Private Lease. Reken er maar op dat we meerdere malen per jaar met een heel aantrekkelijke aanbieding komen. Daar kunnen de aangesloten bedrijven mee aankomen bij hun klanten. Zo willen we die particuliere klant nog beter bedienen.” In de loop van 2018 introduceert JAMES Autoservice een nieuwe corporate identity. JAMES is met name in de zakelijke markt een bekende formule. Deze frisse nieuwe stijl maakt het makkelijker om ook aansluiting te vinden bij de particuliere markt. De bekende groene kleur blijft, maar de nieuwe stijl is strakker en moderner dan de bestaande huisstijl. “En zeker ook kostenbewust”, benadrukt Van Altena. “We willen dat bedrijven zich sterker kunnen profileren met ons label, maar de investeringen in signing moeten beperkt blijven. Daar zijn we ons zeer van bewust.”

Met de nieuwe corporate identity wordt ook de marketing geïntensiveerd. Voortaan komen er twee grote landelijke campagnes per jaar, in mei en oktober. De betrouwbaarheid, deskundigheid en service waar JAMES bekend om staat in de zakelijke markt, is voor particuliere klanten immers van even groot belang.

Centrale inkoop

De aangesloten bedrijven maken gebruik van de centrale inkoop van onderdelen, olie, banden, opleidingen en automatisering. “Daarmee kunnen veel kosten worden bespaard en daar doen ondernemers hun voordeel mee”, vat Van Altena samen. Het hele overzicht van diensten en producten is beschikbaar via een eigen online systeem, waar alle bedrijven op zijn aangesloten. “Hierdoor is het aantrekkelijk om aan te sluiten bij JAMES Autoservice.” 

JAMES Autoservice

67 Franchisevestigingen 
Entreefee: 1.000 euro + 2.000 euro lokale marketingkosten
Franchisefee: 6.000 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier: 40.000 euro per monteur
Voorkeursleverancier: Fource grossier

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.