Het gevoel was weg

Dossier garageformules | Formule Cars&Joy houdt op te bestaan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Michel van Roon, oprichter van CRM automotive retail, lanceerde in 2011 samen met Martin Huisman – onder andere bestuurslid van de Vereniging Auto van de Zaak – een nieuwe formule: Cars&Joy. De formule onderscheidde zich voornamelijk op de verkoop van occasions en dus op de voorkant van het universele bedrijf: daar waar de koper van een auto binnenkomt. Gaandeweg werd de focus verbreed, om meer aandacht te schenken aan de werkplaats. Er zou ruimte zijn voor ongeveer 250 vestigingen, zo becijferde Martin Huisman bij de introductie.

Directe verkoop

P27 Garageformules CarsJoy 2In de eerste twee jaar werden elf bedrijven lid, maar daarna stokte de groei. Deze maand werd besloten om met de formule te stoppen. “We hadden te weinig schaalgrootte”, aldus Michel van Roon, met Huisman medeoprichter. Huisman verliet de formule enkele jaren geleden, Van Roon probeerde in 2015 de groei – er waren toen nog altijd slechts elf leden – te versnellen door de samenwerking met Fource te intensiveren. “Wij wilden onze formule in eerste instantie direct aan het garagebedrijf verkopen”, vertelde Van Roon destijds, “maar we hebben onderschat dat de meeste ondernemers zich via een grossier laten voorlichten over de formule die het beste bij hen past. En eerlijk is eerlijk, daar stonden we niet altijd boven aan de lijst”.

Door de versterkte samenwerking met Fource zou de formule via grossiers bij garagebedrijven binnenkomen – dat zou tot groei moeten leiden. “Dankzij de focus op verkoop dachten we een onderscheidende positie te hebben, maar het bleek onvoldoende. Om als formule toegevoegde waarde te hebben moet je minimaal 25 leden hebben. Als dat niet lukt, moet je op een gegeven moment concluderen dat stoppen de beste optie is”, zegt Van Roon nu.

‘Voor mij geldt: samen uit, samen thuis.’

Hij heeft nog gesproken met andere partijen, waaronder ook werkplaatsformules, over een mogelijke overdracht van de formule en bijbehorende leden. “Een van de problemen was dat zij vaak al dekking hadden in de regio’s waarin onze franchisers opereren. En voor mij geldt: samen uit, samen thuis. Gelukkig hebben we nu voor alle leden een passend alternatief gevonden.”

Schilderen

Marco van der Pouw Kraan, eigenaar van het autobedrijf Van der Pouw Kraan in Soest dat in 2013 lid werd, heeft op het moment van het interview de schilders in huis om de laatste oranje wanden uit het Cars&Joy-tijdperk in Vakgarage-kleuren om te toveren. “Ik ben er al zo’n beetje vanaf het begin bij en heb toentertijd bewust voor deze formule gekozen, vooral vanwege de ondersteuning op occasiongebied. Ik vind het jammer dat het zo is gelopen, maar naar mijn idee heeft Michel altijd zijn best gedaan om die groei er wel in te krijgen”, zegt Van der Pouw Kraan.

Dat hij nu omkleurt naar Vakgarage is zijn eigen keuze. “Michel heeft ons op tijd laten weten dat de formule zou ophouden en heeft bovendien een mooi alternatief aangeleverd: Carteam. Mooi, omdat die formule eveneens oranje als bedrijfskleur gebruikt. Dat zou wat schilderwerk minder zijn geweest. Maar ik heb gekozen voor Vakgarage omdat in nu toch een keer een grotere formule wil proberen én er plek was in mijn regio.”

Lof

Leo Harteveld van Autobedrijf Harteveld in Pijnacker heeft wel de overstap gemaakt naar die andere oranje formule: Carteam. “Het is niet anders. Ook ik zie dat Michel er hard aan gewerkt heeft om te groeien, maar dat het niet is P27 Garageformules CarsJoy 3gelukt. Het zal voor hem ook niet gemakkelijk zijn. Je begint tenslotte ergens aan om er succes mee te hebben”, aldus Harteveld.

De auto-ondernemer uit Pijnacker is een van de laatste instappers geweest in de Cars&Joy-formule. “Ik zocht het niet in grote en aanwezige formules. Als klein bedrijf wil ik graag de touwtjes in eigen handen houden en dat was hier het geval. Net zoals nu bij Carteam, dat wel iets groter is (25 leden, red). Het is jammer dat het zo is gelopen, maar als ondernemer weet je dat zaken anders kunnen lopen dan gepland. Het is zo prima opgelost, mijn oranje muren hoef ik in elk geval niet over te schilderen.”

Wildgroei

Er is volgens Van Roon ook veel goed gegaan bij Cars&Joy. “We wisten ons met marketingondersteuning en occasionmanagementtools te onderscheiden. Maar de wildgroei aan formules, waarvan er maar weinig echt zijn doorgegroeid, heeft ons belemmerd. Ik behoud de merkrechten en sluit niet uit dat ik de naam ooit nog ga gebruiken, maar dat zal niet meer zijn voor een formule.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier garageformules | Formule Cars&Joy houdt op te bestaan | Automotive Online
Het gevoel was weg

Dossier garageformules | Formule Cars&Joy houdt op te bestaan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Michel van Roon, oprichter van CRM automotive retail, lanceerde in 2011 samen met Martin Huisman – onder andere bestuurslid van de Vereniging Auto van de Zaak – een nieuwe formule: Cars&Joy. De formule onderscheidde zich voornamelijk op de verkoop van occasions en dus op de voorkant van het universele bedrijf: daar waar de koper van een auto binnenkomt. Gaandeweg werd de focus verbreed, om meer aandacht te schenken aan de werkplaats. Er zou ruimte zijn voor ongeveer 250 vestigingen, zo becijferde Martin Huisman bij de introductie.

Directe verkoop

P27 Garageformules CarsJoy 2In de eerste twee jaar werden elf bedrijven lid, maar daarna stokte de groei. Deze maand werd besloten om met de formule te stoppen. “We hadden te weinig schaalgrootte”, aldus Michel van Roon, met Huisman medeoprichter. Huisman verliet de formule enkele jaren geleden, Van Roon probeerde in 2015 de groei – er waren toen nog altijd slechts elf leden – te versnellen door de samenwerking met Fource te intensiveren. “Wij wilden onze formule in eerste instantie direct aan het garagebedrijf verkopen”, vertelde Van Roon destijds, “maar we hebben onderschat dat de meeste ondernemers zich via een grossier laten voorlichten over de formule die het beste bij hen past. En eerlijk is eerlijk, daar stonden we niet altijd boven aan de lijst”.

Door de versterkte samenwerking met Fource zou de formule via grossiers bij garagebedrijven binnenkomen – dat zou tot groei moeten leiden. “Dankzij de focus op verkoop dachten we een onderscheidende positie te hebben, maar het bleek onvoldoende. Om als formule toegevoegde waarde te hebben moet je minimaal 25 leden hebben. Als dat niet lukt, moet je op een gegeven moment concluderen dat stoppen de beste optie is”, zegt Van Roon nu.

‘Voor mij geldt: samen uit, samen thuis.’

Hij heeft nog gesproken met andere partijen, waaronder ook werkplaatsformules, over een mogelijke overdracht van de formule en bijbehorende leden. “Een van de problemen was dat zij vaak al dekking hadden in de regio’s waarin onze franchisers opereren. En voor mij geldt: samen uit, samen thuis. Gelukkig hebben we nu voor alle leden een passend alternatief gevonden.”

Schilderen

Marco van der Pouw Kraan, eigenaar van het autobedrijf Van der Pouw Kraan in Soest dat in 2013 lid werd, heeft op het moment van het interview de schilders in huis om de laatste oranje wanden uit het Cars&Joy-tijdperk in Vakgarage-kleuren om te toveren. “Ik ben er al zo’n beetje vanaf het begin bij en heb toentertijd bewust voor deze formule gekozen, vooral vanwege de ondersteuning op occasiongebied. Ik vind het jammer dat het zo is gelopen, maar naar mijn idee heeft Michel altijd zijn best gedaan om die groei er wel in te krijgen”, zegt Van der Pouw Kraan.

Dat hij nu omkleurt naar Vakgarage is zijn eigen keuze. “Michel heeft ons op tijd laten weten dat de formule zou ophouden en heeft bovendien een mooi alternatief aangeleverd: Carteam. Mooi, omdat die formule eveneens oranje als bedrijfskleur gebruikt. Dat zou wat schilderwerk minder zijn geweest. Maar ik heb gekozen voor Vakgarage omdat in nu toch een keer een grotere formule wil proberen én er plek was in mijn regio.”

Lof

Leo Harteveld van Autobedrijf Harteveld in Pijnacker heeft wel de overstap gemaakt naar die andere oranje formule: Carteam. “Het is niet anders. Ook ik zie dat Michel er hard aan gewerkt heeft om te groeien, maar dat het niet is P27 Garageformules CarsJoy 3gelukt. Het zal voor hem ook niet gemakkelijk zijn. Je begint tenslotte ergens aan om er succes mee te hebben”, aldus Harteveld.

De auto-ondernemer uit Pijnacker is een van de laatste instappers geweest in de Cars&Joy-formule. “Ik zocht het niet in grote en aanwezige formules. Als klein bedrijf wil ik graag de touwtjes in eigen handen houden en dat was hier het geval. Net zoals nu bij Carteam, dat wel iets groter is (25 leden, red). Het is jammer dat het zo is gelopen, maar als ondernemer weet je dat zaken anders kunnen lopen dan gepland. Het is zo prima opgelost, mijn oranje muren hoef ik in elk geval niet over te schilderen.”

Wildgroei

Er is volgens Van Roon ook veel goed gegaan bij Cars&Joy. “We wisten ons met marketingondersteuning en occasionmanagementtools te onderscheiden. Maar de wildgroei aan formules, waarvan er maar weinig echt zijn doorgegroeid, heeft ons belemmerd. Ik behoud de merkrechten en sluit niet uit dat ik de naam ooit nog ga gebruiken, maar dat zal niet meer zijn voor een formule.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.