Wereld van de Jong | Terminale business

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Digitalisering zet de sales en marketing steeds verder op zijn kop. Het biedt autoproducenten de kans om spotgoedkoop rechtstreeks met consumenten te communiceren. Goeddeels al zonder menselijke tussenkomst. Het is dus geen vraag meer óf de dealer in het verkoopproces buiten spel wordt gezet – alleen nog maar wanneer. Digitalisering in combinatie met standaardisatie van autotechniek laat auto’s onderling communiceren en brengt autonoom rijden dichterbij. Dat vermindert het ­aantal verkeersongevallen enorm – evenals de omzet in de schadebranche. Nieuwe toetreders als Google en Apple gaan onze branche verder transformeren. Ze zijn in staat om from scratch op kostenefficiënte wijze competitieve auto’s met oogstrelend design te leveren. Tesla worstelt daar al jaren mee, maar wie de assemblage overlaat aan ervaren autoproducenten – denk aan Magna of Nedcar – heeft geen problemen. Voorbode van naderend onheil is de strategie van Geely brand Lynck & Co: bouwen bij Volvo in Gent en verkopen via internet.

Hoe kun je je prachtige dealerbedrijf uit de rode cijfers houden?

Geen dealers, centrale logistiek en afleveren bij de klant op de stoep. Met een beetje geluk mag de Volvo-dealer tegen een kleine vergoeding nog wat service en garantiewerk doen. En de kostenbesparingen voor Geely én de consument zijn immens. Massaal elektrisch rijden is niet meer te stoppen. Het wachten is nog even op de juiste accutechnologie voor een acceptabele con­sumentenprijs. Accu’s met een korte laadtijd en een laag gewicht gaan binnenkort de actieradius bieden die we gewend zijn van conventionele auto’s. Goed voor het milieu, maar fnuikend voor de omzet in aftersales. Verder is fase 2 in de autodistributie nu afgesloten, want de 50 grootste dealerholdings hebben al meer dan 60 procent van de nieuwverkoop in handen. In fase 3 gaan alle autoproducenten rechtstreeks aan fleetowners en internet­kopers leveren. En zodra de nieuwe generatie elektrische auto’s productierijp is, zijn merkdealers volstrekt overbodig. Dus als uw leverancier zegt dat dealers onmisbaar zijn, denk aan het spreekwoord: ‘Als de vos de passie preekt, boer pas op je ­ganzen’. Want er gaat bloed vloeien.

Fijne feestdagen en veel wijsheid in 2018.

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior advisor boyden global executive search, Arjenwdejong@gmail.com­

Wereld van de Jong | Terminale business | Automotive Online

Wereld van de Jong | Terminale business

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Digitalisering zet de sales en marketing steeds verder op zijn kop. Het biedt autoproducenten de kans om spotgoedkoop rechtstreeks met consumenten te communiceren. Goeddeels al zonder menselijke tussenkomst. Het is dus geen vraag meer óf de dealer in het verkoopproces buiten spel wordt gezet – alleen nog maar wanneer. Digitalisering in combinatie met standaardisatie van autotechniek laat auto’s onderling communiceren en brengt autonoom rijden dichterbij. Dat vermindert het ­aantal verkeersongevallen enorm – evenals de omzet in de schadebranche. Nieuwe toetreders als Google en Apple gaan onze branche verder transformeren. Ze zijn in staat om from scratch op kostenefficiënte wijze competitieve auto’s met oogstrelend design te leveren. Tesla worstelt daar al jaren mee, maar wie de assemblage overlaat aan ervaren autoproducenten – denk aan Magna of Nedcar – heeft geen problemen. Voorbode van naderend onheil is de strategie van Geely brand Lynck & Co: bouwen bij Volvo in Gent en verkopen via internet.

Hoe kun je je prachtige dealerbedrijf uit de rode cijfers houden?

Geen dealers, centrale logistiek en afleveren bij de klant op de stoep. Met een beetje geluk mag de Volvo-dealer tegen een kleine vergoeding nog wat service en garantiewerk doen. En de kostenbesparingen voor Geely én de consument zijn immens. Massaal elektrisch rijden is niet meer te stoppen. Het wachten is nog even op de juiste accutechnologie voor een acceptabele con­sumentenprijs. Accu’s met een korte laadtijd en een laag gewicht gaan binnenkort de actieradius bieden die we gewend zijn van conventionele auto’s. Goed voor het milieu, maar fnuikend voor de omzet in aftersales. Verder is fase 2 in de autodistributie nu afgesloten, want de 50 grootste dealerholdings hebben al meer dan 60 procent van de nieuwverkoop in handen. In fase 3 gaan alle autoproducenten rechtstreeks aan fleetowners en internet­kopers leveren. En zodra de nieuwe generatie elektrische auto’s productierijp is, zijn merkdealers volstrekt overbodig. Dus als uw leverancier zegt dat dealers onmisbaar zijn, denk aan het spreekwoord: ‘Als de vos de passie preekt, boer pas op je ­ganzen’. Want er gaat bloed vloeien.

Fijne feestdagen en veel wijsheid in 2018.

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior advisor boyden global executive search, Arjenwdejong@gmail.com­